• Superbia

Hur uttalar du namnet Kettil?

Jag och min sambo är inte överens om uttalet - vad säger ni?

Morten & Vidar 091029
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur uttalar du namnet Kettil?
  • Trollet Ludenben

De som utalar det som shetil brukar stava Kjetil. Det är ju ett norskt namn, stava det hellre så om det ska uttalas så.

Älskade ungar
  • Stårschan

Jag kan inte rösta. Jag uttalar det med samma ljud som i Kjell. INTE 'shetil' som är samma ljud som i 'skepnad'!

Panem et circenses - eller chips och Idol?
  • Emeli

Jag uttalar det med tj-ljud, ungefär som k i Kerstin, 'Tjettil' med andra ord. Tj-ljudet brukar aldrig stava med Sh, vilket gör att det egentligen inte går att rösta. Jag uttalar det i alla fall inte med hårt k-ljud.

• Superbia
    Emeli skrev 2010-04-18 14:41:55 följande:
    Jag uttalar det med tj-ljud, ungefär som k i Kerstin, 'Tjettil' med andra ord. Tj-ljudet brukar aldrig stava med Sh, vilket gör att det egentligen inte går att rösta. Jag uttalar det i alla fall inte med hårt k-ljud.
    Vet inte hur jag tänkte när jag skrev andra alternativet.. skrev först Schetil, men det såg helt galet ut så det blev Shetil..inte mycket vackrare det
    Morten & Vidar 091029
  • Emeli
    Superbia skrev 2010-04-18 14:58:18 följande:
    Vet inte hur jag tänkte när jag skrev andra alternativet.. skrev först Schetil, men det såg helt galet ut så det blev Shetil..inte mycket vackrare det
    Haha ...  Schettil. Nej, det var inte vackert. . Hur uttalar du det själv?
  • Superbia
    Emeli skrev 2010-04-18 16:36:29 följande:
    Haha ...  Schettil. Nej, det var inte vackert. . Hur uttalar du det själv?
    Kettil, med K som i korv.
    Morten & Vidar 091029
  • Colisa

Andra alternativet. Dels pga att jag vet en som heter så, inte säker på om han stavar med k eller kj i början dock. Dels för att det känns naturligare eftersom det följer svenska uttalsregler. K framför mjuk vokal uttalas med tj-ljud. E är en mjuk vokal. Tänk på ord som Kerstin, kela, kedja, kemi...

Fast för att krångla till det lite finns det ju undantag också, inlånade ord som Kent och Kevin, och kex som är en försvenskning av cakes och bara uttalas "på svenska" i västsverige.{#lang_emotions_laughing}

• namera

"Tjättil".

Vår älskade son, BF 2010-07-25
  • giftgrodan

eftersom enda gången jag hört namnet varit i På minuten, och Ingvar Storm där uttalar det med k skulle jag säga det med k som i korv.

• DenNamnbitne

Kettil är inte alls ett norskt namn som någon skrev. Kjetil är en norsk stavning men namnet Kettil eller med stavningen Kättil var väldigt allmänt i Sverige på vikingatiden. Och det uttalas Tjettil:)

• 071001

Spontant, k som i korv, men sen när jag läste Stårschans uttal kändes det mer naturligt med Kjell-uttalet.

• Emeli

Som jag har skrivit tidigare uttalas det med mjukt k-ljud, 'Tjettil' alltså, helt enligt de svenska uttalsreglerna. Jag gillar inte namnet alls, tycker det låter som 'kittel'.

Eftersom det är ett urnordiskt namn ska de svenska uttalsreglerna gälla. Det är stor skillnad mot hur man uttalar ett namn som exv. Kevin, som har ett helt annat ursprung.

Jag är göteborgare och jag har svårt att förstå varför man uttlalar 'kex' med hårt k-ljud. Här i västsverige säger vi 'tjex'.

Svar på tråden Hur uttalar du namnet Kettil?