Hur uttalar du namnet Kettil?
Jag och min sambo är inte överens om uttalet - vad säger ni?
Jag och min sambo är inte överens om uttalet - vad säger ni?
De som utalar det som shetil brukar stava Kjetil. Det är ju ett norskt namn, stava det hellre så om det ska uttalas så.
Det uttalas med samma ljud som namnet Kjell. Kjell kommer nämligen utav Kättil/Kettil.
Shettil skulle jag uttala det, för så uttalas det av de jag vet som heter det.
Jag kan inte rösta. Jag uttalar det med samma ljud som i Kjell. INTE 'shetil' som är samma ljud som i 'skepnad'!
Jag uttalar det med tj-ljud, ungefär som k i Kerstin, 'Tjettil' med andra ord. Tj-ljudet brukar aldrig stava med Sh, vilket gör att det egentligen inte går att rösta. Jag uttalar det i alla fall inte med hårt k-ljud.
som i korv
Andra alternativet. Dels pga att jag vet en som heter så, inte säker på om han stavar med k eller kj i början dock. Dels för att det känns naturligare eftersom det följer svenska uttalsregler. K framför mjuk vokal uttalas med tj-ljud. E är en mjuk vokal. Tänk på ord som Kerstin, kela, kedja, kemi...
Fast för att krångla till det lite finns det ju undantag också, inlånade ord som Kent och Kevin, och kex som är en försvenskning av cakes och bara uttalas "på svenska" i västsverige.
"Tjättil".
Haha k som i korv
eftersom enda gången jag hört namnet varit i På minuten, och Ingvar Storm där uttalar det med k skulle jag säga det med k som i korv.
Kettil är inte alls ett norskt namn som någon skrev. Kjetil är en norsk stavning men namnet Kettil eller med stavningen Kättil var väldigt allmänt i Sverige på vikingatiden. Och det uttalas Tjettil:)
Spontant, k som i korv, men sen när jag läste Stårschans uttal kändes det mer naturligt med Kjell-uttalet.
Som jag har skrivit tidigare uttalas det med mjukt k-ljud, 'Tjettil' alltså, helt enligt de svenska uttalsreglerna. Jag gillar inte namnet alls, tycker det låter som 'kittel'.
Eftersom det är ett urnordiskt namn ska de svenska uttalsreglerna gälla. Det är stor skillnad mot hur man uttalar ett namn som exv. Kevin, som har ett helt annat ursprung.
Jag är göteborgare och jag har svårt att förstå varför man uttlalar 'kex' med hårt k-ljud. Här i västsverige säger vi 'tjex'.
K som i konstighetsbarriär