• mormor56

Stickat?

Jag har en undran.....jag ska bli mormor i sommar och gillar att sticka, använder ni unga något stickat till era barn? Har stickat en liten "jordgubbsmössa" men vill sticka mer men vill ju gärna att det ska bli till någon nytta. Skulle vara roligt med lite förslag..... ) eller ska jag strunta i det ?

• Svar på tråden Stickat?
  • KalleochNettski

Nej strunta inte i det!! Hur kul är det inte för den lille/lilla när den växer upp att kunna se vilka små tossor den hade när den kom hem från BB, eller låta snuttefilten gå i arv! Nej, sätt igång och sticka. Jag har själv redan skickat iväg ett gäng mönster till mamma på just tossor, mössa och filt och hon stickar för fullt!

Det finns massor av mönster på internet, gratis så klart. Använd dig av google.se och sök på saker som "stickbeskrivning babymössa" eller liknande.

Det kommer bli toppen och alltid uppskattat! {#lang_emotions_laughing}

// Nettan

• Tecken

Jag stickar mycket. Jag känner ingen som har barn som vill ha stickade saker. Jag stickar kläder/saker till vuxna istället

• FVA

Jag tyckte det var superpraktiskt med en omlotttröja som Frode fick från sin mormor när han var nyfödd. Alla "köpetröjor" har stora klumpiga dragkedjor. Sen har han 2 stickade ylletröjor som jag har stickat, de används dagligen under skaljackan.

Raggsockar, mössa, vantar, halsduk har vi också använt mycket.

• den kära leken

Jag tycker absolut du ska sticka. Men sticka i bomull och absolut inte acryl eller ull. Blandgarner som är bomull och acryl går också bra. Sticka en vacker filt eller virka gosedjur om du är osäker på koftor/tröjor. Lycka till!

PS. på garnstudio.com finns massor gratismönster DS.

• redfox

Jag har stickat ett par jeans, hur coola som helst. Mönstret till dessa finns på: knitty.com sök på jeans.

• vargaa

För det första är stickat en trend som är påväg in i babis-världen just nu. Och dessutom är det jätteroligt att få kläder till barnet som man sytt/stickat/virkat själv. Jag sitter just nu och försöker lära mig att sticka själv så att jag kan fylla mitt kommande barns garderob med en massa plagg.

Så sticka på. :) Det är nog bara uppskattat.

BF 25 april 2010 - www.vargaaa.blogspot.com
  • mormor56

Tack för alla tips!
    Jag fastnade för stickade jeans -dom var verkligen fräcka -MEN finns det inte mönster på svenska och i så fall var????
    Garnaffären här hemma hade sett dom på garnmässa men viste inte var man kunde få mönster ifrån.

• Pythia

Oj oj oj!!
    Var ska jag börja!! En gossig ulltröja att ha under skaljackan är ju toppen.

En fin pippi-tröja i bommul till sommaren -underbart

Någon nämnde garnstudio. Jag ska tipsa om några favoriter här:

http://www.garnstudio.com/lang/se/visoppskrift.php?d_nr=b18&d_id=3&lang=se
    http://www.garnstudio.com/lang/se/visoppskrift.php?d_nr=b18&d_id=10&lang=se
    http://www.garnstudio.com/lang/se/visoppskrift.php?d_nr=b18&d_id=9&lang=se
    http://www.garnstudio.com/lang/se/visoppskrift.php?d_nr=b16&d_id=25&lang=se
    eller
    http://www.garnstudio.com/lang/se/visoppskrift.php?d_nr=b16&d_id=23&lang=se

Dock är det lika bra att sluta efter det att de börjar på dagis, för då är det mest opraktiskt.

Själv stickar jag kopiösa mängder till mig själv och till bebis. Men mina större barn får just nu inte mycket då de är i den ålder när kläder slits och förstörs lite väl mycket.

Men lite sugen är jag på att sticka någon mycket tunn alpacka-tröja (de sticks inte) att ha under skidkläderna till nästa år.

• Blomman123
    den kära leken skrev 2010-04-23 07:35:20 följande:
    Jag tycker absolut du ska sticka. Men sticka i bomull och absolut inte acryl eller ull. Blandgarner som är bomull och acryl går också bra. Sticka en vacker filt eller virka gosedjur om du är osäker på koftor/tröjor. Lycka till! PS. på garnstudio.com finns massor gratismönster DS.
    Vilken bra tråd, jag har börjat virka lite till min bebis som kommer i november. Dock blir det mest av akryl garn. Har funderat på vilka garner som är bäst. Vad är skillnaden mellan garnerna/varför rekomenderar du bomull och inte akryl?
  • redfox

Akryl har en tendens att noppa sig och bli väldigt fult. Bomull noppar sig också men bomullsnoppor tar man enkelt bort med en rakhyvel. Tycker verkligen att man ska försöka undvika akrylgarn så långt som möjligt. Man lägger ju trots allt ned x-antal timmar på stickningen.

• Blomman123
    redfox skrev 2010-05-16 19:50:48 följande:
    Akryl har en tendens att noppa sig och bli väldigt fult. Bomull noppar sig också men bomullsnoppor tar man enkelt bort med en rakhyvel. Tycker verkligen att man ska försöka undvika akrylgarn så långt som möjligt. Man lägger ju trots allt ned x-antal timmar på stickningen.
    Ok, då förstår jag. Jag stickade en mössa till min systerson för ett par år sedan, i akryl. Den är jättenopprig och ful nu, men den är hans favorit ändå . Vilket märke på bomullsgarn använder du? Något speciellt för baby?
  • redfox

Beror helt och hållet på vad jag ska sticka. Viktigaste är ju att garnet är mjukt och skönt och att masktätheten stämmer överens med mönstret.

• den kära leken

Bomullen andas och känns skönare mot huden. Men det viktigaste för mig är att garnet är mjukt. Plus att acryl kan bli väldigt fult efter en tvätt. Nu finns det bra lite dyrare acrylgarner med. En blandning kan vara bra. svarat fåret har ett garn som heter Tilda som är en bommul/acrylblandning som passar väldigt bra till baby/barnkläder. Sen har ju garnstudion själva väldigt fina bommulsgarner men dyrare. Saffran från garnstudion är ju väldigt fint.

Blomman123 skrev 2010-05-15 13:44:34 följande:
    Vilken bra tråd, jag har börjat virka lite till min bebis som kommer i november. Dock blir det mest av akryl garn. Har funderat på vilka garner som är bäst. Vad är skillnaden mellan garnerna/varför rekomenderar du bomull och inte akryl?
  • Blomman123
    den kära leken skrev 2010-05-17 09:24:55 följande:
    Bomullen andas och känns skönare mot huden. Men det viktigaste för mig är att garnet är mjukt. Plus att acryl kan bli väldigt fult efter en tvätt. Nu finns det bra lite dyrare acrylgarner med. En blandning kan vara bra. svarat fåret har ett garn som heter Tilda som är en bommul/acrylblandning som passar väldigt bra till baby/barnkläder. Sen har ju garnstudion själva väldigt fina bommulsgarner men dyrare. Saffran från garnstudion är ju väldigt fint.
    Saffran såg väldigt fint ut, och Tilda har jag stått och ryckt i tidigare. Tack för tipsen!
  • Stårschan

Raggsockar i barnstorlek har vi haft en strykande åtgång på. Och stickade tröjor.

I think we've finally reached the point in our society where 'celebrity' just means 'mammal'.
  • Malinochclaes

Ja raggisar är bra att ha. Och mössor, vantar, tossor, tröjor. En fin filt till vagnen är roligt att ha. Du kanske kan virka? Mormorsrutor är en hit i så fall. Enkelt och fint. Fodra baksidan så blir den varmare för vinterbruk.
    När det gäller garnmaterial: Jag är ingen expert, utan jag talar av egen erfarenhet. Ull värmer bra om det är kallt, och andas om man blir svettig. Dessutom blir man inte kall om ullen blir fuktig, av svett eller vatten. Det är lättare att tvätta, alltså smutsen lossnar lättare. Acryl är svettigt tycker jag. 
    Överhuvudtaget så föredrar jag naturmaterial, ull, merino, alpacka, m.fl. ullsorter samt bomull, silke, mm. Det känns skönare mot huden. 
    Om du ska sticka sockor så är det dock bättre att använda ett sk. raggsocksgarn. Det innehåller en mindre andel syntetmaterial som gör sockorna mer hållbara.

• mysgravid

Sticka på!!

Jag använder mgi ar garnstudio.com liksom flera andra här :)

jag är 21 och klär min dotter i stickat.....
    allt från bebisfiltar till åkpåsar, små tossor, mössor, finns mönster gratis på nätet till hur man stickar små gosedjur! finns supermyke toch de tär jättekul!

• Dr Mupp

Använder en hel del stickat till mina. Raggisar, mössor, halsdukar vantar, tröjor. filtat mm. Jag föredrar ull, bomull eller andra naturmaterial. Konstmaterial som akryl och polyester tycker jag är läskigt att ta i. 

If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
Svar på tråden Stickat?