• rebecku

2 åring vägrar frukost - sen AS hungrig.

Har en dotter på 2 år som sen några dagar helt slutat med frukost!
    Förut åt hon alltid EN HEL portion havregrynsgröt och ibland även en macka. Nu vägrar hon allt. Ingen gröt, fil eller nått. Hon sitter bara och kladdar i maten och vägrar äta.

Sen till lunch är hon såklart AS HUNGRIG och äter som en man.. Och då är hon såklart inte lika hungrig till middag och äter pytte lite då.

Sen ger vi henne 330 ml välling vid 20.00 innan hon ska sova.
    hon sover hela natten fram tills ca 06.00

NU funderar vi på att ta bort kvällsvällingen helt från och med ikväll och byta ut den mot lite fil, macka eller nått.
    Vad tror ni om de? Då borde hon ju bli hungrigare på morgonen och börja äta normalt igen?

Tips? :)

minmoa.se BLOGGEN OM MIN DOTTER
  • Svar på tråden 2 åring vägrar frukost - sen AS hungrig.
  • Myran 08

Ni kan inte testa att ge välling direkt när hon vaknar och sedan vänta en stund och ge smörgås/jucie/mjölk som typ mellis?

Min son vägrar äta ordentlig frukost på morgonen när han vaknar så vi ger honom välling direkt när han vaknar. Han sitter i soffan och dricket det. Sedan vid 9-10 beror på när vällinge ges så äter vi lite mer mellis och lunch vid 12-13 beror på när mellis åt.

Lr så har hon kommit in i en period där hon vill vara lite "vill inte" bara.

• rebecku

Ska vi ta bort kvällsvällingen och testa med välling på morgonen istället?

Kanske man borde testa de..

• Shmone

Alla klarar inte att äta direkt på morgonen.
    Personligen har jag ingen aptit som nyvaken. Det är som att magen inte är vaken. Det går trögt.. o sen känns det som att maten bara ligger o skvalpar en timma eller två innan magsäcken vaknar o börjar ta hand om det. Så har jag varit sedan jag var liten. Det bästa man kan göra är att helt sonika vänta tills magen börjar vakna.

Hur länge efter att hon kliver upp äter hon frukost. Om det är möjligt på nåt sätt så prova ge henne frukost efter 1-2 timmar när hon varit uppe och lekt ett tag.

• Maggis

Sådär har min, nuvarande 3-åring, också varit till och från. Jag tolkar det mer som "vill inte" än att han inte är hungrig. I hans fall, alltså. Kanske kan det vara så med din tjej också?

//Maggis
  • Myran 08
    rebecku skrev 2010-04-18 07:46:35 följande:
    Ska vi ta bort kvällsvällingen och testa med välling på morgonen istället? Kanske man borde testa de..
    Tänkte att ni ger både på kvällen och morgonen. För vällingen på kvällen kan vara helig (som kvällsfika för vuxna) och om hon har det svårt att äta direkt på morgonen så testa och ge lite välling på morgonen. Sedan någon timme senare så ge smörgås/mjölk/jucie.
  • uppdragmamma

våran 2 åring äter knappt alls hemma, men på dagis äter han.

Prova vänta lite med frukosten, ge mindre lunch och en liten mellis istället?
    Låter som hon får välidigt mcket välling på kvällen, vi blandar på 2 dl så ni kan kanske prova minska det?

(¯`°?.¸.?:*¨¨*:?.♥.?:*¨ ¨*:?. ♥ Mamma till Sebastian 071202 & Wille 090314 ♥ .?:*¨¨*:?.&
  • rebecku

Idag gjorde vi så att vi gav välling på morgonen. Hon fick en full flaska, 330 ML och sen åt hon nästan en hel macka efter de.

Så vi kör på välling-frukost framöver tills hon tröttnar på de och börjar vilja äta "riktig" mat igen :)

Sen ska vi ge 180 ML på kvällen..

• rebecku

Ja imorse testade vi med gröt igen och hon åt en halv portion.
    I går morse åt hon välling till frukost så vi varrierar lite.
    Har bestämt att inte tänka så mkt på det, utan ge lite olika till frukost och inte hela världen om hon bara vill ha välling.

Hon har iaf börjat äta väldigt bra till både lunch och middag så de är ju skönt :)

• Jennifer 060828

Så är min dotter också, och hon är 3 år och 7 månader

Vissa dagar vill hon ha macka och mjölk, och andra dagar vara välling. Då äter hon 200 ml och sen får hon en macka om hon vill ha. Men oftast står hon sig fram till lunch.

Svar på tråden 2 åring vägrar frukost - sen AS hungrig.