• Anonym

Hur stor skillnad gör 20 kg?

Jag har ca 20 kg övervikt och kämpar på för att gå ner i vikt men brukar bara orka 2-3 kg och sedan ger jag upp.
    Det tar alltid lång tid för mig att gå ner i vikt. även med de metoder som brukar vara snabba för andra. Andra kan gå ner 1-2 kg på en vecka med GI. För mig tar det en månad eller mer.

Skulle nu vilja bli peppad med att höra vilka fördelar -20 kg skulle ge mig i det sociala livet.
    Blir man annorlunda bemött av andra? Av män?
    Jag har aldrig fått mycket uppmärksamhet. utan alltid fått använda min personlighet. Mitt yttre har aldrig lockat någon.
    Är nu 37 och har haft denna övervikt sedan tonåren.
    Väger 88 kg.

• Svar på tråden Hur stor skillnad gör 20 kg?
  • Anonym

Du kommer känna att du tappat 20 kg!!! Gå inte ner för  någon annans skull, utan din! =)

• Anonym (maria)

Jag har gått ner drygt 20 kg för några år sedan. (Nu har jag varit gravid 2 ggr så behöver gå ner en del igen, men men).

Upplevde att det blev ganska stor skillnad faktiskt. Kläder sitter bättre, fick mer uppmärksamhet från killar (kanske trist att det är så men det var tydligt så), tyckte också att jag togs på större allvar på jobbet.

Personligen så mådde jag bättre också. Fick mer energi eftersom jag mådde bättre, jag tränade ju en del då.

Lycka till med viktnedgången om det är det du verkligen vill. Ett tips kan vara att ha delmål. Annars så kommer du aldrig vara glad över 2 kg nedgång om du bara ser att det är 18 kg kvar till målet. Alldeles för långt bort.

När jag gick ner mycket så var mitt mål att äta nyttigt, träna, att inte gå upp men helst ner i vikt. Jag har aldrig rasat så mycket i vikt som då! Gick ner typ 2 kg i veckan för jag blev så peppad när jag gick ner minsta lilla.

• Anonym (stor skillnad)

kämpa för att gå ner. det är en sån stor skillnad.. Nu har jag aldrig varit över viktig. Men när jag var gravid så vägde jag 84 kilo och jag mådde så dåligt att vara så stor. och vägga så mycket--- Nu när jag vägger 58 och är super nöjd...

• Almare

Jag gick ner 16 kg för några år sen med Viktväktarna. Jag började på 83 kg.

För varje kg jag gick ner jämförde jag det med 1 kg:s smörpaketen i kyldisken i affären. De är ju gigantiska! Tänk att bli av med 16 st sådana!!! Klart att det gjorde en enorm skillnad, inte minst för belastningen på kroppen. Jag njöt hejdlöst av att t ex kunna sitta uppkrupen i en fåtölj med benen indragna under mig - det kunde jag inte innan utan att få jobbigt med andningen.
    Vet inte hur det påverkade andras syn på mig, men mitt eget självförtroende steg med raketfart för varje kg som försvann. Jag mådde så oerhört bra av att göra nåt så bra för mig själv att det snabbt slutade vara jobbigt att "banta" och övergick i en ständig glädje över att göra varje dag till en nyttig dag. Hela min utstrålning ändrades, och jag tror att det påverkar omgivningens syn på en mer än vad själva vikten gör. Jag gick rak i ryggen, ständigt leende med nya kläder och tyckte själv att jag var skitsnygg.
    Det tog nog 1 år att gå ner alla kilona, men de första åtta försvann inom de första månaderna när jag väl kom igång. Och de åtta gjorde den största skillnaden, för det var då jag fick den största kicken. Det TAR TID att gå ner om man gör det långsiktigt. Jag tappade mellan 0,5-1 kg i veckan och var superglad för varje hekto. Vänta dig inga mirakelkurer, utan ta det långsamt så att du hinner anamma en livsstil som du kan hålla fast vid sen.
    Lycka till!!
  • Anonym

Jag tror också att det är stor skillnad på hur man blir bemött.
    Jag har ju aldrig fått uppskattning på det sätt som jag ser att andra smala får.
    Jag är inte ful i ansiktet och har ingen klädstil som skiljer sig från andra så det måste ju bero på kroppen.

• J1983

Jag gick ner lite drygt 20-25 kg för typ 5 år sedan kanske. Den stora skillnaden anser jag är att man känner sig lättare och det är ju det som är viktigast. Sen så tror jag allt hänger ihop. Folk kanske inte ser annorlunda på en men man kanske känner sig annorlunda, får bättre sjävkänsla, vågar mer och därigenom ser folk annorlunda på en. Men det kräver en hel del jobb och beslutsamhet.

• Mamsis

Att få uppmärksamhet från andra för sitt utseendes skull är inget att stå efter. När man är 90 bast och kroppen inte är vad den brukat vara är det viktigare att man har nåt gemensamt, att man gillar att tala med varandra.

MEN, det är ju trevligt att få en chans att visa sina goda sidor också! Och tyvärr är vårt samhälle ganska utseendefixerat.

Nog om det, kan dock säga att man orkar mer, får mindre skador/smärta i kroppen om man går ner i vikt. För mig fungerar det i stort sett bara om jag rör på mig, att bara banta ger inte önskad effekt.

Dans är för mig det ultimata, det är roligt och jag går ner i vikt. Vad som är bäst för dig måste du klura ut själv Jag tränar helst ensam, har ingen lust att stå och flåsa fram frågor och svar eller gå fort fort och knappt orka prata. Men andra tycker det är roligare om man är två eller fler. Undantaget är att jag kan gå på typ friskis och svettis med andra, de är oftast inte så pratglada under tiden man tränar = )
    Tips; Zumba elelr Bodylicious work out på dvd. Jag använder bara uppvärmningen på Bodylicious dvd, kanon för att formakroppen också = ) 
    Lycka till!

• 010306

Har gått ner 20 + kg & känner positiva skillnader som att jag orkar röra på mej & motionera , kan klä mej som jag vill utan att behöva oroa mej för att folk ska fråga om jag är gravid ( har sån kroppsform där det sätter sig på magen)
    Gick ner för min egen skull & är gift men visst är det så att en massa fler män kommer fram & pratar utepå.. Men tror att de beror på att jag inte klädde i min övervikt.
    Har före & efter bild under starka bilder .
    Jag gick ner med Vv points på hemmaplan & en MASSA träning även de hemma. Tog 10 mån

Svar på tråden Hur stor skillnad gör 20 kg?