• Iintott

Hjälp, min pappa äter ihjäl sig!!

Hej

Förstår om du är upprörd. Att se på när någon man älskar skadar sig själv är svårt kan jag tänka mig. Är absolut ingen expert men jag tror inte att man "äter ihjäl sig" om det inte finns något bakomliggande. Läser till lärare och har pluggat en del barndomspsykologi och uppväxtvillkor, hur vi formas som individer osv. Min första tanke är: Vad är det för smärta han försöker bedöva med mat? Vad har han råkat ut för i sitt liv? Bär han på minnen eller upplevelser som han inte ensam kan hantera? Söker han tröst? Kärlek? Försöker han skydda er från något genom att inte berätta utan hålla saker för sig själv?

Tycker absolut ni ska försöka få iväg honom på någon slags terapi/samtal så han får prata med någon...kanske är bra med en utomstående. Tror inte problemet ligger i att han inte vill äta rätt eller motionera...tror absolut att det är något psykiskt. Inte förän han själv inser att det finns ett problem, som han kanske försöker förtränga, tror jag att han kan hjälpa sig själv. En väg dit kanske vore för er barn att tala om för honom hur mycket han betyder för er och att ni inte vill leva utan honom, att ni vill att han skall finnas med i ev barnbarns liv osv. Hjälp honom att ta steget och söka hjälp, hjälp honom att se vad han har att vinna på att faktiskt ta tag i sina problem.

Förstår att ni lider hela familjen. Det är ett mycket känsligt ämne och svårt för alla inblandade. Lycka till och hoppas det löser sig för din familj {#lang_emotions_flower}

Svar på tråden Hjälp, min pappa äter ihjäl sig!!