• Anonym (Nytt jobb ?)

Ni som är IT-konsulter - vad har ni i lön?

Jag är lite 40+ - systemvetare från början - har jobbat inom IT i 15 år -från början som systemutvecklare, sedan som projektledare och nu som verksamhetskonsult.

Jobbar för närvarande i ett annat skandinaviskt land - men nu har jag nästan fått ett nytt jobb i en storstad i Sverige. Nu till frågan - vad kan jag begära i lön ? Jag har nästan 60 000 SEK idag - men jag inser att jag får nog gå ner i rejält.

Vill gärna jobba i Sverige igen - så frågan är om jag kan begära 45 000 SEK eller det är helt orealistiskt mycket.

Ni som är IT-konsulter - vad tjänar ni ? Hur lång erfarenhet har ni?

• Svar på tråden Ni som är IT-konsulter - vad har ni i lön?
  • Anonym (blip)

Grattis! Jag avundas dig!

• Anonym (Olga)

Jag jobbar som konsultförmedlare och vet att det finns större möjligheter till välbetalda IT jobb på de mindre konsultbolagen. Drakarna betalar sämre. Däremot är det väl svårare att byta uppgifter om man inte trivs..

Många startar eget bolag och använder sig av konsultmäklare som ework, assistera eller rapid konsultförmedling för att hitta uppdrag. Med rätt kompetens kan det bli väldigt lönsamt.. 

• Anonym

Min farsa är IT-Konsult nu vet jag inte hur länge han Varit i yrket men han är 45 år och är chef för två företag han har inte en månads lön direkt men den ligger mellan 80 000:- och 120 000:- men ibland får han en bra deal med tex make upp store och kan tjäna runt 2.000.000 :)

• Anonym (besserwisser)
    Anonym (Nytt jobb ?) skrev 2010-04-20 11:40:20 följande:
    Har nyss varit på löneförhandling - det var inga problem att få 55 000 SEK + pension och sjukförsäkring. Tror jag kunde begärt lite till - för dem bara nickade.
    Nu skall jag fundera
    En liten rättelse bara, DE bara nickade. För guds skull, det är ackusativ inte dativ.
  • Anonym
    Anonym (Nytt jobb ?) skrev 2010-04-20 11:40:20 följande:
    Har nyss varit på löneförhandling - det var inga problem att få 55 000 SEK + pension och sjukförsäkring. Tror jag kunde begärt lite till - för dem bara nickade.
    Nu skall jag fundera
    Det kunde du nog gjort. Jag tycker det verkar som låga löner folk angett här, jag har en son på 33 år som är systemvetare, anställd på ett stort bolag men inte i Stockholm och han har en lön på 70.000 + bonus.
  • Anonym

Beror väl lite på din kompetens och var du tänker dig att jobba. Sambon har ca 45 000 och det är bra för vår stad (ej Sthlm)

• lottamail

min farsa tjänar ungefär 5.000.000 i månaden (efter skatt). Han är en populär IT konsult och har erfarenhet i nästan 50 år nu. Han har utbildat sig i 30 år och han är bara bäst. Jag får allt jag begär om, som exempel jag har 5 louis vuitton väskor, fyra sommarställen varav tre i spanien och tre iphones Flört. Jag kommer också få iphone 6 när den kommer ut….hihi 

• Anonym (anonym)
    Anonym skrev 2013-02-26 22:26:41 följande:
    Min farsa är IT-Konsult nu vet jag inte hur länge han Varit i yrket men han är 45 år och är chef för två företag han har inte en månads lön direkt men den ligger mellan 80 000:- och 120 000:- men ibland får han en bra deal med tex make upp store och kan tjäna runt 2.000.000 :)
    Misstänker att du inte kommer gå lika långt eftersom du inte ens kan stava till make UP storeFlört 
  • Anonym (min man)

Min man har jobbat sen 2008 i sthlm och har en lön på 40 000

• Anonym (underbetald?)

Jag är en kvinna på ca 30 år i en av Sveriges största städer, med 5 års erfarenhet av webbutveckling och en kandidatexamen inom mitt område. Jag tjänar 29 000 kr/mån och känner att jag måste bli bättre på att löneförhandla!

• Anonym (PL)

Jag obbar som IT projektledare i Stockholmsområdet och tjänar ca 65 tusen/månad. Har högskoleutbildning och 16 års brancherfarenhet. Utöver det har jag ca 9 tusen i pensionsavsättning/månad +lite andra förmåner och försäkringar. 

55000:- känns lite i minsta laget, speciellt med tanke på deras reaktion. Fast det är ju svårt att komma och ändra i efterhand.... men kanske vid nästa löneförhandling när du har hunnit få mer koll på vad dina kollegor tjänar.

• Rival

Jobbade som IT-konsult i 2 år och insåg hur utnyttjad man blir ute på den marknaden... Trygga anställningar? -Glöm det!

Själiga löneförhöjningar? Om du drar ett dassigt skämt, varannan minut, javisst!

Fast anställning? Glöm det!

Ska man vara krass så är konsultmarknaden arbetsgivarens sätt att kringå kollektivavtalen och de svenska lagarna i förmån till den globala "anpassningen"...

• repstosw

Har samma frågeställning. Atea söker it-arkitekt i Norra Sverige. Jag har rätt bra track record. Har jobbat som lösnings/it-arkitekt + senior konsult i >10 år. Jobbat i it-svängen sedan -95. Frågan är vad en rimlig lön kan vara, har ~45K.

• Anonym (ll)
    Anonym (Nytt jobb ?) skrev 2010-04-18 11:50:06 följande:

Jag är lite 40+ - systemvetare från början - har jobbat inom IT i 15 år -från början som systemutvecklare, sedan som projektledare och nu som verksamhetskonsult.

Jobbar för närvarande i ett annat skandinaviskt land - men nu har jag nästan fått ett nytt jobb i en storstad i Sverige. Nu till frågan - vad kan jag begära i lön ? Jag har nästan 60 000 SEK idag - men jag inser att jag får nog gå ner i rejält.

Vill gärna jobba i Sverige igen - så frågan är om jag kan begära 45 000 SEK eller det är helt orealistiskt mycket.

Ni som är IT-konsulter - vad tjänar ni ? Hur lång erfarenhet har ni?

6 år, 65000kr/mån
  • OveSs

Hejsan, 
    Jag har kört frilans med eget företag de senaste 7 åren och är mycket nöjd med det, finns alltid jobb och jag har möjligheten att själv bestämma vilka kunder jag vill ha. Iom att jag frilansar så styr jag min egna lön, tar jag mig ann mer uppdrag kan jag ta ut en större lön. Men jag brukar ligga ganska jämnt varje månad. 

Jag tar ut 50.000 sek i månaden och ger mig själv ens större utdelning kring jul.

• Anonym (Linux)

Det man ska tänka på om det är kortare eller uppdrag som löper om 3 månader i taget är att välja en lön efter dessa förutsättningar.
    Står man utan ersättning om det inte blir en förlängning ja då ska ersättningen vara hög så man kan leva på det annars är det ingen mening att hoppa på.

• FolqSandra

Hej!

Har du registrerat ett konto hos oss på Folq, www.folq.se?

Hos oss bestämmer du själv ditt timpris tillsammans med kunden beroende på erfarenhet, utbildning och vad för typ av uppdrag det är. Glad

Lycka till!

Svar på tråden Ni som är IT-konsulter - vad har ni i lön?