flytta tillbaks till sverige, sambon är engelsk, vad har vi rätt till?
Hejsan!
Jag har nu bott i england sen oktober 2009. Är nu gravid och vi funderar på att möjligtvis flytta till sverige ett tag, jag är 21 fyller 22 i år, Sambon är 24 fyller 25 och engelsk medborgare. Jag jobbade från att jag tog studenten till juli 2009, och fick sedan a-kassa, vilket jag sedan "sa upp" när jag flyttade hit då jag enligt ams inte hade rätt till det för att jag inte kunde komma på möten i sverige.
Så till mina frågor, vad har vi rätt till egentligen om vi flyttar till sverige? Hur kommer man igång? Vi har lite sparade pengar, vilket skulle hjälpa oss med första månadernas hyra osv och möbler är inga problem, men sen då? Vi vill båda plugga eller han möjligtvis jobba, har han rätt till några pengar? Vi kommer förmodligen att gifta oss inom ganska snar framtid, bebisen är planerad att komma till hösten.
Kan han få jobb? han pratar bara engelska, men vill så gärna lära sig svenska och är villig att gå till sfi osv för att lära sig, han vill gärna jobba, eller möjligtvis plugga,
hur går vi tillväga med allt för att få in honom i systemet så att säga?
har jag rätt till föräldrapenning? barnbidrag? bostadsbidrag? Jag har inte en aning om bidrag alls då jag aldrig utnyttjat det förut så vet inte alls vad man har rätt till och inte, och så självklart hoppas jag att min sambo har rätt till bidrag också tills vi kommer på fötter?
vad behöver vi göra? kan någon snälla vägleda mig lite i den här djungeln.
Kommer det vara svårt för oss, eller för honom att få jobb eller plugga?
mvh