• Örnie

flytta tillbaks till sverige, sambon är engelsk, vad har vi rätt till?

Man kan få personnummer utan att vara svensk medborgare om man har uppehållstillstånd.

Huvudregeln är att EU-medborgare som flyttar till ett land ska försörja sig själva och inte ligga staten till last. Det gäller även svenskar som flyttar till andra EU-länder (jag har blivit påhoppad i en annan FL-tråd för att jag har påpekat detta, men jag anser att man ska vara medveten om att man kan bli utvisad om man inte uppfyller kraven). Därför kan en engelsman inte börja sitt liv i Sverige med socialbidrag. (Bostadsbidrag är säkert en annan sak, eftersom de flesta som får bostadsbidrag betalar avsevärt mer i skatt än de får tillbaka i bostadsbidrag - men detta gissar jag bara).
    Det var en gång en tysk som blev utvisad ur Sverige. Inte för att han levde på bidrag, utan för att staten gjorde bedömningen att man inte kan leva på låg inkomst som han gjorde - han var ett original som bodde i en koja i skogen. Så grundregeln är att man ska ha försörjningen tryggad som nyinflyttad EU-medborgare. Sen kan det säkert hända att EU-medborgare efter några år kan söka bidrag vid behov, utan att blir tvungna att lämna landet. Men då har de ju redan uppehållstillstånd.
    Möjligen kan det ju vara så ibland att svenska staten inte "bryr sig" om en nyinflyttad EU-medborgare går på soc. Men det är inget denne kan räkna med, eftersom det är emot reglerna.
    Det borde inte vara så otroligt svårt för en engelsman med en någorlunda bra utbildning att få jobb i Sverige, åtminstone inte ett extraknäck. Kan TS sambo inte söka ett jobb inom sitt yrkesområde och se hur responsen är?
Svar på tråden flytta tillbaks till sverige, sambon är engelsk, vad har vi rätt till?