• Michiyo

flytta tillbaks till sverige, sambon är engelsk, vad har vi rätt till?

Min kille har rätt till att plugga på sfi direkt.. gå till skatteverket och skriv in honom som svensk medborgare så får han ett eget personnummer inom 3 veckor ungefär (men det är ju om ni ska stanna längre än ett år). sen är det bara att ansöka till sfi på komvux eller vilken skola ni har så klart.. gå oxå in på försäkringskassan och ansök om bostadsbidrag etc etc.. eftersom du redna tillhör sverige så har du rätt till alla dessa grejer igen genom att du flyttar in igen.. (gick lätt för mig. gav killen min personnummer och skrev in honom på sfi och skaffade honom såklart ett id-kort och konto inga problem^^)

• Michiyo
    Rhoda Horswunce skrev 2010-05-01 20:55:42 följande:
    Men vaddå skriv in som svensk medborgare? Vi var på skattemyndigheten för att regestrera att min sambo flyttat hit, men då sa de att vi skulle söka uppehållsrätt för eu-medborgare på migrationsverket, så då gjorde vi det men fick avslag då han inte har jobb här. Sfi har vi försökt söka till, men det gick ju inte då vi inte fick något personnummer på skattemyndigheten. Menar du att man kan få ett personnummer här utan att ha uppehållstillstånd/uppehållsrätt? Förlåt TS att jag lånar din tråd.
    Så här gjorde vi... min kille kom till sverige.. jag tog honom till skatteverket.. tog ett nummer.. sa till personen att jag tänker bokföra honom på min adress.. dom fråga om han skulle stanna längre än ett år och vi sa ja.. han skrev under och på posten kom hans personnummer.. sökte intet uppehållstillstånd eller något.. ja dom frågade vart han kom ifrån och vi sa som det var.. inga problem alls för oss.. vet inte om jag kanske bara hade en otrolig tur?
Svar på tråden flytta tillbaks till sverige, sambon är engelsk, vad har vi rätt till?