• thyssa

Någon som har barn som "gungar"??

Har en dotter på 13 månader som ända sedan hon kunde sitta har gillat att sitta och gunga fram och tillbaka (lite head-banging över det hela) Ibland funderar jag på om
    det är ett tecken på någon form av psykiskt problem. Hon utvecklas normalt i övrigt, dock
    inte särskilt tidig med något. Hon har svårt att komma till ro och kan sitta i sin säng
    och gunga och försätter sig själv i någon slags trans. Ibland när hon sitter på golvet
    slår hon nästan huvudet i golvet, framför allt när hon är trött. I natt var vi uppe större delen av natten med henne, hon hade svårt att sova och gungar gärna istället. Hon låter samtidigt som hon gungar också.
    Någon som känner igen detta?

• Svar på tråden Någon som har barn som "gungar"??
  • Peztis

Usch, nu kommer ni väl få slag men det första jag kommer att tänka på är autism... har för mig att barn med autism kan bete sig på det sättet.
    Autism finns i oilka grader.
    Men därmed inte sagt att det ÄR det, jag menar, jag har ingen läkarutbildning...

Ni bör ta upp det med bvc.

Varmt lycka till, det är säkert igen fara!

• Krulltott

Min kusin gjorde så när han var liten..
    Det var hans sätt att lugna ner sig...
    O samtidigt som han gjorde det så lät han...
    ((sen somnade han))
    O nå autism har han ju definitivt inte!
    Men är man orolig så tycker jag att man bör kontakta bvc.

• siamesen

Min bror körde ocksa en variant pa det dâr när han var liten och gillade även att dunka huvudet i vâggen i sömnen.

Gick hal i skallen pa honom tom.

Hursomhaver, inget fel pa min bror och tror som krulltott att det kan vara fullstândigt normalt.

• annie29

när jag var liten så dunkande jag huvudet i kudden innan jag somna,det var nåt sätt för mig att komma i ro sa mamma.
    Det försvann och inte är jag knäpp för det

• Ellie84

Är man knäpp bara för att man är autistisk ller vad är det ni säger..!

Tror inte att detta barn har mindre värde om det skulle ha autism..
    F'N vad jag känner jag blir irriterad på såntr skit..Det är väl inget att bäva för..??

Förlåt TS detta vart väl OT men jag blir bara så arg!

• annie29

förlåt om det lät så,men det var inte nån koppling till autismtråden!

• Ellie84

anni29 okej .Det lät som att "jag var inte autistsk (knäpp)"
    Förstår du..MEn tack för att du berättade att det inte var så du menade..!

• MikkisPikkis

Min lille grabb gillar att gunga så fort han sitter. Han är bara 5 mån. men de få gånger han INTE gungar så kan nhan sitta men vill hellre gunga. På kvällarna så ligger han och gojsar en stund i sängen men det är ju bara mysigt...

Tror inte ditt barn nödvändigtvis behöver ha ngn sjukdom för att h*n gör så. Men vet däremot att en pojke jag känner som har asbergers gör så när han ska sova (och låter samtidgt) MEN vem vet han skulle kanske gjort samma sak om han inte hade aspbergers!

Men hör med BVC om du är orolig,.

• misstuva

Hej Thyssa!
    Min son har själv gungat så där som du beskriver.
    Han har nu slutat med det då vi "stoppade" honom från att göra det genom att avleda han och göra andra saker..
    visst det kanske han skulle slutat med ändå men till omed bup tyckte vi skulle försöka stoppa upp det hela...

Han var då från 6mån fram tills han fyllde 4. Nu är han 5.5 år.
    Han gjorde detta även på dagis fast det var personal med han kunde avbryta leken för att få "gunga" som du beskriver det. Han gjorde detta innan han kunde somna med.

skriv den som vill...
    mvh missgumz

• tjoho

Min son gungade också en hel del, och på min BVC sa dom att det har med balansen att göra. De gör det för att känna in omgivningen. Om det fortsätter kan det ha med balanssinnet och hörseln att göra. Det måste INTE ha med autism eller så att göra, däremot har ofta autisktiska barn problem med balansen och att känna in omgivningen.

Har din lilla börjat gå än? Kolla upp med BVC om det kan ha med balans och hösrel (som ofta hör ihop) att göra. Men som sagt, en del barn gör så här som ett sätt att hitta en rytm i tillvaron, för att lugna ner sig själva när det blir för mycket intryck...

Du ska inte oroa dig, för detta beteende är mycket vanligt.

• Thaleia

Med största sannolikhet är det normalt men (och jag vill inte skrämma dig) en del saker du nämner påminner om autism:
    -gungar fram och tillbaka
    -försätter sig själv i någon slags trans
    -svårt att sova och gungar gärna istället
    - låter samtidigt som hon gungar

Hade jag varit i din situation hade jag tagit upp det med BVC så får du det utrett och slipper gå och undra.

Lycka till!

Svar på tråden Någon som har barn som "gungar"??