Inlägg från: Anonym (Annette) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Annette)

Ohyfsad väninna

Jag börjar irritera mig mer och mer på min bästa vän.

När vi är på middagar hos gemensamma vänner så tar jag alltid med mig en bukett blommor, något vin eller liknande, en present till värdinnan om det då bjuds på mat (inte vid knyte). Jag har märkt att min väninna alltid kommer tomhänt, hon har inte en enda gång haft med sig något.

Min sambo är den som lagar maten i vårt hem och vi har bjudit hem min väninna flera gånger på mat. Hon har aldrig haft något med sig till oss och har aldrig bjudit tillbaka. Min sambo har reagerat och vägrar nu laga någon mat till henne då hon varken säger tack eller visar uppskattning på något vis.

För några helger sedan var jag och hälsade på henne en hel fredag och jag hade då med mig en liten blomma och en godispåse eftersom hon kände sig lite hänging, men: hon bjöd inte på något alls! Från 11 på förmiddagen till 19 på kvällen var jag där och hon bjöd inte på något alls! Inte ens godiset som jag hade haft med mig och gett henne tog hon fram.

Okej tänkte jag, fredagen därpå skulle jag hälsa på henne igen och denna gång föreslog jag för henne att jag skulle ta med hämtmat. "Javisst, gör så!" tyckte hon.
    Så jag körde och fixade hämtmat (för 250 kr, dyrare än jag trodde det skulle bli) och så åt vi av den hemma hos henne. Hon tog fram ett glas så jag kunde ta kranvatten. Jag tycker det är ofint att säga saker som "nu vill jag ha pengar för att jag köpt med mig mat till oss!" så jag sa inget. Och hon nämnde det aldrig, inte ens i efterhand. Jag kan ju tycka att man delar på summan?

Det är hela tiden likadant. Hon säger att hon är ekonomisk med absolut inte snål. Jag börjar tycka att det här beteendet är snålt och irriterande. Jag kommer inte ge henne mer nu, nu väntar jag på att få något tillbaka. Det är så också att hon har god ekonomi (hennes sambo tjänar bra) medan jag har en usel ekonomi.

Är jag orättvis?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-19 20:34
    Jag har snackat med min väninna precis och bjudit in mig själv till henne som nu på Lördag. Jag har inte nämt att jag ska ha med mig något och det ska jag inte ha heller, utan nu förväntar jag mig att hon står för maten. Så får vi se hur det går.
    Jag ska hädan efter köra med raka rör i alla fall, det har jag lärt mig av denna här tråden. Om inte annat ska jag prata med henne om det här på Lördag.
    Tack alla för era svar!!!

• Svar på tråden Ohyfsad väninna
  • Anonym (Annette)
    antispantis skrev 2010-04-18 14:58:22 följande:
    Ang hämtmaten, sa du när du frågade henne om att köpa med det att hon får betala?? Alla är tyvärr inte lika fina av sig, MEN har du pratat med henne om det att det är en fin gest att ta med sig något fint om man blir bjuden på middag?
     Några veckor tidigare hade hon fixat hämtmat när vi skulle ha filmkväll och då frågade jag henne direkt vad det kostade och gav henne pengarna innan vi åt, så jag antog väl (dumt nog) att hon i sin tur skulle fråga efter vad det kostade.
  • Anonym (Annette)
    Clobberella skrev 2010-04-18 15:08:57 följande:
    Man behöver verkligen inte ha med sig en present varje gång man går på middag, vi gör det första gången vi hälsar på någon, eller om det är någon födelsedag eller liknande. Däremot vore det ju artigt om hon bjöd tillbaka nån gång om hon själv blir bjuden på middag ofta, eller erbjuder sig att köpa med vin eller bidra på något annat sätt om man av någon anledning har svårt att bjuda igen. Kan du inte säga typ "visst var det jag som bjöd på mat sist va? Fixar du något den här gången?" du behöver ju inte få det att låta som att du bjuder jämt, bara att du gjorde det sist så nu är det hennes tur.
    Nej, självkart inte ha med sig present varenda gång, men att sätta i system att äta hos folk och aldrig bjuda tillbaka eller ge tillbaka något vid något tillfälle reagerar iaf jag på.

När vi hade bjudit henne på mat för åttonde gången utan något tillbaka (inte ens ett "tack för maten") så satte sambon stopp, jag får själv laga mat om jag vill bjuda hem henne. Vilket jag inte kommer göra förrän hon visat en bättre vilja.
  • Anonym (Annette)
    Anonym skrev 2010-04-18 15:17:40 följande:
    Oj, jag måste vara jätteohyfsad. Jag tar inte med mig presenter varje gång jag går hem till en vän på middag. Sällskapet är väl present nog?  Däremot bjuder jag tillbaka vilket din vän inte verkar göra.  Men lösningen är väl att sluta bjuda in henne helt enkelt om ni inte är glada över sällskapet utan vill ha presenter. Eller bjud in er själva till henne nästa gång. Säg "Gud så trevligt att ses över middag. Vad ska du laga när vi kommer till dig?" Och boka ett datum så att ni vet att det blir av.
    Vi är inte alls ute efter presenter och vi är visst glada över sällskapet, det jag försöker berätta är att man kan bli trött på att ge och ge hela tiden. När man inte ens får höra att maten är god eller ett "tack för maten" eller liknande. Det kostar väl inget och är väl inte helt tokigt att tycka att man som uppfostrad vuxen människa kan kläcka ur sig.
    Hoppas du tackar för maten åtminstone.

Ju mer jag tänker på det här, desto mer övertygad blir jag att jag inte ska bjuda väninnan mer. Inte förrän hon visat att hon vill umgås och tar initiativ till något som inte ska kosta mig utgifter hela tiden.

Nåväl, tack för era svar.
  • Anonym (Annette)
    Jag bryr mig inte vad ni tycker skrev 2010-04-18 16:05:21 följande:
    Jag tänkte på det här med maten. Din bästa vännina kanske är usel på att laga mat. Fast att hon inte betalade för hämtmaten. Det var jävligt snålt.
    Jag är också usel på att laga mat, men kan man inte laga mat kan man väl bjuda på annat, man kan ju fika hemma hos varandra också.
  • Anonym (Annette)
    Anonym skrev 2010-04-18 16:14:04 följande:
    Jag tog åt mig lite här. Inte för att jag är snål, jag bjuder ofta när jag har pengar. Men min vän bjuder ofta på mat när jag är hemma hos henne. Men jag gör aldrig det, för jag kan inte laga mat. Om vi är hos mig så beställer vi hem mat, typ pizza istället. Som jag betalar för såklart. Men bjuder aldrig tillbaka genom att lägga ner tid på en fin middag. :(
    Det är aldrig "fina" middagar det handlar om, det är vardagsmat för det mesta, typ lasagne, pannkakor, spagetti osv, fast med lite extra tillbehör och godare dricka till och liknande. Inga trerättersmiddagar.
    Betalar du för hemkörningspizza så bjuder du ju på maten, det är för mig likvärdigt att bjuda på mat man själv lagat. Inga problem.
  • Anonym (Annette)
    Lavish skrev 2010-04-18 18:43:43 följande:
    Jo hon är uppenbarligen snål. Förmodligen sitter hon glatt och räknar på vad hon tjänat på att låta dig bjuda efteråt. Sådana kompisar har jag också. Jag tycker inte ni behöver säga upp vänskapen. Ge helt enkelt inte mer än du står ut med att inte få något tillbaka för. Ni kan bjuda henne på middag men gör det med vetskapen att ni aldrig kommer få något tack eller annat tillbaka från henne. Om det inte känns bra, skit i att bjuda henne. Då kan ni ses på resturang istället så betalar ni var för sig.
    Har gjort så några gånger, jag har föreslagit restaurang och det brukar hon hänga med på. Men - det blir alltid lite pinsamt när hon ska sitta och vänta på att få tillbaka kronor på notan. Hon lämnar aldrig dricks, inte ens om det rör sig om en femtio-öring.

Jag brukar ge lite dricks om jag är nöjd, hon gör det aldrig, oavsett nöjd eller inte och ibland har vi stått och väntat påklädda vid bordet för att hon ska vänta in servitrisen för att få tillbaka 1.50 kr.

Absolut inte säga upp bekantskapen, nej, jag älskar henne, men är trött på att visa uppskattning när inte hon gör det (och nu menar jag inte "presenter", utan att man kan säga saker också som visar på att man trivs med någon).
  • Anonym (Annette)
    NadiaMi skrev 2010-04-18 18:23:35 följande:
    Detdär med presenter om jag är bjuden till någon har jag lite svårt för. Nog för att jag kan ta med en blomma, eller en flaska vin, eller vad nu tillfället påbjuder, men om jag är "bjuden" till någon så tolkar jag det som att jag är ditbjuden för att de vill träffa mig i första hand, och huruvida jag har med mig något eller inte borde inte göra någon skillnad. Fast jag brukar tacka och bjuder även tillbaka om tillfälle ges. Och skulle jag få spontanbesök är det sällan långt till vattenkokaren för en kopp te eller kaffe, och något tilltugg om jag råkar ha något hemma. Långväga inplanerade besök erbjuds alltid något att äta, även om det är kortare besök när de är här. Det jag slås mest av hos TS väninna är väl omedvetenheten om att hon faktiskt inte ger något tillbaka mer än just sitt sällskap. Och att inte tacka för maten och en trevlig kväll när man blivit bjuden på middag hos någon är faktiskt väldigt ofint gjort - oavsett om det är en trerätters middag eller vardagsmat eller ens något så enkelt som varma mackor och saft. Det är inte så svårt att säga Tack. Och att ha en vän hemma hos sig i en hel dag utan att erbjuda något alls gör det ju bara ännu värre.
    I fredags var vi båda bjudna till en tjej som ingen av oss hade varit bjuden till tidigare. Hon hade ingenting med sig och direkt efter maten ville hon åka hem, och så gjorde hon, och inte heller här sa hon något positivt typ "tack för en trevlig kväll" eller att maten var god eller liknande. Ingenting.
    Jag tror ju att hon tycker det är trevligt, men varför aldrig visa det? I början tänkte jag att "jaja, hon är som hon är", men när det börjar kännas att hon aldrig ger tillbaka någon uppskattning så tja... varför då fortsätta bjuda av sig själv? En vänskap är en relation som kräver underhåll.

Din sista mening säger en del, ja, det förvånade mig inte, men är nog ett typexempel på hur hon är.

Ska nog helt enkelt ligga lågt när det gäller henne
  • Anonym (Annette)
    sirisdotter skrev 2010-04-18 19:15:51 följande:
    Där verkar du ha ett svar, din väninna är sparsam...
    Jag tycker det är snålhet.
  • Anonym (Annette)
    Sorbus skrev 2010-04-18 21:28:35 följande:
    Alla har inte samma vanor när det gäller att ha gåva med sig när man är bortbjuden till vänner som man umgås ofta med. Träffas man mycket kan det ju bli lite betungande att alltid känna att man ska ta med en present varenda gång. Men då är det ju bra om man är överens om hur man gör förstås. Bjud och köp presenter för att du vill ge, inte för att få något tillbaka. Det är givetvis tråkigt om det känns som om man blir utnyttjad men du kan ju inte förändra den andra personen. Så där måste du bestämma dig för hur du vill göra. Bjud mindre, låt bli att bjuda helt? Fast det bästa vore nog att ta upp det till diskussion eftersom du säger att detta är någon du vill ha kvar relationen till. Väninnan kanske inte alls förväntar sig allt det du ger heller? Jag tror det sämsta är att gå och irritera sig men inte göra något åt det, för då kommer du bara att bli mer och mer irriterad. Och dessutom blir det ett mönster er emellan, du ger och hon blir vad vid att du gör det Om du vill ha pengar för tex hämtmat, testa med att säga det från början " din del blev xx kronor". (och för att verkligen få dem kan du ju lägga till något o stil med "det är bra om jag kan få dem med det samma för jag behöver verkligen kontanterna till xxx som jag ska göra efter detta") Sedan kunde jag inte låta bli att reagera på det du skrev om besöket när väninnan var krasslig. Jag känner ju inte till er relation men personligen tycker jag det är skönast att få vara hemma och få vila i fred när jag är sjuk. Dessutom har jag ofta väldigt dålig matlust när jag är sjuk. Så jag hade inte alls uppskattat att någon kom på förmiddagen och stannade så länge och dessutom förväntade sig att jag skulle bjuda på mat och övrigt.
    Jag skrev aldrig att hon var sjuk, utan lite hängig (trött) och jag ville pigga upp henne genom att ta med mat så att hon inte skulle behöva tänka på det den dagen. Och från början var det hon som frågade själv om jag inte kunde komma och hälsa på henne den dagen och om jag kunde komma vid en viss tid.
    Sedan visade det sig att hon ville ha skjuts av mig så hon frågade om jag kunde åka hem vid en viss tid på kvällen, så kunde hon åka med mig in till stan (eftersom jag bor i stan och hon utanför). Därav tiderna.
  • Anonym (Annette)

Typiskt FL att spåra ur, jag har aldrig sagt att man ska ta med sig presenter varje gång någon bjuder på middag, så lägg ned det. Första gången tycker jag det är hyfs att ha med sig något, sedan tycker jag att man bjuder tillbaka och fortsättningsvis skulle jag INTE förvänta mig presenter.
    Men bjuder man någon åtta gånger på raken utan ens ett "tack" så borde varje vettig människa reagera.

• Anonym (Annette)
    idiblon yes skrev 2010-04-18 22:06:41 följande:
    Varför i helvete umgås du med henne då? Är det någon sorts självuppfyllande syfte för att du ska ha nåt att irritera dig på? För helvete.
    Därför att om man för övrigt trivs med en människa så kan man visst det umgås med denne/denna. Hon har andra fantastiska egenskaper. Alla är inte perfekta och ska "dumpas" om de har något man stör sig på. Jag har aldrig tänkt sluta umgås med henne. För helvete.
  • Anonym (Annette)
    Sorbus skrev 2010-04-18 22:14:53 följande:
    Ok då var det ju en annan situation om hon själv bad dig komma och dessutom var den som bestämde sluttiden. Det var ju snällt av dig att tänka på att ta med mat så hon inte skulle behöva tänka på det. Men var hon hängig kanske det kan förklara varför hon inte tänkte på värdinneplikterna just den dagen i alla fall. Som vissa varit inne på kan det ju bidra om hon är ensamstående att hon inte ordnar middagar lika ofta som de som är par. Däremot bör man ju alltid kunna tacka i alla fall. P.S du kanske har råkat skriva fel i TS i så fall för där står det bara att du tog med en godispåse, inte mat.
    Som jag tidigare skrivit så är hon sambo med en kille som har en rejäl inkomst och hon själv tjänar mer än jag. De har inga barn och inte jag heller.

Och nej, jag har inte skrivit fel, jag skrev att jag ena fredagen tog med en blomma och godis och det var den dagen hon inte bjöd på något. Fredagen därpå tog jag med mig hämtmat.
  • Anonym (Annette)
    Åsa skrev 2010-04-18 23:38:24 följande:
    Jag tar själv bara med present vid förstabesök hos ytligare bekanta men bortsett från det tycker jag du ger en helhetsbild av en tjej som tar det för naturligt att andra förser henne med saker utan att förstå att hon skulle vara tacksam för det. Ser ingen annan lösning än som skrivits ovan, att du bara bjuder om/när du känner att du inte blir irriterad när hon sedan inte visar erkänsla eller bjuder tillbaka. Alltså acepterar att hon har denna brist och förhåller dig till den, genom att inte bjuda alls, köra raka rör med vad du förväntar dig eller fortsätta bjuda för att du vill men utan att förvänta dig normal tacksamhet eller generositet tillbaka. Är du rädd att gå miste om hennes umgänge - som du verkar uppskatta - om du inte bjuder eller om du ställer raka krav på ex att hon ska betala sin del? I efterhand är det förstås lättare att komma på förhållningssätt men till exempel: När du frågar om du ska köpa med mat och hon svarar ja: Vad får din del kosta? När kompisen ber dig stanna tills du varit där i åtta(!) timmar för att ge henne skjuts vid visst klockslag: Bjuder du på middag vid 14-snåret då?   Eller om inget sagts och ingen mat syntes till efter några timmar: Nej du, nu har jag börjat bli bli för hungrig för att stanna längre. Jag får åka hem i stället om du inte har något hemma. Sedan förstår jag inte riktigt varför en kompis skulle stanna hela dagen för att ge skjuts. Finns ingen taxi på orten om det nu saknas lokaltrafik eller hon var för trött för att ta den. Jag utgår från att hon frågade i god tid för frågade hon när det bara var någon timme kvar hade du ju redan haft timtal på dig att bli hungrig och se att ingen mat var på väg och det hade legat närmast till att säga "tyvärr, måste hem och äta nu, jag är vrålhungrig". Får återigen - på vad du skrivit - intrycket av en person som tar det för naturligt att alla ställer upp för just henne utan att det är något att uppmärksamma särskilt.
    Bra svar!
    Ja, det där med skjutsen sa hon två timmar innan hon behövde vara inne i stan, så även om jag då kände att jag borde åka hem eftersom  jag var hungrig, så kände jag att jag fick stanna då hon hade den tiden i stan att passa. När jag väl hade lämnat av henne och kunde åka hem så körde jag inom Ica och handlade med mig mat hem och då var klockan nästan halv åtta på kvällen.
    Väninnan är nog ganska bortskämd, hennes pappa har alltid "tagit hand" om henne och därefter diverse killar, hon har aldrig behövt ta ansvar, t ex aldrig behövt ta ett "skitjobb" för att försörja sig, hon har fått plugga utan studielån då andra försörjt henne. Men hon är oerhört intelligent och har också en hög utbildning.

Vilken mes jag är, nu när jag ser vad jag skriver. Den här tråden har fått mig att se lite klarare. Nej, får bli raka rör hädanefter!

Tack för era svar, jag lämnar nu tråden.
Svar på tråden Ohyfsad väninna