• Lavish

Ohyfsad väninna

Jo hon är uppenbarligen snål. Förmodligen sitter hon glatt och räknar på vad hon tjänat på att låta dig bjuda efteråt. Sådana kompisar har jag också. Jag tycker inte ni behöver säga upp vänskapen. Ge helt enkelt inte mer än du står ut med att inte få något tillbaka för. Ni kan bjuda henne på middag men gör det med vetskapen att ni aldrig kommer få något tack eller annat tillbaka från henne. Om det inte känns bra, skit i att bjuda henne. Då kan ni ses på resturang istället så betalar ni var för sig.

• Lavish
    Anonym (Annette) skrev 2010-04-18 19:13:34 följande:
    Har gjort så några gånger, jag har föreslagit restaurang och det brukar hon hänga med på. Men - det blir alltid lite pinsamt när hon ska sitta och vänta på att få tillbaka kronor på notan. Hon lämnar aldrig dricks, inte ens om det rör sig om en femtio-öring. Jag brukar ge lite dricks om jag är nöjd, hon gör det aldrig, oavsett nöjd eller inte och ibland har vi stått och väntat påklädda vid bordet för att hon ska vänta in servitrisen för att få tillbaka 1.50 kr. Absolut inte säga upp bekantskapen, nej, jag älskar henne, men är trött på att visa uppskattning när inte hon gör det (och nu menar jag inte "presenter", utan att man kan säga saker också som visar på att man trivs med någon).
    Det låter onekligen lite besvärande. Men det är ju ändå mest hon som gör bort sig så jag tycker du hellre ska stå ut med det än att bjuda och bjuda och ej få tillbaka.
  • Lavish
    Sorbus skrev 2010-04-18 21:28:35 följande:
    Alla har inte samma vanor när det gäller att ha gåva med sig när man är bortbjuden till vänner som man umgås ofta med. Träffas man mycket kan det ju bli lite betungande att alltid känna att man ska ta med en present varenda gång
    Det är inte bara betungande att ge, det är betungande att få. Jag och min sambo har ofta tillställningar här hemma. Och fast jag kan tänka mig både vin och starkare en vanlig eftermiddag så har förrådet av diverse alkoholhaltiga drycker som kommit som gåvor byggts upp här hemma. Vi har vårat sprit o vin förråd staplat ovanpå två stora billyhyllor. Nu är där FULLT. Flaskorna står tre i bredd och i kanske tolv rader. Vi har nu tvingats börja förvara dessa gåvor på golvet (bor ganska trångt). Vi har säkert 50 flaskor vin, champagne, whiskey och sherry hemma. Please no more!
  • Lavish
    sirisdotter skrev 2010-04-18 21:59:46 följande:
    Skrev i annan tråd att etikettoraklet Magdalena Ribbing anser att man lämpligen tar med värdinnepresent vid första besöket hos någon. Fick en massa påhopp om att så ohyfsad är verkligen inte Ribbing...  Är man väluppfostrad tar man med sig något "hver gang"...
    Ja helt enkelt... nej det gör man inte. Det blir bara jobbigt för värdinnan. Och är ens värdinna inte en ekonomiskt utarmad person är ju gåvorna alltid bara för appearances. Det är ju inte saker man "behöver" liksom.

Däremot visar ju vårt lager att det är en allmänt känd och brukad tradition att ta med sig en gåva när man blir bjuden någonstans. Så detta har antingen gått TS vän förbi, eller så är hon bara snål och ohyffsad.
  • Lavish

Hahaha men bästa är ju när man är ett stort sällskap som har käkat ute tillsammans. Och sen ska pengar till notan samlas in. Och sen när man räknar så fattas det ändå några hundra! Nån jävel hoppas att ingen ska komma på vem det var och få dom andra att hosta upp!

Det värsta jag hört var när en kille dragit med massa folk ut på krogen men alla skulle tydligen betala själva för käket. När notan kom så la ju alla sin del + dricks. Killen räknar pengarna och kommer fram till att den samlade dricksen täcker hans mat. Så han betalar inget själv och servitrisen får ingen dricks...

Svar på tråden Ohyfsad väninna