• sirisdotter

Ohyfsad väninna

Anonym (Annette) skrev 2010-04-18 19:13:34 följande:
    Har gjort så några gånger, jag har föreslagit restaurang och det brukar hon hänga med på. Men - det blir alltid lite pinsamt när hon ska sitta och vänta på att få tillbaka kronor på notan. Hon lämnar aldrig dricks, inte ens om det rör sig om en femtio-öring. Jag brukar ge lite dricks om jag är nöjd, hon gör det aldrig, oavsett nöjd eller inte och ibland har vi stått och väntat påklädda vid bordet för att hon ska vänta in servitrisen för att få tillbaka 1.50 kr. Absolut inte säga upp bekantskapen, nej, jag älskar henne, men är trött på att visa uppskattning när inte hon gör det (och nu menar jag inte "presenter", utan att man kan säga saker också som visar på att man trivs med någon).
    Där verkar du ha ett svar, din väninna är sparsam...
  • sirisdotter
    Lavish skrev 2010-04-18 21:50:03 följande:
    Det är inte bara betungande att ge, det är betungande att få. Jag och min sambo har ofta tillställningar här hemma. Och fast jag kan tänka mig både vin och starkare en vanlig eftermiddag så har förrådet av diverse alkoholhaltiga drycker som kommit som gåvor byggts upp här hemma. Vi har vårat sprit o vin förråd staplat ovanpå två stora billyhyllor. Nu är där FULLT. Flaskorna står tre i bredd och i kanske tolv rader. Vi har nu tvingats börja förvara dessa gåvor på golvet (bor ganska trångt). Vi har säkert 50 flaskor vin, champagne, whiskey och sherry hemma. Please no more!
    Skrev i annan tråd att etikettoraklet Magdalena Ribbing anser att man lämpligen tar med värdinnepresent vid första besöket hos någon.

Fick en massa påhopp om att så ohyfsad är verkligen inte Ribbing...  Är man väluppfostrad tar man med sig något "hver gang"...
  • sirisdotter
    Mamma 04 och 06 skrev 2010-04-18 22:27:59 följande:
    Din väninna låter snål. Hon har nog inte fattat skillnaden mellan att vara smål och att vara ekonomisk. Försök ta upp det till diskussion vid lämpligt tillfälle!
    Ja, annars finns nog risken att du häver ur dig all ihopsamlad irritation över väninnan vid mindre lyckat tillfälle!
Svar på tråden Ohyfsad väninna