Ohyfsad väninna
Oj, jag måste vara jätteohyfsad. Jag tar inte med mig presenter varje gång jag går hem till en vän på middag. Sällskapet är väl present nog?
Oj, jag måste vara jätteohyfsad. Jag tar inte med mig presenter varje gång jag går hem till en vän på middag. Sällskapet är väl present nog?
Jag tog åt mig lite här. Inte för att jag är snål, jag bjuder ofta när jag har pengar. Men min vän bjuder ofta på mat när jag är hemma hos henne. Men jag gör aldrig det, för jag kan inte laga mat. Om vi är hos mig så beställer vi hem mat, typ pizza istället. Som jag betalar för såklart. Men bjuder aldrig tillbaka genom att lägga ner tid på en fin middag. :(
Vi tar aldrig med oss presenter när vi hälsar på våra vänner, å andra sidan tar de aldrig med sig nått till oss. Tror det är en fråga om kultur och hur man vuxit upp.
Sen måste jag erkänna att jag är jättedålig på att tacka för maten, skjutsen etc. Jag är tacksam men glömmer bort att säga något just när det är aktuellt.
Jag har det så lyxigt där jag bor att jag kan bestämma själv vrm jag umgås med så jag behöver inte reta upp mig på folk som inte gör som jag vill.
Bara läst TS, ohyfsat är ordet! Jag tycker att ngt litet har man med sig om man blir bjuden på middag, en bukett tuplpaner går på typ 60kr eller lite choklad för 50kr, tanken som räknas. Vi har sedan vi fått barn fått ngt litet till henne av gäster, en body el leksak som inte kostar med än 10-60kr, jättetrevligt! Lite krystat att ta med sig ngt om man är hos sin bästis ett par ggr i veckan eller om man bara kommer på fika men det är en annan sak. Vi har också märkt att vi bjuder oftare än vad vi blir bjudna, vi resonerar som så att vi gillar att bjuda och dem vi gillar bjuder vi gärna.
Åker jag till min bästis brukar jag ta med mig lite mjölk och bröd eller fika, för att jag äter mycket sådant och hon har det sällan hemma, vi kan skoja om det så inget kymigt Hon tar gärna med sig färdigmat från ICA till mig om hon vet att jag har stressigt så det går på ett ut.
Kan du ta ett snack med kompisen? Låter kämpigt och frustrerande. Antar att hon har andra egenskaper som är härliga så att du därför fortfarande umgås med henne.
För guds skull, en vuxen människa säger tack, är glad och trevlig och ger lite komplimanger på hem och mat och sällskap!!! Ibland får man sitta och småprata och verka mer intresserad än vad man är lite längre än man vill-det är hyfs! Vad är det för knas med din kompis, hon verkar inte bara snål utan helt socialt inkompetent?!
Jag och sambon har en likadan vän.
Ofta när vi hade filmkväll, ville han att vi skulle laga mat och ha det trevligt.
Vi handlade innan vi kom dit, lagade maten och alla åt. Men han erbjöd sig inte att betala för det (runt 400:- kostade varje måltid). Detta har vi gjort 7-8 gånger nu, och han erbjuder sig aldrig.
Om han lägger ut ex. 40:- på någonting, vill han ha det direkt av oss.
En gång bjöd han och hans tjejkompis över oss på julknyt, och vi blev ombedda att ta med vår del.
Det enda de stod för var tomater och paprika, vi fick lotten att köpa gravad lax, köttbullar, prinskorv, ägg osv osv.
Honom bjuder vi inte på mat fler gånger.
Det är synd, för jag älskar verkligen att bjuda på mat. Men snåla människor kan glömma det.
Du måste absolut berätta det för henne på något sätt. Hon kanske är helt omedveten om sitt beteende och ni gör henne en björntjänst genom att inte påtala det. Somliga tänker sig inte för.
Om hon är medveten om sitt beteende måste ni ju såklart tala om att ni ogillar det, annars kommer det garanterat att fortsätta.
Det där om att hon inte tackar för maten borde hon ha lärt sig hemifrån kan man tycka. Alla har dock inte hyfsade föräldrar...tja, det finns säkert skäl till varför hon är som hon är (omedvetenhet eller helt enkelt ohyfs är två tänkbara skäl).
Bjud hem er på middag till HENNE någon gång och se vad som händer då om ni inte redan provat.
Eftersom hon är din bästa vän tycker du förhoppningsvis att det är värt att ha henne kvar och då måste du påtala problemet. Lycka till!