Inlägg från: Anonym (Snål??) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Snål??)

Ohyfsad väninna

Fast jag kan tycka att man bjuder för att man vill.. Eller?
    Ett tack vill man givetvis ha men att blint räkna med att bli bjuden tillbax, nja..
    Blir man däremot tillfrågad om att köpa ditt eller datt med sig hem till vännen, typ Cig, mjölk el vad som helst. Ja då vill man givetvis ha pengar för det.

Jag har däremot en väninna som för det mesta är väldigt generös, om vi är ute på nåt så betalar hon gärna trots att jag tar fram egna pengar.
    Jag kan känna lite då att jag på nåt sätt blir skyldig att bjuda henne nästa gång vilket jag kanske inte har råd med just då pga en el annan anledning.
    Är jag snål då?

• Anonym (Snål??)
    Anonym (Snål??) skrev 2010-04-19 17:37:38 följande:
    Fast jag kan tycka att man bjuder för att man vill.. Eller?Ett tack vill man givetvis ha men att blint räkna med att bli bjuden tillbax, nja.. Blir man däremot tillfrågad om att köpa ditt eller datt med sig hem till vännen, typ Cig, mjölk el vad som helst. Ja då vill man givetvis ha pengar för det.Jag har däremot en väninna som för det mesta är väldigt generös, om vi är ute på nåt så betalar hon gärna trots att jag tar fram egna pengar. Jag kan känna lite då att jag på nåt sätt blir skyldig att bjuda henne nästa gång vilket jag kanske inte har råd med just då pga en el annan anledning.Är jag snål då?
    Haha, jag ser att jag skriver mot mig själv där lite om det med att bjuda tillbaka..
    Jaja, ni förstår nog (förhoppningsvis) vad jag menar..
    Antagligen vill även min väninna bjuda mig och räknar säkert inte med att få nåt tillbax.. Inte vet jag, haha..
  • Anonym (Snål??)
    Cloud Berry skrev 2010-04-19 17:42:06 följande:
    Vill/Kan man inte bjuda ska man heller inte låta sig bli bjuden. Det handlar om att ge och ta och att leva jämlikt.
    Fast där tycker iaf jag att du har lite sned uppfattning. I MITT tycke..
    Om jag känner mig lite generös en dag och att jag tycker själv att jag har råd att bjuda ex Dig på mat på restaurang. Skulle du då neka den bjudningen för att du känner att du ej har råd att ge tillbax?

Jag skulle aldrig kräva av dig att du skulle bjuda tillbaka om JAG själv verkligen ville ge dig mat på restaurang den dagen.
  • Anonym (Snål??)
    Jagvetmest skrev 2010-04-19 20:40:56 följande:
    Men man bjuder ju aldrig tillbaka sammadag?? När du någongång sedan har pengar så bjuder du din väninna. Kan du aldrig bjuda igen så accepterar du inga fler bjudningar från din vän. Finns inga bortförklaringar!!
    De e väl klart att jag bjuder tillbaka den dagen jag vill det/har råd med det.
    Men tycker fortfarande att ni resonerar helt galet med att det nästan är en oskriven regel om att man MÅSTE bjuda tillbaka annars ska man tacka nej..
    Måste bara finnas översittare här på FL..
    Jag blir mörkrädd..

Ett ex,
    "min moster vill bjuda mig på mat, jag säger till henne; Nej tack, jag kommer ej att kunna bjuda tillbaka.
    Nä, men det behövs inte säger hon, jag bjuder för att jag vill, jag räknar inte med nåt tillbaka.
    Nä, men nejtack iaf, det känns dumt att ta mot"..

Här tycker då jag att man är otacksam och ful mot den som vill bjuda.
    Verkar dock bara vara jag som tänker såhär så det betyder väl att jag är en "utsugare" av högsta grad som låter mig bjudas ibland..
Svar på tråden Ohyfsad väninna