Inlägg från: Anonym (limpan) |Visa alla inlägg
  • Anonym (limpan)

Ohyfsad väninna

Jag tycker det är skitjobbigt med folk som inte "gör rätt" för sig, som lånar pengar utan att betala tillbaka, aldrig bjuder igen och så. Har också tyckt att det är skitjobbigt att säga ifrån och påminna om skulder och sånt.
    Fast sen märkte jag att energin det kostade mig att gå omkring och reta mig på det var så mycket dyrare än att bara lära mig att säga ifrån.
    Så jag började säga vad jag tyckte, typ att du, har du den där hundringen och sånt och det är ALLTID så att personen i fråga skäms och hostar upp pengarna illa kvickt.
    Samma med middagar. Antingen så accepterar man att vännen i fråga inte är typen som lagar mat och bjuder igen och donar och har sig, eller så gör man det inte. Om man tycker att vänskapen ger så mycket annat så att man tycker det är värt att bjuda utan att få igen på just det så får man verkligen se till att sluta reta sig.
    Eller så får man säga ifrån helt enkelt! Säga att nu känner jag att det är lite trist att du aldrig själv bjuder tillbaks etc. Är man bästa vänner ska man väl kunna prata om sånt?

Jag t. ex är urusel på att komma ihåg att bjuda igen (mest för att jag inte är den pyssliga typen och hatar att laga mat) men jag bjuder gärna på vin eller på krogen och sånt. Det handlar om att kunna ge och ta, brister det i det så får man kommunicera. Tror inte din vän menar något illa, tvärtom så tänker hon nog inte bara. Prata med henne!

Svar på tråden Ohyfsad väninna