Anonym (Snål??) skrev 2010-04-20 18:36:15 följande:
De e väl klart att jag bjuder tillbaka den dagen jag vill det/har råd med det. Men tycker fortfarande att ni resonerar helt galet med att det nästan är en oskriven regel om att man MÅSTE bjuda tillbaka annars ska man tacka nej..Måste bara finnas översittare här på FL..Jag blir mörkrädd..Ett ex, "min moster vill bjuda mig på mat, jag säger till henne; Nej tack, jag kommer ej att kunna bjuda tillbaka. Nä, men det behövs inte säger hon, jag bjuder för att jag vill, jag räknar inte med nåt tillbaka.Nä, men nejtack iaf, det känns dumt att ta mot"..Här tycker då jag att man är otacksam och ful mot den som vill bjuda.Verkar dock bara vara jag som tänker såhär så det betyder väl att jag är en "utsugare" av högsta grad som låter mig bjudas ibland..
Om du
alltid blir bjuden på mat av din moster och aldrig bjuder henne, ja då tycker jag att du är snål. Att bara ta emot och aldrig ge tillbaka är bara ok för barn- men vissa verkar tycka att det aldrig är dags att bli vuxen. Tycker du att jag är översittare för att jag uttrycker en åsikt? Tråkigt för dig- du kanske inser att jag har rätt?
Ett exempel på snåla "vill-aldrig-bli-vyxen-typer":
Min moster och hennes man- deras dotter (min kusin) är nu 30 år men behöver aldrig betala något som ska "delas på" inom släkten typ blommor och present till de som fyller jämt etc. Hon är fortfarade deras
barn tycker hon trots att hon har en heltidslön! Man blir så trött på såna glidare. Observera att vi andra vuxna kusiner alltid räknas som en familj som ska vara med o betala!!