• Jagvetmest

Ohyfsad väninna

Jag blir galen på alla snåljåpar som utnyttjar andra och sedan kallar sig för "ekonomiska!" Skäms på er!!!!!!!!!!! Har man inte råd så säger man det när någon ringer och frågar om h*n ska ta med sig hämtmat etc.

• Jagvetmest
    Jagvetmest skrev 2010-04-19 14:00:52 följande:
    Jag blir galen på alla snåljåpar som utnyttjar andra och sedan kallar sig för "ekonomiska!" Skäms på er!!!!!!!!!!! Har man inte råd så säger man det när någon ringer och frågar om h*n ska ta med sig hämtmat etc.
    Hade en väninna förut som alltid såg till att hon själv inte behövde betala något. Vi kunde sitta på förfest tex i utkanten av stan och sedan när vi skulle dra in till stan så sa hon alltid: Om vi ska åka taxi så får DU betala den för JAG har inte råd. Eftersom jag tycker att en timmes promenad i täckoverall till krogen är en stämningsdödare så bjöd jag alltid.
     Sen så hade jag bil och inte hon. Då kunde hon fråga om jag skulle åka till en viss plats (7 mil bort) och sedan åka med utan att någonsin erbjuda bensinpengar. En klassiker var: "Jag kan väl få bjuda på en öl nästa gång vi är på krogen istället"! -Guess what? Jag har aldrig fått en öl på krogen av den snåla subban!!
  • Jagvetmest
    straw2008 skrev 2010-04-19 14:05:02 följande:
    Jaghar haft två sånnaväninnor :O) lika roliga båda två.... kom ALLTID tomhänta till födelsedagskalas osv, den ena envisades även alltid med att ta med andra till våre bjudningar. VI slutade bjuda dom, blev så himla tråkigt till slut. Tror def att din väninna är omedveten om detta, finns det något sätt du kan tala om det för henne? I sista fall skulle jag faktiskt skriva ett anonymt brev.
    Men allvarligt: Har folk ingen skam i kroppen?? Tror de att det går obemärkt förbi att de inte ens tar med present till födelsedagar?
    Ni som är såna här, ni vet själva vilka ni är- och det ni gör är INTE uppskattat. Tänk på den snåle fan till granne i "Solsidan". Vill ni verkligen vara såna?
  • Jagvetmest
    Anonym (Snål??) skrev 2010-04-19 17:55:58 följande:
    Fast där tycker iaf jag att du har lite sned uppfattning. I MITT tycke..Om jag känner mig lite generös en dag och att jag tycker själv att jag har råd att bjuda ex Dig på mat på restaurang. Skulle du då neka den bjudningen för att du känner att du ej har råd att ge tillbax?Jag skulle aldrig kräva av dig att du skulle bjuda tillbaka om JAG själv verkligen ville ge dig mat på restaurang den dagen.
    Men man bjuder ju aldrig tillbaka sammadag?? När du någongång sedan har pengar så bjuder du din väninna. Kan du aldrig bjuda igen så accepterar du inga fler bjudningar från din vän. Finns inga bortförklaringar!!
  • Jagvetmest
    Anonym (Snål??) skrev 2010-04-20 18:36:15 följande:
    De e väl klart att jag bjuder tillbaka den dagen jag vill det/har råd med det. Men tycker fortfarande att ni resonerar helt galet med att det nästan är en oskriven regel om att man MÅSTE bjuda tillbaka annars ska man tacka nej..Måste bara finnas översittare här på FL..Jag blir mörkrädd..Ett ex, "min moster vill bjuda mig på mat, jag säger till henne; Nej tack, jag kommer ej att kunna bjuda tillbaka. Nä, men det behövs inte säger hon, jag bjuder för att jag vill, jag räknar inte med nåt tillbaka.Nä, men nejtack iaf, det känns dumt att ta mot"..Här tycker då jag att man är otacksam och ful mot den som vill bjuda.Verkar dock bara vara jag som tänker såhär så det betyder väl att jag är en "utsugare" av högsta grad som låter mig bjudas ibland..
    Om du alltid blir bjuden på mat av din moster och aldrig bjuder henne, ja då tycker jag att du är snål. Att bara ta emot och aldrig ge tillbaka är bara ok för barn- men vissa verkar tycka att det aldrig är dags att bli vuxen. Tycker du att jag är översittare för att jag uttrycker en åsikt? Tråkigt för dig- du kanske inser att jag har rätt?

Ett exempel på snåla "vill-aldrig-bli-vyxen-typer":
    Min moster och hennes man- deras dotter (min kusin) är nu 30 år men behöver aldrig betala något som ska "delas på" inom släkten typ blommor och present till de som fyller jämt etc. Hon är fortfarade deras barn tycker hon trots att hon har en heltidslön! Man blir så trött på såna glidare. Observera att vi andra vuxna kusiner alltid räknas som en familj som ska vara med o betala!!
Svar på tråden Ohyfsad väninna