bortskämd 5-åring
min kille har en son på 5 år som, iaf i mina ögon, är väldigt bortskämd. han har stor familj och nu till jul och födelsedag (tätt ihop) fick han hur mycket grejer som helst, ändå tjatar han jämt om olika saker han vill ha och tjurar och blir arg när man berättar att man inte kan få precis allt man vill ha.
för ett par veckor sen tog jag med en försenad födelsedagsfest från en släkting, ett par jättefina spindelmannenvantar (han älskar spindelmannen) och när han öppnade paketet blev han jättearg och skrek att han ville ha en leksak istället och var sur i säkert en timme efter det.
för ett par dagar sen skulle vi åka hem efter dagis och skulle åka en hållplats med tunnelbanan för att byta och då satte han igång och vrålade att han inte ville byta tunnelbana, grät och skrek högt mitt i rusningstrafiken.
hans pappa tycker det är normalt beteende och jag har ingen direkt erfarenhet av barn men ingen av mina kompisars barn beter sig sådär. min kille har varit lite slapp med att vara konsekvent och det känns som han curlar en hel del. nyligen satt vi och åt middag och sonen gick från bordet (han brukar få gå när han är klar) för att kolla på tv. det var inget han ville se så då blev han sur och min kille går då iväg och börjar rota omkring efter en film att sätta på! jag tycker man ska kunna äta en normal middag utan att springa upp, jag tycker sonen kunde leka en stund om det inte är nåt bra på tv.
beter sig era 5-åringar såhär? jag tycker det är synd för han är väldigt glad och trevlig emellanåt.
hur kommer man till bukt med problemen? det är lite svårt för mig som inte är förälder att veta vad som är normalt och inte samt att styra upp uppfostran utan att vara elaka styvmamman.