• Moi Je Joue

bortskämd 5-åring

min kille har en son på 5 år som, iaf i mina ögon, är väldigt bortskämd. han har stor familj och nu till jul och födelsedag (tätt ihop) fick han hur mycket grejer som helst, ändå tjatar han jämt om olika saker han vill ha och tjurar och blir arg när man berättar att man inte kan få precis allt man vill ha.
    för ett par veckor sen tog jag med en försenad födelsedagsfest från en släkting, ett par jättefina spindelmannenvantar (han älskar spindelmannen) och när han öppnade paketet blev han jättearg och skrek att han ville ha en leksak istället och var sur i säkert en timme efter det.
    för ett par dagar sen skulle vi åka hem efter dagis och skulle åka en hållplats med tunnelbanan för att byta och då satte han igång och vrålade att han inte ville byta tunnelbana, grät och skrek högt mitt i rusningstrafiken.
    hans pappa tycker det är normalt beteende och jag har ingen direkt erfarenhet av barn men ingen av mina kompisars barn beter sig sådär. min kille har varit lite slapp med att vara konsekvent och det känns som han curlar en hel del. nyligen satt vi och åt middag och sonen gick från bordet (han brukar få gå när han är klar) för att kolla på tv. det var inget han ville se så då blev han sur och min kille går då iväg och börjar rota omkring efter en film att sätta på! jag tycker man ska kunna äta en normal middag utan att springa upp, jag tycker sonen kunde leka en stund om det inte är nåt bra på tv.
    beter sig era 5-åringar såhär? jag tycker det är synd för han är väldigt glad och trevlig emellanåt.
    hur kommer man till bukt med problemen? det är lite svårt för mig som inte är förälder att veta vad som är normalt och inte samt att styra upp uppfostran utan att vara elaka styvmamman.

• Svar på tråden bortskämd 5-åring
  • chobokid

Min dotter är snart 5 år och hon kan också grina över att hon inte har lika många saker som hennes bästa kompis (fast hon har alldeles för många saker). Hon brukar peka ut tusen saker på Toys 'r'Us men jag köper inte så mycket längre, bara pennor och ritböcker. Hon får önska sig saker i födelsedagspresent eller i julkapp. Nu är jag ganska noga med att berätta att saker kostar mycket pengar och att jag inte har så mycket pengar (även om jag egentligen skulle ha råd med saker).
    Din killes son verkar testa dig mycket. Han blir arg över att du ger fel sak i present till honom. Han testar om du kanske köper något nytt till honom. Sedan testade han dig också i tunnelbanan. Stå på dig! Om du fortsätter att ha dina regler med honom kommer han att acceptera det så småningom. Jag verkar vara lite bortskämd av sina föräldrar!

• esther

Jag tycker nog han verkar vara en ganska normal 5-åring, att skrika i tunnelbanan kan väl helt enkelt bero på trötthet och lågt blocsocker och är inget konstigt (vissa barn låter mer än andra). Att sätta på en film är väl inget direkt konstigt med heller, och vad gäller presenten så får man nog skilja på vad han känner och vad han visar. Att han inte tyckte om presenten får man acceptera, barn i den åldern brukar gilla leksaker bäst. Däremot kan man i lugn och ro få honom att förstå att även om man inte uppskattar presenten (och att man som förälder tycker det är helt förståligt att en 5-åring tycker ett par vantar suger) så förväntar ni er att han ska vara artig och säga tack och inte sura.
    Ett barn bvlir inte bortskämt av att få för mycket saker utan det är när de lider brist på det som de behöver (ömhet.f örståelse, uppmärksamhet etc)  och kompenseras med saker istället som de börjar må dåligt.

• esther
    chobokid skrev 2010-04-18 21:28:05 följande:
    Min dotter är snart 5 år och hon kan också grina över att hon inte har lika många saker som hennes bästa kompis (fast hon har alldeles för många saker). Hon brukar peka ut tusen saker på Toys 'r'Us men jag köper inte så mycket längre, bara pennor och ritböcker. Hon får önska sig saker i födelsedagspresent eller i julkapp. Nu är jag ganska noga med att berätta att saker kostar mycket pengar och att jag inte har så mycket pengar (även om jag egentligen skulle ha råd med saker). Din killes son verkar testa dig mycket. Han blir arg över att du ger fel sak i present till honom. Han testar om du kanske köper något nytt till honom. Sedan testade han dig också i tunnelbanan. Stå på dig! Om du fortsätter att ha dina regler med honom kommer han att acceptera det så småningom. Jag verkar vara lite bortskämd av sina föräldrar!
    Trist attityd att se det som att barn testar. Se det istället som att en helt normalll 5-åring vet vad han har lust med, och klargör det för er. Han vill ha leksaker, titta på film och åka kvar på tunnelbanan, inte konstigt med det. Det är spklart upp till er att bestämma om han får se på film eller köpa leksaker, men hans önskningar ska ni inte se som försök att testa er - det är en konfliktfylld inställning.

Om ni tycker att han har för mycket saker kanske ni kan be släkten ge honom presentort på BR el liknande och då kan han själv spara ihop till det han helst vill ha.
  • Moi Je Joue
    chobokid skrev 2010-04-18 21:28:05 följande:
    Min dotter är snart 5 år och hon kan också grina över att hon inte har lika många saker som hennes bästa kompis (fast hon har alldeles för många saker). Hon brukar peka ut tusen saker på Toys 'r'Us men jag köper inte så mycket längre, bara pennor och ritböcker. Hon får önska sig saker i födelsedagspresent eller i julkapp. Nu är jag ganska noga med att berätta att saker kostar mycket pengar och att jag inte har så mycket pengar (även om jag egentligen skulle ha råd med saker). Din killes son verkar testa dig mycket. Han blir arg över att du ger fel sak i present till honom. Han testar om du kanske köper något nytt till honom. Sedan testade han dig också i tunnelbanan. Stå på dig! Om du fortsätter att ha dina regler med honom kommer han att acceptera det så småningom. Jag verkar vara lite bortskämd av sina föräldrar!
    ja det varkar vara lite grupptryck på dagis att ha tuffa saker.

det var inte min present utan en från en släkting till honom som blivit lämnad till mig, jag är en snäll styvmor som köper saker han vill ha, typ en skitcool robot :)
    jag blir bara så förvånad när han är så otacksam och blir ARG över att få en present, men barn kanske funkar så.. och han sköter sig faktiskt ganska bra när vi är själva, det är mer när hans pappa är med honom, han vet att jag inte tolererar lika mycket gnäll och tjur.
    esther skrev 2010-04-19 18:01:52 följande:
    Jag tycker nog han verkar vara en ganska normal 5-åring, att skrika i tunnelbanan kan väl helt enkelt bero på trötthet och lågt blocsocker och är inget konstigt (vissa barn låter mer än andra). Att sätta på en film är väl inget direkt konstigt med heller, och vad gäller presenten så får man nog skilja på vad han känner och vad han visar. Att han inte tyckte om presenten får man acceptera, barn i den åldern brukar gilla leksaker bäst. Däremot kan man i lugn och ro få honom att förstå att även om man inte uppskattar presenten (och att man som förälder tycker det är helt förståligt att en 5-åring tycker ett par vantar suger) så förväntar ni er att han ska vara artig och säga tack och inte sura. Ett barn bvlir inte bortskämt av att få för mycket saker utan det är när de lider brist på det som de behöver (ömhet.f örståelse, uppmärksamhet etc)  och kompenseras med saker istället som de börjar må dåligt.
    jag tror nog visst att man kan bli bortskämd av för mycket saker, han tror man kan få allt bara för att han fått så mycket. sen kan jag förstå att det är knivigt att vara skilsmässobarn och flytta fram och tillbaka och både mamma och pappa skaffar ny kärlek som man måste dela tiden med.
  • Moi Je Joue
    esther skrev 2010-04-19 18:14:31 följande:
    Trist attityd att se det som att barn testar. Se det istället som att en helt normalll 5-åring vet vad han har lust med, och klargör det för er. Han vill ha leksaker, titta på film och åka kvar på tunnelbanan, inte konstigt med det. Det är spklart upp till er att bestämma om han får se på film eller köpa leksaker, men hans önskningar ska ni inte se som försök att testa er - det är en konfliktfylld inställning. Om ni tycker att han har för mycket saker kanske ni kan be släkten ge honom presentort på BR el liknande och då kan han själv spara ihop till det han helst vill ha.
    ja presentkort är bra, jag har infört att han får veckopeng, så kan han spara ihop till sånt han verkligen önskar sig, fast han har ju inte så jättebra koll på begreppet pengar än :)
    men hur löser man det med att nå fram till honom när han bara skriker (som på t-banan)?
    vill bara klargöra att jag inte startade den här tråden för att gnälla utan för att få lite råd om hur man gör, jag är som sagt inte så haj på det här med barn..
  • esther
    Moi Je Joue skrev 2010-04-19 18:21:59 följande:
    ja presentkort är bra, jag har infört att han får veckopeng, så kan han spara ihop till sånt han verkligen önskar sig, fast han har ju inte så jättebra koll på begreppet pengar än :) men hur löser man det med att nå fram till honom när han bara skriker (som på t-banan)? vill bara klargöra att jag inte startade den här tråden för att gnälla utan för att få lite råd om hur man gör, jag är som sagt inte så haj på det här med barn..
    barn som skriker för att de inte få sin vilja igenom i den åldern är nästan alltid hungriga eller trötta, så det bästa sättet är nog att tänka på att ha en banan med, att inte göra för mycket under en dagm, och att avcceptera att det kan bli skrikigt ibland för man kan inte planera bort all trötthet ur välden
  • Moi Je Joue
    esther skrev 2010-04-19 18:35:18 följande:
    barn som skriker för att de inte få sin vilja igenom i den åldern är nästan alltid hungriga eller trötta, så det bästa sättet är nog att tänka på att ha en banan med, att inte göra för mycket under en dagm, och att avcceptera att det kan bli skrikigt ibland för man kan inte planera bort all trötthet ur välden
    vi har alltid med en banan men tröttheten är svårare att avvärja. han hade varit i lekparken i flera timmar innan tunnelbaneincidenten så det var säkert därför.
    har du egna barn? brukar det här impulsiva beteendet ge med sig och i vilken ålder?
  • esther
    Moi Je Joue skrev 2010-04-19 18:42:01 följande:
    vi har alltid med en banan men tröttheten är svårare att avvärja. han hade varit i lekparken i flera timmar innan tunnelbaneincidenten så det var säkert därför. har du egna barn? brukar det här impulsiva beteendet ge med sig och i vilken ålder?
    sexåringar brukar vara extremt impulsiva, och sen har du ju 9-åringar och sen kommer tonåren...

jag kan ge ett exempel; vår 4,5-åring som vanligtvis är rätt lätt att ha att göra mid bröt ihop för hon inte gillade det hon skulle ha på sig i söndags. Vi var på väg till en jätterolig utflykt (vi skulle rida på riktiga hästar). Först blev jag irriterad, men sen insåg jag genom något hon skrek atthon var nervös inför ridningen. När väl det kommit fram kunde jag lugna henne och hon kom iväg med glatt humör. Det finns oftast n orsak
  • Moi Je Joue
    esther skrev 2010-04-19 19:00:24 följande:
    sexåringar brukar vara extremt impulsiva, och sen har du ju 9-åringar och sen kommer tonåren... jag kan ge ett exempel; vår 4,5-åring som vanligtvis är rätt lätt att ha att göra mid bröt ihop för hon inte gillade det hon skulle ha på sig i söndags. Vi var på väg till en jätterolig utflykt (vi skulle rida på riktiga hästar). Först blev jag irriterad, men sen insåg jag genom något hon skrek atthon var nervös inför ridningen. När väl det kommit fram kunde jag lugna henne och hon kom iväg med glatt humör. Det finns oftast n orsak
    låter betryggande.. :)
    jag får nog vara lite mer tålmodig helt enkelt. jag har alltid tänkt att jag ska ha ganska strikta regler för mina barn eftersom jag inte hade några som helst regler när jag var liten men det är nog svårare när man väl har barn.. kommer antagligen få nån med adhd bara för att jag tycker min killes son är jobbig.
  • esther

ett annat exempel är Lisewberg, barnen har hur kul som helst i fem timmar, får b´massor med glass och föräldrarna tycker de frötjänar ett stort tack men barnen bryter samman på parkeringsplatsen vilket är helt naturligt och inte betyder att de är otacksamma eller inte har haft roligt

• chobokid
    esther skrev 2010-04-19 18:14:31 följande:
    Trist attityd att se det som att barn testar. Se det istället som att en helt normalll 5-åring vet vad han har lust med, och klargör det för er. Han vill ha leksaker, titta på film och åka kvar på tunnelbanan, inte konstigt med det. Det är spklart upp till er att bestämma om han får se på film eller köpa leksaker, men hans önskningar ska ni inte se som försök att testa er - det är en konfliktfylld inställning. Om ni tycker att han har för mycket saker kanske ni kan be släkten ge honom presentort på BR el liknande och då kan han själv spara ihop till det han helst vill ha.
    Han verkar helt normal för mig också. Jag tycker ändå att han testar. Jag förstår inte riktigt varför det låter så negativt.
  • chobokid

Jag har nog inga speciella råd att ge. Du lär känna din killes son med tiden och då vet du bättre vad du bör undvika (t ex kanske inte stanna så länge i en lekpark) eller vad som funkar bäst i en krissituation. Jag utgår från min egen erfarenhet, de 5åringar jag känner skulle inte börja skrika eller storgråta för att de är hungriga, men barn är olika.

• SCSI

Instämmer i "normal 5åring"-kören.

De vet vad de vill ha, och de vill ha det NU!
    Jag håller med dig - jag hade oxå reagerat om sambon rest sig från sin mat för att serva sonen. Och hade inte jag funnits med i familjen hade han säkert gjort det, skilsmässoföräldrars dåliga samvete osv... men jag anser att ALLA har rätt till att få äta i lugn och ro, även vi vuxna. Man får gärna gå ifrån bordet när man ätit upp, men då håller man sig borta från köket sen, så att de som är kvar får äta ifred. Och man får finna sig i att roa sig på egen hand tills den som kan hjälpa en med vad man nu behöver hjälp med är klar.

Om du ska ta på dig uppfostringsprojekt i din nya livssituation rekommenderar jag att sikta in dig på din sambo snarare än hans son. Förklara hur du ser situationen och vad du tycker vore ett bättre sätt att lösa saker på. Han kanske håller med men bara inte tänkt på det från det håll du sett tidigare.

Min 5åriga bonus blir en pest när han är trött och hungrig - jag stod senast i dag i valet och kvalet mellan att slänga ut honom genom fönstret eller att mata honom... (droppen var när han började tjuta för att han råkade få sylt på potatisen istället för bara på köttbullarna) Jag bestämde mig för att stänga av öronen och ägna mig åt att äta mig själv glad och snäll istället, för jag är inte så jävla trevlig heller när jag har lågt blodsocker...

Däremot har han lärt sig det där med att inte tjata om leksaker jämt. Istället tjatar han om att "vi ska inte köpa nåt idag. inte ska vi då?" och det är nästan lika störigt det, haha!

• esther
    chobokid skrev 2010-04-19 22:15:35 följande:
    Han verkar helt normal för mig också. Jag tycker ändå att han testar. Jag förstår inte riktigt varför det låter så negativt.
    genomtt säga att barn testar så tycker jag man påstår att de gör något för att se om det fungerar. Jag upplever inte barn så, de vet vad de vill och de vill det NU, men de gör det inte för att testa de vuxna (jo, ibland gör de säkert det och vissa barn säkertmer än andra). Det är en konfliktsituation när man förutsätter att ban gör något för att få vuxna att reagera när de i  själva verket bara inte är så bra på att kontrollera sig
  • SCSI

joooo, jag anser att barn testar. JAG testar ju hela tiden vad som funkar och inte i relationen med barnet, så varför skulle det bara gå åt ett håll?? Eftersom barn hela tiden växer och utvecklas förändras ju dynamiken hela tiden - och kommer det in en ny människa som får en viktig position i barnets liv blir ju ALLT nytt. Klart man måste känna sig för vad som funkar och inte? Jag testar om det funkar bättre att säga saker på ena eller andra sättet. Om aktivitet A eller B funkar bäst att locka med. Om utbrotten blir värre eller färre om vi gör A före B. Om det går att få ungen att äta brytbönor IDAG då? Barnet i sin tur kontrar med att testa om det får som det vill genom att tjata. eller skrika. eller tjura. Och om det är ok för mig att ägna sig åt upptåg C, trots att pappa alltid säger nej. Om beteende D tolereras av mig, trots att barnet sedan länge lärt sig att det inte är nån idé att göra så när pappa är med. Osv osv osv.

Just barn i skiljsmässo-konstellationer får ägna sig åt MASSOR av den sortens testande, eftersom de har flera situationer att lära sig vad som är ok i och inte. Min bonus hade full koll redan som 2-3åring vilka beteenden som funkade hemma hos oss och hos sin mamma. Sen blandar han ihop det ibland och en del mönster sitter rätt djupt och är lätt att falla in i när man är trött (att tjata om saker funkar t.ex ALDRIG på mig, och sällan på barnets far. Mamma är däremot rätt svag för det. Det hindrar inte ungen från att tjata emellanåt, och försöka sig på ett Snääääääääääääälla....!? Att argumentera för sin sak biter betydligt bättre på mig - jag kan godkänna nästan vad som helst om barnet bara bemödar sig med att presentera bättre argument än "För att jag vill det!". Det har han inte riktigt kommit underfund med än...)

• esther
    SCSI skrev 2010-04-20 13:46:50 följande:
    joooo, jag anser att barn testar. JAG testar ju hela tiden vad som funkar och inte i relationen med barnet, så varför skulle det bara gå åt ett håll?? Eftersom barn hela tiden växer och utvecklas förändras ju dynamiken hela tiden - och kommer det in en ny människa som får en viktig position i barnets liv blir ju ALLT nytt. Klart man måste känna sig för vad som funkar och inte? Jag testar om det funkar bättre att säga saker på ena eller andra sättet. Om aktivitet A eller B funkar bäst att locka med. Om utbrotten blir värre eller färre om vi gör A före B. Om det går att få ungen att äta brytbönor IDAG då? Barnet i sin tur kontrar med att testa om det får som det vill genom att tjata. eller skrika. eller tjura. Och om det är ok för mig att ägna sig åt upptåg C, trots att pappa alltid säger nej. Om beteende D tolereras av mig, trots att barnet sedan länge lärt sig att det inte är nån idé att göra så när pappa är med. Osv osv osv. Just barn i skiljsmässo-konstellationer får ägna sig åt MASSOR av den sortens testande, eftersom de har flera situationer att lära sig vad som är ok i och inte. Min bonus hade full koll redan som 2-3åring vilka beteenden som funkade hemma hos oss och hos sin mamma. Sen blandar han ihop det ibland och en del mönster sitter rätt djupt och är lätt att falla in i när man är trött (att tjata om saker funkar t.ex ALDRIG på mig, och sällan på barnets far. Mamma är däremot rätt svag för det. Det hindrar inte ungen från att tjata emellanåt, och försöka sig på ett Snääääääääääääälla....!? Att argumentera för sin sak biter betydligt bättre på mig - jag kan godkänna nästan vad som helst om barnet bara bemödar sig med att presentera bättre argument än "För att jag vill det!". Det har han inte riktigt kommit underfund med än...)
    Vi har helt olika upplevelser av barn märker jag! Antingen tolkar vi samma situationer olika eller så har vi helt enkelt olika upplevelser i bagaget. Jag tror visst att det kan förekomma att barn testar, men det är inget jag själv har upplevt. Det du beskriver att vi vuxna ägnar oss ät är ju att utvärdera olika strategier, det håller jag med om att även jag gör men det kräver ju en eftertanke som jag tror saknas helt när det mindre barnet vill ha en glass.
  • SCSI

Sant, barnet gör det nog inte med planering och utvärdering av resultatet mer än funkar/funkar inte - men ändå. Det ligger liksom i vår natur - och spelar säkert en stor roll i vår framgång i historien - att hålla oss till strategier som funkar. Och det vore ju konstigt om det var ett beteende vi väntade med tills vi växt upp, eller hur?

Men ja, att uttrycka det som att det är den vuxne barnet testar kanske blir lite missvisande. Det är situationen som testas. "Får jag som jag vill om jag gör så här? Nähä, men såhär då? Men... det funkade ju igår??"

• Vilmas

Hej!
    Har samma situation, mitt bonusbarn är faktiskt världens gulligaste och jag kan verkligen  se att det är svårt att inte vilja ge honom allt han vill ha. Min kille köper massor av små saker hela tiden eller ger honom godis, popcorn eller glass. Dessutom får han något dyrt minst en gång i veckan typ tv spel för flera tusen eller cykel, veckan därpå sparkcykel... osv Jag försöker hålla tyst för att jag inte vill hamna i rollen av den som inte skulle unna honom godis och saker. Min kille blir så irriterad när jag säger något. Känns dock jobbigt då jag märker att sonen inte mår så bra av att ha det såhär. Han börjar krångla med den vanliga maten och fråga efter saker så fort han fått något. Han har fått svårt att leka själv och kräver alltid stimulans i form av nya saker. Min kille låter honom heller nästan alldrig få leka själv så han är helt ovan vid det, hans fantasi och kreativitet lider (tycker jag) Prylarna han får är bara intressanta en kort stund och ingenting är värt något. Han är dock fortfarande gullig och tackar alltid. Vid maten har det dock ´kunnat bli väldigt jobbigt och det känns tufft att situationen påverkar min och min killes relation.

Vet inte riktigt hur jag ska göra, först försökte jag att påpeka  och propsa på att vi skulle äta hemgjord och bra mat men nu låter jag dem mest hållas. Orkade inte ta striden. Nu lever vi pland plast, godis och halvfabrikat.  Min kille är ju snäll mot sonen och det är jag glad för. Tyvärr gör han honom nog även en stor otjänst.

Hör gärna av dig om hur det går framöver!

Svar på tråden bortskämd 5-åring