• Snoopy1974

Personligt brev - hjälp önskas

Vi är i slutfasen av papperssamlandet och ska nu knåpa ihop ett personligt brev.
    Nån som gjort det? Nån som kan dela med sig med sina tips?

Vi har riktlinjer att följa men hur börjar man? Hur gjorde ni?

Snälla!!! HJÄLP

?:*¨¨*:?. it's not how you birth your baby - it's how you love your child.?:*¨¨*:?.
  • Svar på tråden Personligt brev - hjälp önskas
  • Mandarinmamma

Vi fick utförliga instruktioner från organisationen om vilka frågor som skulle besvaras i vårt personliga brev. Utöver det kollade vi på www.adoption.com för att läsa amerikanska familjers brev och se hur de formulerar sig, eftersom det i vårt land är USA man "konkurrerar" med.

• Ålen

Snoopy- jag inboxar dig under dagen!!

• morgonsolan

Snoopy: Tycker också att det är jättesvårt! Tar också myyyyycket gäärna emot tips om hur man lägger upp det, "var" ribban på det känslomässiga ska ligga osv. I Sverige är vi ju en aning "stela" om vi jämför med många andra länder. Jag kan tycka att det låter krystat när jag försöker mig på superlativen helt enkelt.. Kort och gott: Supersvårt!

• Snoopy1974

Grejen är att man kan ju utveckla det till en bok
    Vi har fått tipset att inte ta med det som redan finns i hemutredningen utan allt annat!?!?!? Sen ska det vara kortfattat.
    Har skrivit ihop ett litet brev och skickat det till vår handläggare på Ac. Får se vad hon tycker om det.

?:*¨¨*:?. it's not how you birth your baby - it's how you love your child.?:*¨¨*:?.
  • Ålen

Eftersom även du Morgonsolan, är nyfiken skriver jag här istället för att inboxa.

Vi valde att lägga upp det på ett ganska traditionellt sätt det såg ungefär ut så här:

- vilka vi är, ålder, yrken, kort om vår personlighet
    - vårt hem och område, vad fins i vår närhet
    - vår fritid dvs vinter och sommar, fritidsaktiviteter
    - hur vi vill vara som föräldrar, hur mycket vi längtar efter barn
    - hur vi ser på uppfostran
    - framtiden

Givetvis har vi skrivit allt med en positiv klang och försökt förmedla en glad bild av oss. Det är ju nästan som ett säljbrev så var inte blyga med att skriva sånt som ni vill. Tänk att du är biomamma som ska lämna ifrån sig sitt barn och som läser just ditt brev. 

Hoppas det hjälper er lite på vägen!

• morgonsolan

Tack för relevant info Ålen! Ja, det är nog ungefär det vi har fått med i vårt personliga brev också.. men det är mkt svårt på ett a4 tycker jag (som gärna breder ut mig ). Har era brev varit exakt en a4? Eller går det bra om det är 1,5 a4 mån tro? {#lang_emotions_dreamer}

Ålen skrev 2010-04-19 10:53:05 följande:
    Eftersom även du Morgonsolan, är nyfiken skriver jag här istället för att inboxa.Vi valde att lägga upp det på ett ganska traditionellt sätt det såg ungefär ut så här:- vilka vi är, ålder, yrken, kort om vår personlighet- vårt hem och område, vad fins i vår närhet- vår fritid dvs vinter och sommar, fritidsaktiviteter- hur vi vill vara som föräldrar, hur mycket vi längtar efter barn- hur vi ser på uppfostran- framtidenGivetvis har vi skrivit allt med en positiv klang och försökt förmedla en glad bild av oss. Det är ju nästan som ett säljbrev så var inte blyga med att skriva sånt som ni vill. Tänk att du är biomamma som ska lämna ifrån sig sitt barn och som läser just ditt brev. Hoppas det hjälper er lite på vägen!
  • Ålen

Vårt brev blev faktiskt ganska så exkat en A4- sida. Jag tror det är bra att hålla sig inom de ramarna som AC ger i instruktionerna. Gör några olika utkast och testa ta bort något eller ändra något. Till slut så kommer ni har ett jättebra brev!

• skogstjejen19

Vi la upp vårat brev så här.

Vi skrev om våran utbildning och vad vi jobbar med.
    Att vi har bra skola i Sverige och att vårat barn får gå i skola
    Om våra intressen och hur vi kommer uppleva landet vi skickar våra papper till, bland annat att jag älskar hästar och ser framemot att rida i landet.

Att vi har roligt tillsammans och att vi gärna åker på tivoli och annat roligt.

och hur mycket vi längtar efter att få göra dessa saker med vårat barn

Att vi längtar efter dagen vi får hålla vårat barn.

Mycket om våran längtan efter barn.

Lyckatill jag vet hur svårt det är att komma igång men när det väl släpper så går det bra

Svar på tråden Personligt brev - hjälp önskas