Hur kan man ha barn i sele?
Tycker det är så fruktansvärt kränkande. Såg en kvinna idag som kom med sin lilla flicka i koppel. Och hon var säkert mellan 3 och 4 år.Snacka om att förminska sitt barn.
Tycker det är så fruktansvärt kränkande. Såg en kvinna idag som kom med sin lilla flicka i koppel. Och hon var säkert mellan 3 och 4 år.Snacka om att förminska sitt barn.
Enda stället jag kan acceptera att folk har det är på kanske flygplatser, marknader eller så när en liten rymning skulle få förödande konsekvenser. Skulle dock _aldrig_ använda det själv!
Kan ju vara så att flickan har tendens att bara "sticka".
Håller med att det kanske ser hemskt ut, men det fanns säkert en anledning...
skulle själv bra gärna vilja ha sele på min son i bland...
Fast kanske en i vuxnestl till maken att använda på BIltema eller ClasOhlson?
Men då får man väl hålla henne i handen i stället. Inte koppla som en hund. Och om du skulle "vilja ha det" miafelix, varför har du det inte då? Något håller dig tillbaka eller hur.
Har en vän och hon berättade att hennes dotter på 3 år hade stuckit iväg på en tågbana i Danmark. Kvar stod hon helt maktlös med en barnvagn... Inte kul, men som tur så fanns det snälla människor runt henne som tog var sitt håll och letade upp flickan. Hon kom till rätta, men vilken panik hon hade de minutrar hon var borta.
Sedan dess tar hon alltid på flickan sele och fäster det i ett löpande hundband.... Låter heeelsjukt, men det är ju för hennes säkerhet....
jag tycker det är lite gamal modigt att ha det seraldrig nån som har detsådärför har jag själv inget...men är ju bara när man går själv medsonen som det kan va bra att ha så han gårbredviden i stället förut igatan.
Heh, mina föräldrar hade det på mig när jag var liten just för att jag sprang iväg. Det ser kanske lite brutalt ut, men jag tror nog att de föräldrar som använder det på sina barn har tänkt igenom det noga.
Inte brutalt men löjligt och förödmjukande. Fäst på löpande hundband? Oj oj oj.
Forstar inte varfor det ar sa farligt att ha sitt barn i sele?? Min mamma hade mig i sele och sa vitt jag vet har jag inte tagit nagon skada av det. Tvartom sa raddade det sakert mig fran en del olyckor och ocksa fran att ga igenom den traumatiska upplevelsen av att ha blivit av med mamma i shoppingcentret!
Mina föräldrar var tvungna att ha mig i sele när jag var liten. Jag var otroligt nyfiken och orädd, jag kutade bara i väg för att upptäcka världen utan att bry mig om att mamma ropade. Mamma fick ständigt jaga mig och vände hon bort blicken för en sekund hadejag stuckit. Så jag förstår absolut att de hade mig i sele.
Tycker det ser jäkligt smart ut att ha så....i stora folksamlingar tex...
Vi har köpt ett sele vår lilltjej, hon är snart 9 månader och kommer nog snart att börja gå. Och så ska vi resa runt i centralamerika. Jag sätter gärna på henne en sele, istället för att riskera att hon försvinner och kanske aldrig kommer tillbaka.
Men så kommer vi bära runt på henne en hel del också, så då kan hon ju inte rymma
tycker inte det är vare sig brutalt, kränkande eller förminskande...
tvärtom så tycker jag det är att ta ansvar när man vet att ens barn kanske inte förstår normala regler.min bror hade sele med vanligt hundkoppel när han var liten(ganska länge dessutom han drog oavbrutet och kom inte tbx utan mor och far fick hoppas på att han "hittades")
Jag hade sele på min stor...hakade fast den i allt...kundvagnar(sittandes i den såklart) barnmatstolar, bilstolen, vagnen, och när han gick satt selen på och så knäppte man ihop bakom ryggen så man hade nåt extra att hålla i...
allt för hans säkerhet itne för att jag är för lat för att springa...eller har så "dålig pli" på honom att han struntar i vad mamma säger...
Vissa barn har helt enkelt alldeles för mkt spring i sig för att inse att man kan komma bort från mamma.
Tycker det är värre med alla "låt gå" föräldrar av idag som vägrar att neka barnen nåt eller "tvinga" dem till saker som bälte i bil, sele i vagn, regler för uppförande, etik och moral, respekt för vuxna osv osv
Det om nåt är kränkande som när man låter barnen fostra sig själva och envisas med att man gör det för barnets bästa och att barn helt automatiskt kan alla nyanser i samhället så de inte behöver vuxnas vägledning.
eller föräldrar som bär och behandlar barnen som babysar när de är över 3-4 det är förminskande...finns en liten kille som vuxit upp i bärsele hos en av dagmammorna här nu han är 4 och han och lillasyskonet har precis börjat. han har blivit buren tills nu och ska nu lära sig gå för egen maskin och lära sig att man inte får klänga på de vuxna hela dagarna...han gråter
hjärtskärande...bära bära bära....upp upp upp....och personalen nekar självklart...ledsamt faktiskt...för det finns inga dagis som kan bära runt på 3-4 åringar...de får ju itne ens åka vagn...är ju stora ju
Sele hade vi till vår "extralillebror" som var mycket överaktiv och inte stilla många sekunder.
Han hade diagnosen DAMP och det var enda sättet för hans ensamstående mamma och vi som var avlastningsfamilj, att hinna med och ha lite koll på vad han gjorde. Det gick närmligen inte att vända sig bort ens för ett ögonblick t.ex. på en marknad, för då hade han gett sig av på äventyr.
Hans mamma är lång och hade mycket ont i ryggen och kunde därför inte gå och hålla honom i handen hela tiden.
De helger han bodde hos oss hade han bara sele i stora folksamlingar och när mycket kunde hända, inte hemma i huset eller ute på tomten.
Ni som är emot selar. Tycker ni också att det är kränkade för ett barn att ha sele på sig i slalombacken medan de lär sig åka?
Knappast. Det är ju för deras eget bästa.
Nej men jag kan ju köpa det på små barn och handikappade. Men det är ju bara så BEBIS. Lite kinky nästan. Linda1976 vill ju ha en till sin man. *S*
Tycker det beror på användningsområde! Som jag sa innan, på flygplatser, utomlands, marknader osv kanske det kan vara bra.... men inte på en vanlig promenix hemmavid! Ok, barn med ADHD eller andra handikapp kanske det kan vara berättigat annars också, men annars tycker jag att man som förälder har ett ansvar att lära barnet hur man går UTAN sele...
Håller f ö med Lady M om "låt gå"-föräldrar eller curlingföräldrar, snacka om att göra barnet en björntjänst.
Kanske ser lite dumt ut men kan tänka mig de är värdefullt om man har ett barn som springer iväg snabbt och är lite "vild". Vet några, de va tvugna att ha sele på deras barn för annars hade han spriungit ifrån på en sekund...han va jättevild.
Jag tänker nog att man får ha en ganska vild unge innan man börjar koppla den i alla fall.