• Anonym

När får man lön om den 25:e är en Söndag?

Jag har nyligen fått mitt första jobb och denna månaden är det dags för min första lön. I denna kommun får man sin lön den 25:e varje månad, men denna månad så är den 25:e en Söndag, så min undran är om jag får lönen på Måndag dagen efter eller på Fredagen två dagar innan?

Någon som vet?

• Svar på tråden När får man lön om den 25:e är en Söndag?
  • La Lola

Fredan säger jag.

*mamma till Alma 9 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Anonym

Det brukar vara närmaste bankdag. Så om 25e är en söndag så får du på måndagen. Och är det en lördag så får du på fredagen. Så har det varit på samtliga jobb jag har haft. Men din arbetsgivare kan ju ha en specialdeal, så det bästa är kanske att ringa löneavdelningen och fråga?

• tjohalia29

Ja, vi får lön sista vardagen innan lönen, dvs fredag! Hade fredagen också varit röd dag får man lönen torsdag! MEn den här månaden blir det fredag den 23/4.

• snillis

Måndag skulle jag säga.

• jagärjag

I en kommun där jag jobbade fick man på fredagen, om 25:e var på lördagen, och på måndagen om 25:e var på söndagen.
    Där jag jobbar nu får vi alltid på fredagen om 25:e infaller under helgen.

• Mirakel händer

Enligt min lönespec får jag lön den 23:e, lika så för min man.

♥Kim 950313♥ ♥Lillasyster BF 100709♥
  • Anonym

Du ser TS, det går inte att säga. Du måste ringa ditt lönekontor om du vill vara säker.

• Anonym
    Anonym skrev 2010-04-19 12:10:00 följande:
    Jag har nyligen fått mitt första jobb och denna månaden är det dags för min första lön. I denna kommun får man sin lön den 25:e varje månad, men denna månad så är den 25:e en Söndag, så min undran är om jag får lönen på Måndag dagen efter eller på Fredagen två dagar innan? Någon som vet?
    För kommunals kollektivavtal gäller att lönen skall betalas ut någon av de sista fem arbetsdagarna i en månad (paragraf 15 om jag inte minns fel), det står dock inte exakt specificerat hur just 25-på-en-helgdag skall hanteras.
  • Anonym (Svår)

Det finns inget generellt svar på din fråga, TS. Antingen får du den på fredag eller måndag, båda är "rätt". Du kan ju ringa lönekontoret och fråga!

• Anonym

vi får på fredag. men ts, står det inte på din lönespec? iannat fall, ring ditt lönekontor.

• Anonym

Ja, precis! Olika företag har olika avtal... Banken vill ju gärna hålla pengarna så länge som möjligt för att tjäna lite på dem. På mitt jobb bytte de för nåt år sedan, från fredagen till måndagen. Surt, men man sparar lite pengar på det sättet!

Svar på tråden När får man lön om den 25:e är en Söndag?