• sursocka

Blodtransfusion

Enligt journalen så står det bara att jag miste 700 ml men då jag åkte in akut 3 dygn efter förlossningen med barnsängsfeber/livmodersinfektion pga kvarlämnade hinnor/moderkaksrester, så konstaterades det att jag hade ett blodvärde på 77... men så står det ju även i journalen att moderkakan och hinnorna var intakta så de hade nog inte sååå stor koll på hur mkt blod jag tappat.

Jourläkaren som arbetade den kvällen jag kom in gav mig ett järndropp, men dagen efter när det konstaterades att jag skulle behöva sövas för skrapning så fick jag två påsar "just in case". De sa att man måste vänta månader på att få riktigt effekt av järntabletter, någon vecka på järninjektioner/järndropp medan man känner av en blodtrasfusions verkan direkt. Dagen efter hade jag 90 i järnvärde och när jag var på koll för tre dagar sedan hade jag 135 i blodvärde så så illa var nog inte det där droppet.

JAg var HELT slut när mitt värde var så lågt och somnade mitt i meningar så jag tror transfusionen bara var av godo. Läkarna och de bm som fanns på förlossningen sa att svenskt blod i princip var riksfritt så då får jag väl lita på det...

• sursocka

Glömde säga att lillan är 4 veckor nu så från 77-135 i blodvärde på ca tre veckor sedan transfusionen känns rätt ok

Svar på tråden Blodtransfusion