• M  och  M

Ni vars bebisar inte gått upp i vikt efter födsel

Vår dotter vägde 3590g när hon föddes för 11 dagar sedan. Sedan har hon gått ner & som lägst varit på 3260g och nu svajar hon som mellan det och kring 3330g, men mer har hon som inte velat gå upp.

Jag hade lite problem att få igång ammningen, fick pumpa igång det, men nu under de senaste ca. 6 dagarna har hon ammat bra tycker vi. Hon har sagt till själv var 3-4 timme och vill äta och då äter hon ca. 45 min. Man vet ju inte hur mkt hon får i sig men... På natten har hon sovit så vi har väckt henne mitt på och hon har fått mjölk som jag pumpat ut så hon får i sig något.

Idag när vi var på BVC tyckte de att vi efter ammningen skulle börja ge henne lite ersättning 2-3 ggr per dag så att hon får en skjuts till att börja gå upp.

Än fast att man vet att det inte är någon fara, att hon kommer börja gå upp, och att hon mår bra och är nöjd i övrigt, så är det lite jobbigt och frustrerande när man kämpar så med maten och ammningen hela dagarna och det som inte ger resultat.

Är det någon annan vars bebis haft svårt att öka i vikt den första tiden? Vad har ni gjort? Har det vänt? Och hur har det gått sen?

• Svar på tråden Ni vars bebisar inte gått upp i vikt efter födsel
  • Sajom

Vår kille gick bara upp 15 gram de första 10 dagarna efter att vi kom hem från BB. Trots att amningen fungerade bra. Eftersom han dessutom var gul noch det inte gick med sig började vi med ersättvning några gånger per dygn (efter amning). Till en början fick han efter varannan amning och gick upp bra i vikt på det. Nu får han fyra ggr/dygn utöver amningen. Han är 5 veckor nu och har gått upp 600 gr de senaste 4 veckorna.
    Anledningen till att amningen inte räckte till var nog att jag förlorade mycket blod i samband med förlossningen och att de första veckorna hemma var ganska stressiga.
    Det jag spontant tänker är att du ska prova att amma oftare. Vänta inte på att hon ska säga till utan ge henne bröstet oftare för att få upp produktionen.

• M  och  M
    Sajom skrev 2010-04-19 13:26:39 följande:
    Vår kille gick bara upp 15 gram de första 10 dagarna efter att vi kom hem från BB. Trots att amningen fungerade bra. Eftersom han dessutom var gul noch det inte gick med sig började vi med ersättvning några gånger per dygn (efter amning). Till en början fick han efter varannan amning och gick upp bra i vikt på det. Nu får han fyra ggr/dygn utöver amningen. Han är 5 veckor nu och har gått upp 600 gr de senaste 4 veckorna. Anledningen till att amningen inte räckte till var nog att jag förlorade mycket blod i samband med förlossningen och att de första veckorna hemma var ganska stressiga. Det jag spontant tänker är att du ska prova att amma oftare. Vänta inte på att hon ska säga till utan ge henne bröstet oftare för att få upp produktionen.
    Gick han ner ngt efter förlossningen också eller? Jag tänkte mot födelsevikten?

Ja kanske får prova att amma lite oftare också. Är svårt dock tycker jag då hon ofta sover mellan amningarna och är jättesvårtväckt och svårmotoverad om hon är trött och inte tycks vara hungrig själv...
  • Ppetra

Om du börjar väcka henne och lägga till oftare kan det, förutom att mjölkmängden stimuleras, också bli att hon piggnar till och blir hungrigare och mer motiverad. Nyfödda kan liksom bli lite liknöjda för att de egentligen får i sig för lite mat, det blir som en spiral.

• Liiii

Om barnet sover mycket och är svårväckt och slö så kan det bero på att hon inte får i sig tilläckligt med mat.

Min dotter gick int ehelelr upp i vikt när hon var mindre hon var slö och trött och man fick "tvinga" i henne mat. Hon gick int eupp i vikt när jag bara ammade utan jag fick tillmata med ersättning.

Ett tips för att se hur mycket de får i sig när man ammar är att väga barnet före och efter amning. Det kan bvc hjälpa dig med

Lukas 070530, Linnea 090613
  • M  och  M
    Ppetra skrev 2010-04-19 13:52:31 följande:
    Om du börjar väcka henne och lägga till oftare kan det, förutom att mjölkmängden stimuleras, också bli att hon piggnar till och blir hungrigare och mer motiverad. Nyfödda kan liksom bli lite liknöjda för att de egentligen får i sig för lite mat, det blir som en spiral.
    Ja kanske är så. Men det är verkligen hopplöst att väcka henne då hon inte själv är på G. Vi har försökt allt, klä av henne, byta blöja, killas under fötterna, massera händer osv osv. Men det är som svårt... Enligt BM så är det så bara att vissa barn har svårt att gå upp i början så ger man de bara en skjuts i rätt riktigt  med hjälp av te.x. ersättning så de går upp så kan de som piggna till och vilja äta mer och gå upp i vikt sen. Så vi får väl se nu sen då...
  • Ppetra
    M och M skrev 2010-04-19 13:56:49 följande:
    Ja kanske är så. Men det är verkligen hopplöst att väcka henne då hon inte själv är på G. Vi har försökt allt, klä av henne, byta blöja, killas under fötterna, massera händer osv osv. Men det är som svårt... Enligt BM så är det så bara att vissa barn har svårt att gå upp i början så ger man de bara en skjuts i rätt riktigt  med hjälp av te.x. ersättning så de går upp så kan de som piggna till och vilja äta mer och gå upp i vikt sen. Så vi får väl se nu sen då...
    Ja det är säkert jättebra med en riktig boost, för det blir som sagt en ond spiral. Hon får i sig för lite mat, blir trött av det och orkar inte suga ordentligt och tillräckligt ofta, det blir mindre mjölk, hon får änu mindre i sig, blir ännu tröttare och mindre motiverad osv.
    Grattis till bebin och lycka till!
  • LillaFlingan

prova att väcka henne var 3.e timma på nätterna med.. och inte bara någon gång.. du kan ju testa att pumpa ur en gång och se hur mycket en amning verkar ge..? det låter som att hon får för lite och blodsockret sjunker så pass att hon blir för trött för att riktigt orka.. förstår om du inte vill ge tillägg, men det kan nog vara bra om du gör det till en början ändå..huvudsaken är att hon får i sig mat.. sen spelar det smärre roll om maten kommer från ett bröst eller ur en flaska....

• Sajom
    M och M skrev 2010-04-19 13:45:09 följande:
    Gick han ner ngt efter förlossningen också eller? Jag tänkte mot födelsevikten?Ja kanske får prova att amma lite oftare också. Är svårt dock tycker jag då hon ofta sover mellan amningarna och är jättesvårtväckt och svårmotoverad om hon är trött och inte tycks vara hungrig själv...
    Han gick ner ca 200 gram, ungefär 5 % av födelsevikten. Jag har också fått väcka en svårväck bebis för att amma. I vårt fall berodde sovandet på att han fick för lite mat och blev slö. (även om små bebisar ju normalt också sover mycket). Han blev synbart piggare efter att vi börjat med ersättning.
  • M  och  M
    LillaFlingan skrev 2010-04-19 14:13:14 följande:
    prova att väcka henne var 3.e timma på nätterna med.. och inte bara någon gång.. du kan ju testa att pumpa ur en gång och se hur mycket en amning verkar ge..? det låter som att hon får för lite och blodsockret sjunker så pass att hon blir för trött för att riktigt orka.. förstår om du inte vill ge tillägg, men det kan nog vara bra om du gör det till en början ändå..huvudsaken är att hon får i sig mat.. sen spelar det smärre roll om maten kommer från ett bröst eller ur en flaska....
     Nej då jag har inget emot ersättning, utan huvudsaken min dotter får i sig det hon behöver, och kan inte jag ge det så då ger vi ersättning.

Hon ammar sista gången vid 00.00 och sen väcker vi henne vid 03.00 och hon får ca. 30 ml utpumpad mjölk (mer får jag inte ut på en pumpning) och sen kliver vi upp och hon ammar igen vid 06.30

När jag pumpar får jag alltså ut 20-30 ml. Då har jag handpumpat båda brösten i 10 min var. Vet inte om det är rättvisande vad hon får i sig, då barn verkar kunna få ut mer än pumpning. Men det kanske inte är tillräckligt iaf...
  • M  och  M

Är det bättre om de äter ofta och mindre/kortare tid eller mer sällan (var 3-4e timme) och mer/längre tid?

Svar på tråden Ni vars bebisar inte gått upp i vikt efter födsel