• M  och  M

Ni vars bebisar inte gått upp i vikt efter födsel

Vår dotter vägde 3590g när hon föddes för 11 dagar sedan. Sedan har hon gått ner & som lägst varit på 3260g och nu svajar hon som mellan det och kring 3330g, men mer har hon som inte velat gå upp.

Jag hade lite problem att få igång ammningen, fick pumpa igång det, men nu under de senaste ca. 6 dagarna har hon ammat bra tycker vi. Hon har sagt till själv var 3-4 timme och vill äta och då äter hon ca. 45 min. Man vet ju inte hur mkt hon får i sig men... På natten har hon sovit så vi har väckt henne mitt på och hon har fått mjölk som jag pumpat ut så hon får i sig något.

Idag när vi var på BVC tyckte de att vi efter ammningen skulle börja ge henne lite ersättning 2-3 ggr per dag så att hon får en skjuts till att börja gå upp.

Än fast att man vet att det inte är någon fara, att hon kommer börja gå upp, och att hon mår bra och är nöjd i övrigt, så är det lite jobbigt och frustrerande när man kämpar så med maten och ammningen hela dagarna och det som inte ger resultat.

Är det någon annan vars bebis haft svårt att öka i vikt den första tiden? Vad har ni gjort? Har det vänt? Och hur har det gått sen?

• Svar på tråden Ni vars bebisar inte gått upp i vikt efter födsel
  • pigglet

Det var då så de gjorde på neo. Det var viktigt på grammet! Han skulle tex äta 15 ml. Hade han bara gått upp 12 gram, så blev det tilläggsmatning 3 ml.

vittra skrev 2010-04-19 20:02:54 följande:
    ????Nu måste jag reagera, det är ju en myt att man kan väga före och efter amning för att se hur mycket de får i sig!!!!!!!!!!Visst att vågen visar mer efteråt, men det säger ändå inte hur mycket barnet har ätit!
  • vittra

Vår tjej gick ner ganska mycket efter förlossningen och vägde som minst 2200 g. Det var segt att få upp vikten, men det vi gjorde var:

Började amma från båda brösten. Började amma oftare (varannan timme är faktiskt vanligast och var 3-4 timme tycker jag låter väldigt sällan för en liten nyföding) Försökte hålla henne vaken under amning så att hon inte somnade ifrån. Maratonamning kvällstid förekom periodvis, framförallt vid 3 veckor och 3 månaders ålder tror jag det var. Ökningsperioder. Detta hjälpte för oss. Vi ammade även minst 2 ggr varje natt.

Det bästa tipset jag har till dig är att börja amma på natten, varför ge utpumpad mjölk? På natten ökar produktionen bäst, och se därför till att amma även nattetid för att få upp produktionen ytterligare.

I övrigt tycker jag bara ni ska fortsätta som ni gör. Hon kommer börja gå upp!

Vissa är lite segstartade, vårt bvc sa att det inte var ovanligt att det tog lite extra tid att komma ikapp, särskilt om de tappat rätt mycket efter förlossningen.

Jag började även pumpa ut på morgonen när man hade jättefyllda bröst och sparade så att man hade en extra kvällsslurk att ge de gånger det inte var tillräckligt på kvällen. Det stimulerade både produktionen samt löste problemet på kvällen.
  • vittra
    pigglet skrev 2010-04-19 20:07:50 följande:
    Det var då så de gjorde på neo. Det var viktigt på grammet! Han skulle tex äta 15 ml. Hade han bara gått upp 12 gram, så blev det tilläggsmatning 3 ml.
    Det tycker jag låter oerhört märkligt, ska se om jag hittar någon källa till det. Å andra sidan är det ju inte första gången de är smärre inkompetenta inom sjukvården...
  • KlasStures mamma

Min dotter hade oxå svårt att gå upp. Hon skrek alltid vid bröstet och det var allämnt jobbigt, Så när hon var tre veckor började vi ge ersättning. delammade i ytteligare en vecka men sen körde vi bara flaska.

Vi fick en gladare och mera nöjd liten flicka. men hon åt fortfarande lite och är fortfarande liten. Men hon går och "pratar" i mssor och är en go ochg glad unge =) nu är hon ett

• vittra

Hrm, ja det räcker med en enda googling så får man fram en hel drös med sidor om denna myt. Googla själv så får du ju själv läsa och ta ställning. Tom Anna Wahlgren (som ändå är väldigt gammaldags av sig) påpekar myten från förr, den kom för så längesedan som på 60-talet!!! Numera vet man ju betydligt bättre, och det är ju mycket sorgligt att inte den kunskapen nåt somliga inom prematurvården...

• pigglet

Är värdelös på att googla  :(
    Det enda vettiga jag fick fram var att en enda vägning inte säger något om matintaget under dygnet.

Men visst borde det väl säga hur mycket barnet fått i sig just det målet? Var kommer annars viktökningen från?

• vittra

Viktökningen säger ju bara att hon ätit, men man kan givetvis inte väga gram mot ml och räkna ut en viktökning utifrån det! Jag tycker det säger sig självt... Dessutom, precis som du säger, så betyder det ingenting i det stora hela eftersom mängden mat som bebisen äter vid varje amningstillfälle varierar helt enormt. De äter ju liksom inte exakt samma mängd varje gång...

Numera brukar man ju följa en viktkurva, och det är den som långsiktigt visar på om bebisen får i sig tillräckligt, samt givetvis om bebisen är pigg och nöjd.

Förr vår del ville de helst inte väga oftare än en gång i veckan för att man inte skulle få en felaktig uppfattning och oroa sig i onödan. Detsamma gäller ju om man väger vid en enstaka måltid, fast då blir det ännu mer oklart hur mycket bebisen egentligen i praktiken äter och går upp.

• vittra

Här står detta nämt:
    www.amningshjalpen.se/Nya_hemsidan/amningsnytt/artiklar_AN_pdf/otillracklig_mjolkmangdAN12007.pdf

Och här:
    barn.halland.net/amning/amningsyd3.htm

Dessutom har Beckah (som brukar skriva en hel del i amningstrådar här på FL och som är väldigt insatt) refererat i sin blogg till amningsboken, där tar man också upp detta. Här är länken till hennes blogginlägg:
    beckahbitch.blogg.se/2009/june/amning.html

Ett mycket bra tips för alla som har funderingar kring vad som är sant och inte om amning, är att införskaffa amningsboken.

• eilien
    M och M skrev 2010-04-19 14:32:41 följande:
     Nej då jag har inget emot ersättning, utan huvudsaken min dotter får i sig det hon behöver, och kan inte jag ge det så då ger vi ersättning. Hon ammar sista gången vid 00.00 och sen väcker vi henne vid 03.00 och hon får ca. 30 ml utpumpad mjölk (mer får jag inte ut på en pumpning) och sen kliver vi upp och hon ammar igen vid 06.30När jag pumpar får jag alltså ut 20-30 ml. Då har jag handpumpat båda brösten i 10 min var. Vet inte om det är rättvisande vad hon får i sig, då barn verkar kunna få ut mer än pumpning. Men det kanske inte är tillräckligt iaf...
    Su kan pumpa efter att hon har ätit oxå för att stimulera till ökad prod. hör med bvc el bb om du kan få hyra en elelektrisk pump de är mkt effektivare.
    Om du pumpar fler gånger under dagen så får du ju med mjölk till natten, tycker spontant att 30 ml låter lite. Min tjej föddes förtidigt o åt 50 ml var 3:e timme när hon vägde 2,5 kg.
    Orkar hon inte amma på natten vid 03 eller varför ger du urpumpat? Pumpar du då? Börja med det eller försök få henne att amma då så att kroppen producerar mer.
    Som ngn ovan skrev så kan du få hjälp på bvc att väga före o efter ammning så du vetr hur mkt hon får isig.
    Kämpa på o lycka till!
  • hugger i sten

Jag känner igen mig i allt du skrivit. Min dotter var också jättetrött och ville inte äta. Hon åt okså var 3-4 timme och i ca 45min per gång. Hon somnade hela tiden när hon åt och igenting hjäpte, inte att klä av innan amning, inte att killa på fötterna och händerna. Ingenting hjälpte, hon bara somnade. Jag försökte att pumpa ut varje gång jag ammat, hyrde en pump från BB, men fick som dig ut max 40ml och då pumpade jag alltid 20min från varje bröst med en elektrisk pump. I slutet kunde jag nog få ut 50ml från det bättre bröstet och 30ml från det sämre. Hon gick inte heller upp som hon skulle, när jag bara ammade gick hon ner i vikt och när jag gav tillägg 4ggr/dag gick hon upp ca 50g i veckan. Tillslut fick jag rådet att ge tillägg efter varje mål, då var hon ca 5 veckor och jag skulle ge ganska mycket per gång, kommer inte riktigt ihåg, men det var nog över 60ml. Så då ammade jag 45min, gav ersättning 45min och sen pumpade ur 40min och började om efter 3timmar igen. Men fick inte ut mer ur brösten ändå och tillslut vägrade hon ligga vid bröstet hon bara skrek och vred sig. Jag hoppade och guppade och gjorde allt för att hon skulle ta bröstet. Så när hon var 2månader bestämde jag mig för att bara ge ersättning och nu är hon en stor och frisk 1-åring. Ursäkta att det blev så långt.

Svar på tråden Ni vars bebisar inte gått upp i vikt efter födsel