• Anonym (Undrande)

Spädbarnsutrustning via soc, ?

Någon som fått spädbarnsutrustning betalt av socialen? Någon som vet vad som ingår i deras normer?
    När kan man ansöka om biståndet? Jag ska ha barn om en månad o går idag på social bidrag pga olika anledningar.

• Svar på tråden Spädbarnsutrustning via soc, ?
  • Anonym

Ansök redan nu konstigt att din socialsekreterare inte har informerat dig om biståndet till spädbarnsutrustning. Bassakerna för lägsta peng ingår tex skötbord, spjälsäng, barnvagn, matstol.

• Anonym (Undrande)

Hon har inte sagt något utan jag fått höra via andra att jag kan söka om spädbarns utrustning.

Men då ska jag ta upp de på ansökan nu denna månad.

Tack.

• Anonym

Försök få tag i begangade grejor om du har vänner som fött barn.

• Sossan

I de allmänna råden från Socialstyrelsen står följande: (mao ansök om det)

Spädbarnsutrustning

Socialnämnden bör ge ekonomiskt bistånd till skäliga kostnader för

nödvändig spädbarnsutrustning i samband med ett barns födelse,

bl.a.

– säng med sängkläder och andra tillbehör,

– skötbädd med tillbehör,

– bärsele,

– barnvagn med tillbehör, och

– utrustning för bad.

Avseende klädutrustning se avsnittet ”Särskilda skäl att beräkna kostnader

till en högre nivå” s. 4.

• Anonym (Insatt)

De räknar ut ett bas belopp utifrån normen. Ca 4200kr beroende på var i landet du bor. Du kan få den uppdelad före födelsen och efter. Hör efter med soc. Du kan inte räkna med att du får det om du redan tidigare fått det, i alla fall inte till den summan.

• Anonym (Undrande)

Har inget barn sedan tidigare utan detta är mitt första..

Är bara väldigt glad att man kan söka biståndet, jag tänkte ta mitt bidrag som jag får av soc att betala sakerna för, men har jag tur då så kanske jag slipper..

Iaf om man kan få liten hjälp.

Jag pratade med min bm hon trodde ca 5000-6000kr som va uppdelade två gånger en gång före barnets födelse o en gång då barnet kommer..

Har suttit o tittat på ikea o hittat massa billiga saker.. Jag vet inte om jag får en rekvisiton eller om jag får pengar o ska visa kvitto på sakerna..  får jag pengar o ska visa kvitto kan jag handla mycket på blocket och begagnat..

Tyvär så känner jag inte så många här, då jag blivit placerad i sthlm för att komma bort från min tidigare bakgrund, å har inte hunnit skaffa vänner..
    Men de ska nog gå bra endå.. Behöver ju bara köpa de viktigaste.

De stod något högre upp, kan man ev söka bistånd till kläder oxå till barnet?

• trollmamma76
    Anonym (Undrande) skrev 2010-04-20 23:38:19 följande:
    Har inget barn sedan tidigare utan detta är mitt första..Är bara väldigt glad att man kan söka biståndet, jag tänkte ta mitt bidrag som jag får av soc att betala sakerna för, men har jag tur då så kanske jag slipper..Iaf om man kan få liten hjälp.Jag pratade med min bm hon trodde ca 5000-6000kr som va uppdelade två gånger en gång före barnets födelse o en gång då barnet kommer..Har suttit o tittat på ikea o hittat massa billiga saker.. Jag vet inte om jag får en rekvisiton eller om jag får pengar o ska visa kvitto på sakerna..  får jag pengar o ska visa kvitto kan jag handla mycket på blocket och begagnat..Tyvär så känner jag inte så många här, då jag blivit placerad i sthlm för att komma bort från min tidigare bakgrund, å har inte hunnit skaffa vänner..Men de ska nog gå bra endå.. Behöver ju bara köpa de viktigaste.De stod något högre upp, kan man ev söka bistånd till kläder oxå till barnet?
    Vet du vad du får poike eller flicka??
    varför jag fråga är att jag har en röd kanon vagn,massor med bebis kläder i st 50-56 och ett babynest..
    inboxa mig i så fall..
  • Sossan

Kläder ingår i det normerande beloppet så man får inget ytterligare till det.

Svar på tråden Spädbarnsutrustning via soc, ?