• Tottelina

Ni som haft/har någeltrång, vad blev åtgärden från vården?

Jag har fått remiss till kirurgimottagning för att pilla bort på båda sidorna om tån, men när det gäller det akuta trånget som sitter just nu har jag inte fått nån vård som gjort verkan utan blivit erbjuden tabletter mot smärtan bara samt att de vid ett senare tillfälle pillade lite och bad mig köpa alsolsprit.

Vad har NI fått för hjälp?

• Svar på tråden Ni som haft/har någeltrång, vad blev åtgärden från vården?
  • Bluemint

Min sambo fick hjälp hos vanliga vårdcentralen med en operation. Han har varit där flera gånger innan och klippt upp tån men bad om att få tån ordentligt åtgärdad. På mindre än en vecka fick han en tid och de har nu skrapat bort en del av nagelroten så att den inte kommer växa så brett. Det tog ca en halvtimma med lokalbedövning och ett stygn.

• Tottelina

Hmmm.. jag blir galen, får ju så olika besked från alla jag frågar. Just det som du berättar om ska de tydligen göra på mig hos kirurgen dit jag fått remiss men jag som har akut besvär här och NU blir jag ju lite smått panikslagen vid tanken på att ha värsta nageltrånget i hur många veckor som helst innan det blir min tur.
    Funderar på att ringa upp VC igen imorn och få de att göra nåt där och då.. ?

• Bluemint

Det tycker jag absolut att du ska göra. Enligt mina erfarenheter brukar ju saker aldrig gå särskilt snabbt heller när det är på remiss. Ring igen och säg att du vill ha en tid för operation. Sen kan man ju alltid byta vårdcentral om man är missnöjd. Det gjorde min sambo när hans gamla VC inte ringde tillbaka som de lovat. Han blev förbannad och är lite impulsiv så han ringde direkt och omregistrerade sig till en annan. Det var där han sen fick snabb hjälp. Lycka till!

• Tottelina
    Bluemint skrev 2010-04-19 20:40:35 följande:
    Det tycker jag absolut att du ska göra. Enligt mina erfarenheter brukar ju saker aldrig gå särskilt snabbt heller när det är på remiss. Ring igen och säg att du vill ha en tid för operation. Sen kan man ju alltid byta vårdcentral om man är missnöjd. Det gjorde min sambo när hans gamla VC inte ringde tillbaka som de lovat. Han blev förbannad och är lite impulsiv så han ringde direkt och omregistrerade sig till en annan. Det var där han sen fick snabb hjälp. Lycka till!
    Ja jag är så osäker just därför, de tjatar ju så in i bomben om att man måste lista om sig (jag har precis flyttat men går gärna kvar hos min gamla vc av andra skäl).
    Problemet är att det är en viss resväg dit och jag har varit hos båda senaste veckan och ingen av dessa två tog mig på allvar.
    Men jag tror jag ringer den nya imorn ändå eftersom den ligger närmare, kräver att de tar bort lite på nageln tills jag får min remiss och struntar i att lista mig där. Hoppas man får göra så...
  • Bluemint

Jo, det ska nog inte vara några problem att gå till en vårdcentral som du inte är listad hos. Tror det kostar lite mer bara.

• Pimpinellan

Akut operation två ggr och en gång var det så infekterat att jag fick antibiotika några dar innan läkaren vågade operera. Har aldrig nageltrång numer. Har man akut ont opererar de för det är ju en outsäglig smärta!

• Tottelina
    Pimpinellan skrev 2010-04-20 14:07:52 följande:
    Akut operation två ggr och en gång var det så infekterat att jag fick antibiotika några dar innan läkaren vågade operera. Har aldrig nageltrång numer. Har man akut ont opererar de för det är ju en outsäglig smärta!
    Herregud! Vad hemskt. Jag ringde faktiskt sjukhuset idag och fick veta att min remiss kommit dit och att jag borde få kallelse imorn. Då ska jag se vad det står gällande mitt "fall" och väntetid men rent generellt pratade sköterskan om tid först i maj!
    Då blir det att jag gör som tänkt och tar mig till närmsta vc och begär att de gör nåt åt det här som faktiskt är akut.
    Det kunde visserligen göra ondare det vet jag av erfarenhet men jag kan inte titta på tån utan att den blir rödare, svullnare och geggar sig.Ohållbart.
  • Pimpinellan
    Tottelina skrev 2010-04-20 16:58:18 följande:
    Herregud! Vad hemskt. Jag ringde faktiskt sjukhuset idag och fick veta att min remiss kommit dit och att jag borde få kallelse imorn. Då ska jag se vad det står gällande mitt "fall" och väntetid men rent generellt pratade sköterskan om tid först i maj! Då blir det att jag gör som tänkt och tar mig till närmsta vc och begär att de gör nåt åt det här som faktiskt är akut. Det kunde visserligen göra ondare det vet jag av erfarenhet men jag kan inte titta på tån utan att den blir rödare, svullnare och geggar sig.Ohållbart.
    Det är ju bara skitsnack att man måste stå i kö för en nageltrångsoperation! Sånt är akut,smärtan är ju bedrövlig och värre blir det ju mer infekterat det blir. För infekterad är ju din tå uppenbarligen. Sätt dig på V. och gå inte därifrån förrän du op.ats!
  • Tottelina
    Pimpinellan skrev 2010-04-20 17:55:58 följande:
    Det är ju bara skitsnack att man måste stå i kö för en nageltrångsoperation! Sånt är akut,smärtan är ju bedrövlig och värre blir det ju mer infekterat det blir. För infekterad är ju din tå uppenbarligen. Sätt dig på V. och gå inte därifrån förrän du op.ats!
    Ja du har så rätt. Två vc har jag varit på av olika anledningar och båda har typ klämt på tån och tyckt att en remiss är väl bra alterntivt bara lite alsolprit... (!) Hur nu alsolsprit ska kunna ta bort en bit inväxt nagel..
    Fick tjata mig till att den kvinnan skulle ens kolla närmare och då var det ju en liten fontän av var och blod som hon fick i nyllet.

Suck.. jag får ringa vc imorn.
  • Pimpinellan
    Tottelina skrev 2010-04-20 18:21:58 följande:
    Ja du har så rätt. Två vc har jag varit på av olika anledningar och båda har typ klämt på tån och tyckt att en remiss är väl bra alterntivt bara lite alsolprit... (!) Hur nu alsolsprit ska kunna ta bort en bit inväxt nagel..Fick tjata mig till att den kvinnan skulle ens kolla närmare och då var det ju en liten fontän av var och blod som hon fick i nyllet. Suck.. jag får ringa vc imorn.
    Men vad är det för ställen? Jag har gjort mina operationer på 3 olika V.c och ingen har vägrat förutom då han som ville ha mig på antibiotika ett par dar först. Alsolsprit i all ära-det torkar ut,men dödar inte bakterierna och tar inte bort ursprunget d.v.s den felväxta nageln. Det är en sån befrielse att få bort nageln så man skiter i att tån ser hemsk ut ett bra tag efteråt! Dessutom blir man oftast av med eländet för all framtid,det blev jag.
Svar på tråden Ni som haft/har någeltrång, vad blev åtgärden från vården?