Inlägg från: Tottelina |Visa alla inlägg
  • Tottelina

Ni som haft/har någeltrång, vad blev åtgärden från vården?

Jag har fått remiss till kirurgimottagning för att pilla bort på båda sidorna om tån, men när det gäller det akuta trånget som sitter just nu har jag inte fått nån vård som gjort verkan utan blivit erbjuden tabletter mot smärtan bara samt att de vid ett senare tillfälle pillade lite och bad mig köpa alsolsprit.

Vad har NI fått för hjälp?

• Svar på tråden Ni som haft/har någeltrång, vad blev åtgärden från vården?
  • Tottelina

Hmmm.. jag blir galen, får ju så olika besked från alla jag frågar. Just det som du berättar om ska de tydligen göra på mig hos kirurgen dit jag fått remiss men jag som har akut besvär här och NU blir jag ju lite smått panikslagen vid tanken på att ha värsta nageltrånget i hur många veckor som helst innan det blir min tur.
    Funderar på att ringa upp VC igen imorn och få de att göra nåt där och då.. ?

• Tottelina
    Bluemint skrev 2010-04-19 20:40:35 följande:
    Det tycker jag absolut att du ska göra. Enligt mina erfarenheter brukar ju saker aldrig gå särskilt snabbt heller när det är på remiss. Ring igen och säg att du vill ha en tid för operation. Sen kan man ju alltid byta vårdcentral om man är missnöjd. Det gjorde min sambo när hans gamla VC inte ringde tillbaka som de lovat. Han blev förbannad och är lite impulsiv så han ringde direkt och omregistrerade sig till en annan. Det var där han sen fick snabb hjälp. Lycka till!
    Ja jag är så osäker just därför, de tjatar ju så in i bomben om att man måste lista om sig (jag har precis flyttat men går gärna kvar hos min gamla vc av andra skäl).
    Problemet är att det är en viss resväg dit och jag har varit hos båda senaste veckan och ingen av dessa två tog mig på allvar.
    Men jag tror jag ringer den nya imorn ändå eftersom den ligger närmare, kräver att de tar bort lite på nageln tills jag får min remiss och struntar i att lista mig där. Hoppas man får göra så...
  • Tottelina
    Pimpinellan skrev 2010-04-20 14:07:52 följande:
    Akut operation två ggr och en gång var det så infekterat att jag fick antibiotika några dar innan läkaren vågade operera. Har aldrig nageltrång numer. Har man akut ont opererar de för det är ju en outsäglig smärta!
    Herregud! Vad hemskt. Jag ringde faktiskt sjukhuset idag och fick veta att min remiss kommit dit och att jag borde få kallelse imorn. Då ska jag se vad det står gällande mitt "fall" och väntetid men rent generellt pratade sköterskan om tid först i maj!
    Då blir det att jag gör som tänkt och tar mig till närmsta vc och begär att de gör nåt åt det här som faktiskt är akut.
    Det kunde visserligen göra ondare det vet jag av erfarenhet men jag kan inte titta på tån utan att den blir rödare, svullnare och geggar sig.Ohållbart.
  • Tottelina
    Pimpinellan skrev 2010-04-20 17:55:58 följande:
    Det är ju bara skitsnack att man måste stå i kö för en nageltrångsoperation! Sånt är akut,smärtan är ju bedrövlig och värre blir det ju mer infekterat det blir. För infekterad är ju din tå uppenbarligen. Sätt dig på V. och gå inte därifrån förrän du op.ats!
    Ja du har så rätt. Två vc har jag varit på av olika anledningar och båda har typ klämt på tån och tyckt att en remiss är väl bra alterntivt bara lite alsolprit... (!) Hur nu alsolsprit ska kunna ta bort en bit inväxt nagel..
    Fick tjata mig till att den kvinnan skulle ens kolla närmare och då var det ju en liten fontän av var och blod som hon fick i nyllet.

Suck.. jag får ringa vc imorn.
  • Tottelina
    Pimpinellan skrev 2010-04-20 18:26:01 följande:
    Men vad är det för ställen? Jag har gjort mina operationer på 3 olika V.c och ingen har vägrat förutom då han som ville ha mig på antibiotika ett par dar först. Alsolsprit i all ära-det torkar ut,men dödar inte bakterierna och tar inte bort ursprunget d.v.s den felväxta nageln. Det är en sån befrielse att få bort nageln så man skiter i att tån ser hemsk ut ett bra tag efteråt! Dessutom blir man oftast av med eländet för all framtid,det blev jag.
    Jag har två vc av den anledningen att jag flyttat nyligen och vill behålla min läkare på gamla eftersom det bara är hon som tar min sköldkörtel på allvar och har kunskap om den.
    Så jag har varit hos en annan läkare där för jag behövde tid samma dag, och hos en på nya vc här i krokarna. Båda var lika ointresserade.
    Den första skickade remissen och menade att det var för att jag hade sagt (??) när jag var där att jag inte ville att vc gjorde nåt vilket är bs för jag sa att jag ville ha bort anlagen på båda tårna eftersom detta är ett återkommande problem men jag understök samtidigt att detta NU är akut.

Alsolen tog ju bort varet men absolut inte själva nagelbiten som köttat in sig i köttet.. såklart. Det borde ju även de ha fattat tycker jag.
    Den första ville dessutom sätta mig att käka voltaren när jag frågade vad fan jag skulle göra åt smärta. Ibland undrar man om man ens kan lita på vad de säger.
  • Tottelina
    Pimpinellan skrev 2010-04-21 14:27:54 följande:
    Har du ringt eller varit dit idag? Voltaren-det var det dummaste jag hört! Ungefär lika effektivt som att sätta plåster på ett benbrott.
    Ja visst var det dumt?! Jag har inte hämtat ut det, tänker inte sitta och trycka i mig voltaren i onödan som om det magiskt skulle få bort en inväxt nagel liksom. Så dumt.

Jag har inte ringt ännu för mycket konstigt nog gör det inte lika ont i tån längre, men den fortsätter att vara extremt svullen och ömma när man tar på den. Jättekonstigt, och jag bara väntar på att den ska börja bulta igen. Men vill verkligen inte till vc.
    Ingen remiss idag heller. Ger det en dag till sen blir det väl VC på fredag om inte annat.
  • Tottelina

Men herregud nu tappar jag allt förtroende för läkarvården känns det som.
    Kallelse från remissen kom idag till kirurgin på sjukhuset, och väntetiden är FEM MÅNADER!
    Fem månader!!

Har ringt till vårdgarantikansliet men det känns ju sååååå kul...

Ringde upp närmsta VC som genast började dividera om att jag inte är listad hos dem ännu varpå jag utbrister att jag inte vill lista mig där för jag har en så bra läkare på min gamla VC men jag var under uppfattningen att man fick besöka vilken VC man ville detta till trots.
    Det fick man tydligen inte för de vill visst bara behandla patienter som är listade hos dem.
    Okej, ringde till min gamla VC och hoppas att de har en tid på måndags senast så jag kan få bort nagelbiten för i h-lvete...
    De har inga tider utan jag måste ringa igen på mån morgon och DÅ få en akuttid.

Känner mig såååå ledsen. Tänk att en liten tånagel kan orsaka så mycket plåga och hundra telefonsamtal.

• Tottelina
    Pimpinellan skrev 2010-04-23 15:47:01 följande:
    Men på vår V.c kan man bara gå och sätta sig i kö på morronen och sen får man hjälp vad tiden lider den dagen. Här måste man inte boka tid innan. Låter helt absurt med väntetid på en nageltrångsoperation! Hur infekterade hade inte mina tår hunnit bli på den tiden? Jag kunde ju inte ens gå! Akuta fall måste de ju ta emot,annars kan vi lägga ner hela sjukvården! Och vadå listad? Skulle de vägra ta emot en olistad med hjärtinfarkt då också? Nu får du stå på dig för det här är ju rena skämtet. Tydligen har de ingen aning om hur jävulusiskt ont det kan göra!
    Ja det är ju inte precis så att man dansar av glädje. De uttrycker sig rätt kul på remissen också (efter bedömning har vi satt dig på väntelistan..) Öh vilken bedömning då?
    Förstår inte hur de kan sätta en på väntelista i 5 mån när de inte ens sätt tån.

Jag blir så ledsen och arg på allt det här, visst det här aktuella trånget är inte VÄRST av alla trång som finns, jag kan gå på foten men jag kan inte röra vid tån. Dessutom är den fortfarande svullen, blålila vid svullnaden och allmänt eländig.

Måndag alltså.. jag ringer kl 8 som de sa och sen åker jag dit och åker inte därifrån innan de opererat bort denna bit av nagel som stör. Suck.
  • Tottelina
    Pimpinellan skrev 2010-04-23 16:35:22 följande:
    Det är tyvärr vanligt att bli "bedömd" utan att nån ens träffat en. Åka dit och sitta kvar tills de op:at tycker jag låter som en bra ide´! Oavsett hur "lite" ont man än har enligt dig eller dem så gör det ont och bör tas bort innan det blir ännu värre!
    Precis. Jag kände ju iofs att sköterskan i luren tog det hela på allvar, och så gott som garanterade mig en akuttid på måndag så jag får väl lida lite under helgen men sen ska skiten bort. Jag kan ju inte gå runt på stöd av halva foten med en blålila svullnad. Känns inte okej faktiskt. Även om det finns värre nageltrång i ren jämförelse.. jag vet ju även att det kan göra mycket ondare men just därför som jag vill ha bort det här innan det når den kokpunkten.

Så nu får vi hålla tummen att de tar bort en bit på måndag!
  • Tottelina
    Pimpinellan skrev 2010-04-23 16:42:08 följande:
    Ta bort hela nageln istället. Funkar bättre för den kan växa snett neråt ifall de bara tar en bit-hände mig. Lycka till nu!
    Tack! Jag får väl uppdatera ;)
  • Tottelina
    Pimpinellan skrev 2010-04-29 13:46:22 följande:
    Hur har det gått?
    Jag har legat/ligger nere i dunderförkylning och har fått pyssla om lilla tån hemma, mycket konstigt nog har svullnaden gått ner markant... fattar inget, men känner av den lite ändå fortfarande. vet ju att att piggen sitter kvar där i köttet.
    Står mellan att ta mig till vc när jag blivit frisk eller se om nya kallelsen kommer från vårdgarantin nästa vecka som tanten sa.
  • Tottelina
    Pimpinellan skrev 2010-04-29 14:40:55 följande:
    Svullnaden har nog lagt sig p.g.a din vila-du har inte belastat fötterna så mycket. Kommer ingen kallelse nästa vecka så sök hjälp på V.c. Eller gå dit innan ifall tån blir värre.
    Låter som en plan!
  • Tottelina
    Baloo81 skrev 2010-04-30 11:37:26 följande:
    Innan det blev bra hade jag nagletrång i 10 år. Första på ena stortån och sen kom det på den andra något år senare. Jag tyckte det var så jobbigt och jag skämdes. Jag gick till läkare och som klippte bort halva nageln eller hela nageln. Men efter 10 år så tröttnade jag på detta. Så jag begärde att dom skulle göra något åt detta. Så jag fick träffa en läkare som blev chockad över att det inte var många som visste om hur man gjorde. Till mig sa han att om man bara ta bort nageln eller halva nageln så kommer det tillbaka för nageln växer snett ändå. Men han tog bort min nagel. Sen så skärde han upp stortån på båda fötterna och skärde eller skrapade bort roten till nageln. När nageln sen skulle börja växa ut igen så var den smalare än vanligt och det gjorde att den inte gick emot ja vad ska man säga huden och kunde växa neråt. detta var för 6 år sen och har inte fått tillbaka det än. Visst min nagel på stor tåna är smalare än vanligt och man kan se lite ärr ifrån han skärde upp. men jag är otroligt glad över att slipa nagel trång.
    Ja det är precis detta jag ska få gjort på kirurgimottagning på sjukan om ett tag. Just att anlagen till nageln ska bort på sidorna eftersom det är ett så återkommande problem.
    Jobbigt bara att väntetiden på det här var 5 månader. Visst finns det mer akuta, angelägna saker som ska opereras men jag tyckte 5 mån var orimligt för nageltrång är inte precis skönt det heller, så det kommer komma en ny kallelse tack vare vårdgarantin snart. Får se vad den säger.
    Det låter som ett otäckt ingrep dock.. hade du ont? Kändes det eller lät det äckligt när det gjordes på dig? Jag är lite skraj.

Tycker det verkar konstigt att så många läkare på vårdcentralerna när man hör folk berätta så här, inte verkar ta nageltrång på allvar bara för att. Det jag hade på andra tån förra året var den värsta nagelsmärta jag haft nånsin och det var inget som syntes för fem öre, utan det bara gjorde så djävulskt ont att jag satt halva natten på muggen och grät men hade man tittat på tån hade de ju skickat hem mig. Den såg helt normal ut. Hmm..
  • Tottelina
    Pimpinellan skrev 2010-05-16 11:25:21 följande:
    Nuläget? Fått remiss eller t.o.m gjort operationen? Tänker på dig ibland när jag ser på mina egna tår- och minns med fasa hur ont det gjorde! Så vansinnigt skönt att vara av med den återkommande smärtan!
    Åh du anar inte hur skumt det här är.. men jag vågar knappt yttra orden av rädsla att det ska blossa upp igen.. (lagen om all jävlighet typ..)! Men det är ganska okej! {#lang_emotions_undecided}

Jag har ju försökt sköta tån hemma under tiden jag var sådär galet förkyld och vilade mycket, så svullnaden och infektionen har lagt sig väldigt mycket så jag har valt att inte gå till VC och få nåt åtgärdat där eftersom jag fått tid för op på kirurgen om en veck.

Så jag hoppas att nageln inte blossar upp i svullnad eller smärta innan dess för jag resonerar som så att det är bättre att komma till kirurgen med båda naglarna så att de får åtgärda båda där ist för att VC ska göra nåt halvdant på ena så den inte får samma hjälp som den andra..
    Om du förstår ;) Så nu hoppas jag att de tar väl hand om mig där!
  • Tottelina
    Pimpinellan skrev 2010-05-17 11:37:43 följande:
    Jo,visst fattar jag!  Jag hade gärna sluppit tre operationer också med en halvdan. Återstår att önska stort lycka till med open! Skriv gärna om hur det gick. Tror andra med problem läser här och kanske gruvat sig för op.
    Tack! Ja jag får uppdatera Sjukt nervös men ja.. det ordnar sig nog!
Svar på tråden Ni som haft/har någeltrång, vad blev åtgärden från vården?