Inlägg från: Anonym (borgerlig) |Visa alla inlägg
  • Anonym (borgerlig)

Jag trivs jättebra som arbetslös

Röstar också borgerligt av den här anledningen ...

Om man inte vill ha ett jobb, så är det inte svårt att bli bortvald vid urvalet, trots att man aktivt sökt hundra jobb.

• Anonym (borgerlig)

Jag är övertygad om att man inte kan lura någon vid en anställningsintervju. De är mer rutinerade än att de inte kan läsa mellan raderna och läsa av kroppsspråket, trots att man själv bedyrar att man inget hellre vill än att jobba. Känner man inte så innerst inne så övertygar man ingen annan heller ...

Och gällande politiken, så kommer ett vänsterstyre att fortsätta med sina sjudubbla skyddsnät, och människor behöver inte ens lyfta ett finger för att försätta sig i en bättre position i samhället. Vill man inte jobba behöver man inte, men man ska heller inte kunna snylta på samhället, så som så många kan göra med en vänsterstyrd regering. Med en borgerlig regering finns fortfarande skyddsnätet kvar för de som verkligen behöver det, men man motiveras i högre grad att själv ta tag i sitt liv om man vill ha det bra ställt. Man kan inte sitta hemma och lyfta bidrag lika enkelt.

• Anonym (borgerlig)

Jag tycker inte att det är bättre att gå hemma och må dåligt än att gå hemma och njuta av sin situation, egentligen. Men, om man "klättrar på väggarna" så är det troligare att man motiverar sig själv till sysselsättning. Har man varit hemma ett tag utan att få något av de jobb man söker får man gå ett steg längre för att bli än mer attraktiv i urvalet. Studier, praktik och nätverkande kan vara exempel på ett sådant steg.

• Anonym (borgerlig)

En annan grej bland många arbetslösa är att spara pengar verkar så omöjligt. Om man väl får ett jobb i några månader, så måste man väl förstå själv att det gäller att spara så mycket man kan eftersom man snart står arbetslös igen och utan pengar.
    Jag har flera exempel på folk i min omgivning som passat på att spendera sin lön direkt, istället för att ha framförhållning nog att inse att när sommarjobbet är slut så är pengarna det också. Men då har samhället fått gå in istället. Klart det är bättre att både få kakan och äta den ...

Svar på tråden Jag trivs jättebra som arbetslös