• Anonym

Jag trivs jättebra som arbetslös

Oj, jag känner inte alls som du gör. Jag skulle göra vad som helst för att få ett jobb.
    Vill ha jobb NU!

• Anonym
    Anonym (Arbetslös) skrev 2010-04-20 13:14:24 följande:
    Fast jag är inte riktigt som dig, för jag vill ha ett jobb men jag vantrivs inte med att gå hemma och jag saknar inte att ha ett jobb att gå till och det får gärna ta lite tid innan jag får ett jobb Men jag VILL ha ett jobb och arbetar aktivt för att få ett.
    Då förstår du värför det finns "fördomar" om arbetslösa för alla är inte som du.
  • Anonym

Jag tror att ni inte älskar att vara arbetslösa, men ni älskar att vara hemmafruar. För ni städar ju och grejar hemma!

Detta är en position som förr i världen sågs som ett YRKE och en stolthet. Tyvärr ska alla stressas ut i karriärslivet  nuförtiden och barnen ska sättas i omsorg istället för att vara med sin familj.

Inte underligt att ni säger att ni trivs som "arbetslösa".

• Anonym
    Anonym (Jag) skrev 2010-04-20 13:29:27 följande:
    Dessutom kan man ju inte låta bli att undra vad det är för folk som inte behöver någon som helst intellektuell stimulans, utan som nöjer sig med att "gå hemma och pyssla" hela livet.
    Ja, och då kan man undra om du tycker att vanliga kvinnor genom alla tider (som varit hemmafruar) är intellektuellt underlägsna eftersom det tydligen är ett intellektuellt nedköp enligt dig. Troligtvis även din egen farmor och mormor.
  • Anonym

Jävla snyltare. Hoppas borgarna vinner i höst och ställer er på bar backe.

• Anonym
    Anonym skrev 2010-04-20 13:54:19 följande:
    Jävla snyltare. Hoppas borgarna vinner i höst och ställer er på bar backe.
    Varför skulle de ställa folk på bar backe? Har du hört något som ingen annan har, som att moderaterna ska ta bort A-kassa och andra bidrag?
  • Anonym
    Anonym (Jag II) skrev 2010-04-20 14:04:58 följande:
    Jag tycker att det är ett intellektuellt nedköp, ja. Om du tycker att det var bättre förr när kvinnan var hemma med barnen kanske du även anser att kvinnor inte ska ha rösträtt heller? Kvinnan har ju klarat sig bra utan rösträtt "i alla tider" fram till 1921 :) Tiderna förändras vet du, men stå gärna kvar i forntiden om du vill!
    Jag anser att det idag inte finns något VAL. Man överlever ju knappt om man inte har två löner, och dessutom tycker hela samhället att det är jättekonstigt om kvinnan vill vara hemmafru.

..och det kallar du frihet och modern förbättring?

Självklart ska kvinnan ha både rösträtt och större frihet än vad hon har idag. Mannen också för den delen. Ja, hela familjen! :)
  • Anonym
    Virriga Vera skrev 2010-04-20 14:38:12 följande:
    Mina barn är vuxna, jag städar precis lika mycket/lite som tidigare, jag gör det bara under längre tid. Jag lagar lika mycket mat som tidigare, tvätten är lika stor/liten. Skillnaden är att JAG har fått mer tid över till fritid. Jag är inte lika trött som tidigare. Jag sover mindre och mår bättre då min kroniska värk har lättat. Jag har kunnat gå ner i medicinering och mitt blodtryck är bättre. Klart jag njuter av att vara ledig.
    ..vilket innebär att du slutat vara dubbelarbetande. Den klassiska kvinnofällan idag. (som vissa här förnekar).

SKÖNT FÖR DIG! :)
    Själv är jag dubbelarbetande :(
  • Anonym
    Anonym (arbetslös) skrev 2010-04-20 15:13:43 följande:
    Du är dubbelarbetande då du har de mesta ansvaret hemma och en löneanställning?I så fall har du själv ramlat i den klassiska kvinnofällan
    Ja, precis. Jag sa ju det.
  • Anonym
    Anonym (Jag II) skrev 2010-04-20 15:50:45 följande:
    Jag tycker att det är frihet och modern förbättring att kvinnan har rösträtt och anses lika kapabel som mannen att utföra kvalificerade arbetsuppgifter. Att anse att man som kvinna inte bör belastas med samma ansvar och plikter som män är att se sig själv som mindre kapabel.  Jag håller med om att det är synd att båda föräldrarna ofta måste jobba långa dagar för att få ihop ekonomin, men jag anser att det lika gärna skulle kunna vara pappan som är hemma med barn. Det finns många män som också gärna skulle umgås med andra föräldrar, fika på stan, ligga i parken och "pyssla hemma" och slippa betala räkningar istället för att jobba och betala allt :)
    Ja, jag sa ju det. Jag skrev "mannen också". Alltså - om han vill vara hemmapappa menade jag.
Svar på tråden Jag trivs jättebra som arbetslös