• Ruggugglan

Tips på supergod hallonpaj?

Ska hälsa på en vän och hennes familj på onsdag och tänkte bjuda på hallonpaj. Det är sällan jag gör paj, så jag har inte funnit något recept som slår till med häpnad (eller iaf i närheten {#lang_emotions_wink}).

Någon som har ett bra recept eller vet en sida där det finns bra recept?

• Svar på tråden Tips på supergod hallonpaj?
  • Tottelina

Drottningpaj är bättre ;)

• Grålle
    Hallonpaj med toscatäcke

Pajdeg:
    3 dl vetemjöl
    ½ dl socker
    125 g smör
    2 msk vatten

Fyllning:
    600 g osockrade frysta hallon
    3 msk potatismjöl

Toscatäcke:
    200 g smör
    140 g flagad mandel
    3 dl strösocker
    4 msk vetemjöl
    4 msk mjölk
    2 msk vaniljsocker

Gör degen i matberedare. Tryck ut i pajform (ca 32 cm i diameter) och låt den vila ca 30 min. i kylen. Blanda under tiden ingredienserna, utom vaniljsockret, till toscan i en kastrull. Koka någon minut under omrörning. Ta av kastrullen och rör i vaniljsockret. Pricka pajskalet med gaffel och grädda 10 min i mitten av ugnen på 200 grader. Låt svalna. Blanda de frysta hallonen med potatismjölet och fördela i pajskalet. Häll över toscasmeten och grädda i mitten av ugnen ca 20 min. Låt pajen svalna eller kallna.
    Servera med vaniljglass, vaniljvisp eller vaniljsås.
  • Jag Ser Krabbjuice I Ditt Skägg

Ekströms frysta!
    Den är fantastisk, går till och med att äta rå (smakar isglass).

Skit skall skit ha!.
  • Gulletuss
    dollheart skrev 2010-04-20 13:11:34 följande:
    Eller hallonpannacottapaj!
    Det lät ju supersmarrigt! RECEPT TACK!
  • Lilly Li

Jag brukar göra ett vanligt pajskal, lägg ett lager marsankräm på botten, på med sockrade hallon, sen över med ett lager av smulpaj bestående av det överblivna från botten uppblandat med havregryn och råsocker.

Har bara kört efter behag så jag har inga mått att ge tyvärr, men det är världens godaste och lyxigaste hallonpaj!

• Shaun the sheep
    Gulletuss skrev 2010-04-20 19:52:36 följande:
    Det lät ju supersmarrigt! RECEPT TACK!
    http://www.tasteline.com/Recept/Hallonpannacottapaj Det här är exakt det som jag brukar göra, men jag hittade mitt recept i en lördagsbilaga i Aftonbladet i somras
    Hur gott som helst, till och med min pappa, som i vanliga fall inte gillar pajer och sånt, blev helt frälst!
    Vilmer ♥070529♥ Ella ♥090506♥
  • Venna

På baksidan av Icas frysta hallon finns ett supergott recept på hallonpaj med kokostäcke!

Har tyvärr inga hallon kvar i frysen, så jag kan inte kolla receptet...

• Flutterby
    Flutterby skrev 2010-04-20 13:18:42 följande:
    Eventuella magsjukebakterier överlever inte efter tillagning va?
    Nå? Någon som vet?
  • skorpionen80
    Flutterby skrev 2010-04-20 13:18:42 följande:
    Eventuella magsjukebakterier överlever inte efter tillagning va?
    Om ni har magsjuka kan ni kanske vänta med besöket ;)
  • Flutterby
    skorpionen80 skrev 2010-04-21 17:36:38 följande:
    Om ni har magsjuka kan ni kanske vänta med besöket ;)
    Ööhhh...jag undrar för att det skrivits mycket om att frysta hallon kan bära på "kräksjukebakterier". Det var inte jag som skulle besöka en vän, det var TS!
  • Grålle
    Flutterby skrev 2010-04-21 17:38:28 följande:
    Ööhhh...jag undrar för att det skrivits mycket om att frysta hallon kan bära på "kräksjukebakterier". Det var inte jag som skulle besöka en vän, det var TS!
    Bakterierna dör om de upphettas till 90 grader
  • skorpionen80
    De drogs tillbaka från butikerna.
  • Flutterby
    Grålle skrev 2010-04-21 18:38:52 följande:
    Bakterierna dör om de upphettas till 90 grader
    Bra! Tack!
  • Ruggugglan
    Jag valde att strunta i pajen då magsjukan går som en löpande eld på dotterns dagis Även om inte vi inte är sjuka så kändes det fräschast så. Men till helgen ska det banne mig bakas hallonpaj!
  • Flutterby
    Fragile Flower skrev 2010-04-21 23:55:45 följande:
     Men till helgen ska det banne mig bakas hallonpaj!
    Mums! =)
Svar på tråden Tips på supergod hallonpaj?