• Plutteli

Varför i helvete råder ni om att ge partnern en andra chans?

Jag blir så förbannad!
    I tråd efter tråd efter tråd där TS skriver om att hon misshandlats eller våldtagits av sin partner så kommer det personer (oftas anonyma) och skriver om att de tyvker att TS ska ge partnern en andra chans!
    Att de ska tala om "problemen" i förhållandet så att han inte slår/våldtar igen och att TS måste förstå att han ser det hela ur en annan synvinkel!

Allvarligt talat människor: Hur i HELVETE kan ni ge sådana råd? Tänk om er dotter kommer hem och gråter, hon berättar att hennes sambo haft sex med henne så att hela underlivet värker och blöder trots att hon skrek nej, sparkade och grät. Hade ni verkligen sagt samma sak då? Att de borde prata med en rådgivare tillsammans så att hon kan förlåta och de gå vidare som ett par? Nä, jag trodde knappast det så varför ge dessa råd till de som skriver här på FL?

Jag trodde vi levde år 2010, där det borde vara en självklarhet att en man inte har rätt till sin partners kropp bara för att de är ett par. Men tydligen har jag fel och det gör mig både arg och ledsen!

• Svar på tråden Varför i helvete råder ni om att ge partnern en andra chans?
  • Menhir

Fast det är väl sällan så enkelt (utan att ha läst trådarna du refererar till)?

Om maken, som jag bott med i över 20 år skulle slå till mig vore min första reaktion att ta honom till akuten. Det borde nämligen röra sig om en frontallobstumör eller liknande!

Hade han visat sådana tendenser när vi varit tillsammans 1 år hade jag spolat honom men man måste ändå se händelser i sitt sammanhang, tycker jag.

Om det är det enda misstaget personen gjort på flera år tycker jag det kan vara rimligt att man får en andra chans (lite beroende på vad personen gjort). Få går genom livet utan att göra misstag.

• Tottelina

Jag har aldrig sett nån ge ett sånt sinnessjukt råd, inte ens på FL.

• Plutteli
    Menhir skrev 2010-04-19 20:11:54 följande:
    Fast det är väl sällan så enkelt (utan att ha läst trådarna du refererar till)? Om maken, som jag bott med i över 20 år skulle slå till mig vore min första reaktion att ta honom till akuten. Det borde nämligen röra sig om en frontallobstumör eller liknande! Hade han visat sådana tendenser när vi varit tillsammans 1 år hade jag spolat honom men man måste ändå se händelser i sitt sammanhang, tycker jag. Om det är det enda misstaget personen gjort på flera år tycker jag det kan vara rimligt att man får en andra chans (lite beroende på vad personen gjort). Få går genom livet utan att göra misstag.
    De situationer jag tänker på nu är inte en liten örfil efter 20 år som par där det inte funnits tillstymmelse till våld. De situationer jag talar om där TS ändå får rådet att stanna, att förlåta osv. är situationer där mannen slagit TS blodig, hållit fast henne och tex. våldtagit henne analt trots gråt och protester m.m. för att sedan förklara bort allt med saker som "jag har ju inte fått sex på länge" eller "du var ju så tjatig". Dvs typiskt beteende för en person som kan komma att göra det igen! Många gånger har TS och partnern varit tillsammans bara nån månad eller max 1 år. Många ger också uttryck för att våldtäkter inom ett förhållande inte är "på riktigt" utan nästan helt ok... och ja, sånt resonemang får mig att må illa.
  • Plutteli
    Tottelina skrev 2010-04-19 20:12:50 följande:
    Jag har aldrig sett nån ge ett sånt sinnessjukt råd, inte ens på FL.
    Då har du nog inte varit inne i samma trådar som jag, och det är kanske lika bra för man blir bara arg!
  • Tottelina
    Plutteli skrev 2010-04-19 20:29:37 följande:
    Då har du nog inte varit inne i samma trådar som jag, och det är kanske lika bra för man blir bara arg!
    Nu har jag det. Herregud.
  • Plutteli
    Tottelina skrev 2010-04-19 21:22:20 följande:
    Nu har jag det. Herregud.
    Ja, det är ungefär allt man kan säga...
  • Menhir
    Plutteli skrev 2010-04-19 20:29:04 följande:
    De situationer jag tänker på nu är inte en liten örfil efter 20 år som par där det inte funnits tillstymmelse till våld. De situationer jag talar om där TS ändå får rådet att stanna, att förlåta osv. är situationer där mannen slagit TS blodig, hållit fast henne och tex. våldtagit henne analt trots gråt och protester m.m. för att sedan förklara bort allt med saker som "jag har ju inte fått sex på länge" eller "du var ju så tjatig". Dvs typiskt beteende för en person som kan komma att göra det igen! Många gånger har TS och partnern varit tillsammans bara nån månad eller max 1 år. Många ger också uttryck för att våldtäkter inom ett förhållande inte är "på riktigt" utan nästan helt ok... och ja, sånt resonemang får mig att må illa.
    Medveten våldtäkt ska man förståss aldrig acceptera, det hade jag itne gjort efter 20 år heller!

Jag har inte läst de trådar du refererar till, om något rekommenderar att man stannar i ett destruktivt förhållande med en psykopat är det högst anmärkningsvärt! Det är svårt att förstå att folk ger sådana råd och därför var min tanke mer en enstaka örfil, inte utdragen misshandel. 
  • puss

kvinnoföraktet frodas.

det är tammefan roligt nästan jämt
  • lennartsdotter

Jag kan inte tänka mig annat än att de som råder en kvinna att stanna i en sådan relation antingen är en person som själv terroriserar sin partner och anser sig ha rätt till det eller en partner som under flera år blivit psykiskt bearbetad till att tro att h*n inte är värd mer än så och att det är fullständigt normalt med en sådan relation.

Den enda sunda reaktionen och rekommendationen är att sticka omedelbums och ringa polisen.

Svar på tråden Varför i helvete råder ni om att ge partnern en andra chans?