• TessanE

Till er som gillar den lantliga/shabby stilen

Jag behöver er hjälp...

Vi har köpt hus å ska bu börja med köket!!

Väggarna kommer vara vit pärlspont.

Jag väljer mellan ståt, duvbo eller lidingö- luckor (ikeas) jag tänkt duvbo, för att de är i samma pärlspont som väggarna- men en gråvit färg, ståt- för att de är vita men ändå i pärlspontstuket, eller lidingö- för att de är vita- men bryter helt av från pärlsponten!

Hur skulle ni välja?

Vi kommer att ha en rostfri spis med ugn, ingen inbyggnads induktionshäll.

Jag har tidigare varit helt inne på porslins diskho men börjar nu vackla... Det är ju snyggt med vanlig diskbänk också!? Och bänkskiva, vit? Ek?

Super tacksam för förslag. Å länka gärna till snygga bloggar på lantliga eller shabby kök!!

Kram //Therese

• Svar på tråden Till er som gillar den lantliga/shabby stilen
  • k girl

Duvbo är jättefin. Jag skulle helt klart att välja den luckan. Vi har björk som bänkskiva som är ljus och hård. Ek tycker jag personligen är lite trist. Apropå porslinsdiskhon från IKEA har vi installerat en sådan i tvättstugan och den är faktiskt rätt jobbig.

• TessanE
    k girl skrev 2010-04-20 10:10:57 följande:
    Duvbo är jättefin. Jag skulle helt klart att välja den luckan. Vi har björk som bänkskiva som är ljus och hård. Ek tycker jag personligen är lite trist. Apropå porslinsdiskhon från IKEA har vi installerat en sådan i tvättstugan och den är faktiskt rätt jobbig.
    Okej, varför är den jobbig? Vill veta allt =)
  • k girl
    TessanE skrev 2010-04-20 11:18:45 följande:
    Okej, varför är den jobbig? Vill veta allt =)
    Jag hade tänkt skriva det, men då protesterade lillen.

Jo, den variant jag har är helt rak i botten och lutar inte mot avloppet. Så att diska i den är ett h-vete då matresterna är skitjobbiga att få ner i silen.
  • TessanE
    k girl skrev 2010-04-20 15:40:10 följande:
    Jag hade tänkt skriva det, men då protesterade lillen. Jo, den variant jag har är helt rak i botten och lutar inte mot avloppet. Så att diska i den är ett h-vete då matresterna är skitjobbiga att få ner i silen.
    Men om man inte ska diska så mycket i den är den då rätt okej?
  • k girl
    TessanE skrev 2010-04-20 21:36:38 följande:
    Men om man inte ska diska så mycket i den är den då rätt okej?
    I tvättstugan funkar den bra. Men som jag använder köket (lagar mycket mat) skulle den inte funka. Vi har specialbeställt en rostfri diskbänk som är jättefin.
  • TessanE
    Needy skrev 2010-04-20 22:53:50 följande:
    Jag har Ståt & porslinsho..är jättenöjd. Men om jag vore du, som ska ha pärlspont på väggarna, skulle jag välja Lidingö.Här är min blogg: www.needy-shabbycheap.blogspot.com 
    Härligt att få kliva in i din blog!!! Jag älskade verkligen ditt kök, precis i min smak! =) Ja, nog lutar det åt lidingö just nu... men det är ett tag kvar, nu i veckan ska rörmokare göra sitt jobb å elen ska dras om, sen kan vi börja fixa tak å väggar å golv!

Tips på golv då? Vi trodde det skulle finnas ett fint golv under plastmattan... Vi har ännu inte tagit bort all plastmatta då vi upptäckte att under denna fanns typ råspont, träplankor. Jag skulle iof. helst vilja att det såg så ruffigt ut som möjligt, men tror inte att det golvet som finns därunder går att använda?
  • k girl
    TessanE skrev 2010-04-21 09:22:09 följande:
    Härligt att få kliva in i din blog!!! Jag älskade verkligen ditt kök, precis i min smak! =) Ja, nog lutar det åt lidingö just nu... men det är ett tag kvar, nu i veckan ska rörmokare göra sitt jobb å elen ska dras om, sen kan vi börja fixa tak å väggar å golv! Tips på golv då? Vi trodde det skulle finnas ett fint golv under plastmattan... Vi har ännu inte tagit bort all plastmatta då vi upptäckte att under denna fanns typ råspont, träplankor. Jag skulle iof. helst vilja att det såg så ruffigt ut som möjligt, men tror inte att det golvet som finns därunder går att använda?
    Råspont kommer ni få stickor av, ni vill nog ha ett hyvlat golv.
  • TessanE
    k girl skrev 2010-04-21 11:09:57 följande:
    Råspont kommer ni få stickor av, ni vill nog ha ett hyvlat golv.
    jo =)
  • k girl

Vill du ha ett golv med ruffigt uttryck kanske ni ska ha ett skeppsgolv?

• Needy

I vårt förra hus hade vi smala träplankor under plastmattan..vi slipade golvet & vitpigmenterade det. Därefter lackade vi det. För att få slittåligt.
    Det vart jättefint, o såg lantligt ut..

Tack för fin kommentar om min blogg. Det enda intresset jag har..haha.

Ja det finns en uppsjö av saker man tycker om/fastnar för.
    Men jag har aldrig aldrig ångrat porslinsho- jag hade det i förra huset med!

• KRSn

Hej! Vad kul! Vi hade exakt samma tankar!
    Tillslut valde vi Lidingö för att bryta av mot pärlsponten, eller ja, vi har valt bröstpanel men kände att det kanske blev för mycket ändå.

Och ja! Vi pratade med om porslinsho, eller vi pratar fortfarnade för det har vi inte besämt oss för ännu. Men tänk om den går sönder? Och då är det ju bara EN ho, behöver man två? Svårt!! :p

• Vigdis

Japp, du behöver två hoar. Det är jordens besvär att bara ha en. Man vill ju skölja grejerna efter disk, liksom. Själv har jag Duvbos lucka, den är snygg. Satt där när vi flyttade in och vi är nöjd, men av de tre du nämde skulle jag välja Lidingö. VCi vill byta ut vår pyttelilla nedsänkta diskbänk i laminatskiva mot en stor rostfri diskbänk, helt enkelt underbart praktiskt. Porslin vill vi ha i tvättstugan som andra skrivit. Livrädd att paja den i köket!

Bien faire et laisser dire (ung: Gör så gott du kan och låt andra sköta sitt)
Svar på tråden Till er som gillar den lantliga/shabby stilen