• Amirsmamma

skrivas som pappa till barnet

En vännina till mig är gravid i sjätte månaden och hon och hennes sambo har gjort slut. Eftersom de inte är gifta frågade hon mig hur hon och hennes ex ska göra för att hennes ex ska skrivas som pappa till barnet. Jag hade ingen aning och tänkte vända mig till er som är ensamstående och är insatta i ämnet. Hur ska de gå tillväga för att han ska skrivas som barnets pappa? vart och hur ska de göra en anmälan och när? tacksam för svar

• Svar på tråden skrivas som pappa till barnet
  • TheMother

Hej. Eftersom de inte är gifta så måste de skriva på ett papper om vem som är pappa till barnet och även om ev delad vårdnad. Detta görs på socialkontoret (har jag för mig) i er kommun. Ring annars växeln och be den koppla till rätt enhet.
    Man kan skriva på de papprena redan före barnet är fött men gör man inget med det före födseln så kommer man automatiskt att få en kallelse dit efteråt.
    Men det är att rekommendera att man fixar dessa papper före barnet föds, utifall något faktiskt skulle hända mamman vid födseln (verkligen extremfall, tack o lov) men också för att slippa ta hand om det när man ska fokusera på barnet.

Mamma till Anton 080920
  • TheMother

Hmm, ser nu att du vänder dig till de som är ensamstående. Det är jag förvisso inte, men jag tror det är samma procedur för dem som för oss som bara är sambos.

Mamma till Anton 080920
  • LilaRos

Det är samma för alla som inte är gifta. När barnet är fött så får man en kallelse till familjerätten.

• Amirsmamma
    TheMother skrev 2010-04-19 22:28:35 följande:
    Hmm, ser nu att du vänder dig till de som är ensamstående. Det är jag förvisso inte, men jag tror det är samma procedur för dem som för oss som bara är sambos.
    hej, nej nej jag vänder mig till alla som är insatta i ämnet, trodde bara att det gällde ensamstående föräldrar mer o inte sambon. Jag vet inget om detta då jag är gift. Så om de inte gör någonting nu kommer de själva bli allade till familjerätten alltså?
  • TheMother

Ja, gör de inget åt det själva så kommer de att få en kallelse när barnet väl är fött.

Mamma till Anton 080920
Svar på tråden skrivas som pappa till barnet