• KRSn

Ni med stora matsalsbord, se hit!

Ni som har bord som är 220 cm och längre. Har ni iläggsskivor?
    Vad är det för typ av bord?

Vi är ute efter rustika / shabby bord som är i den längden.
    Gärna med svarvade ben och allra helt utan iläggskiva. Finns det??

• Svar på tråden Ni med stora matsalsbord, se hit!
  • lövet2

Vårt köksbord är 240 cm. Det är en enda stor skiva och specialbeställt på ett snickeri.

• LillTussa

Norden bord från IKEA. Målade om det vitt o köpte nya stolar. Funkade fint.

Har sett också fina stora bord från MIO (om jag minns rätt) men kostade desto mer.
    Beror på vilken prisklass du tänkt lägga dig i. När jag letade stora bord hittade jag massor, men sällan under 6-8 pix och ofta högre. Och så dyra bord hade jag inte råd med..
  • KRSn
    lövet2 skrev 2010-04-19 22:37:43 följande:
    Vårt köksbord är 240 cm. Det är en enda stor skiva och specialbeställt på ett snickeri.
    Vad fick ni betala för det och har du bild på det?
  • KRSn
    LillTussa skrev 2010-04-19 22:45:29 följande:
    Norden bord från IKEA. Målade om det vitt o köpte nya stolar. Funkade fint. Har sett också fina stora bord från MIO (om jag minns rätt) men kostade desto mer. Beror på vilken prisklass du tänkt lägga dig i. När jag letade stora bord hittade jag massor, men sällan under 6-8 pix och ofta högre. Och så dyra bord hade jag inte råd med..
    Hittar nog inte rätt bild på det. HUr stort har ni? Och har du nån bild? :)
  • LillTussa
    KRSn skrev 2010-04-19 22:49:54 följande:
    Hittar nog inte rätt bild på det. HUr stort har ni? Och har du nån bild? :)
    http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/30116872
    Ingen bild, vi håller på att flytta nu å har kameran i en låda.. Kan lägga upp när vi flyttat färdigt.. Men det är nog ett tag bort.. Sorry..
    Ska även införskaffa mig ett avlastningsbord som jag ska måla om o sen när vi är tjocka släkten kan man bara "koppla på" varandra om det behövs. 
    Köpte typ 7:an stolar på Mio http://www.mio.se/templates/MioProdukt.aspx?id=7400&p=1 Tyckte de var bra då de är stapelbara. Har 8 stolar. Ska nog komplettera med fler.
  • sommar2001

Vi köpte Brantevik från EM, 2 iläggsskivor totalt 270x100. Hade det i knappt 6 mån innan vi såg hur färgen flagnadeoch sprack, stolssitsarna sprack i bakstycket m.m 
    Reklamerade det och fick pengarna i handen. Nu har de gjort om bordsskivan så det är i MDF vilket håller bättre men stolarna är fortfarande av poppel och håller inte måttet om man vill använda det, det är för mjukt...

Köpte istället Wilma på Mio, runt 150 med iläggsskiva 200X150 ovalt. Får plats med lika många personer runt bordet men nu finns det plats för mat också. 

• lövet2
    KRSn skrev 2010-04-19 22:48:36 följande:
    Vad fick ni betala för det och har du bild på det?
    Jag har ingen bild (kanske kan fixa det i morgon). Bordet ingick faktiskt i köpet när vi köpte huset. De förra ägarna hade en stor familj med styvbarn hit och dit, och de hade beställt bordet. När de separerade, så ville ingen av dem ta med sig bordet.

• k girl

Vi har precis köpt Norden som LillTussa också har. Älskar det! Vi köpte det i björk och eventuellt slipar vi kanske bort lacken och oljar det istället, men det passar perfekt in redan nu i vårt "lantkök".

Vår finsnickare som gjort köket säger att det är väldigt enkelt att göra bord, så det borde inte bli så höga kostnader för ett specialbeställt bord.

• KRSn
    k girl skrev 2010-04-20 10:06:49 följande:
    Vi har precis köpt Norden som LillTussa också har. Älskar det! Vi köpte det i björk och eventuellt slipar vi kanske bort lacken och oljar det istället, men det passar perfekt in redan nu i vårt "lantkök".Vår finsnickare som gjort köket säger att det är väldigt enkelt att göra bord, så det borde inte bli så höga kostnader för ett specialbeställt bord.
    Kanske skulle man kolla med snickare i trakten vad det kan kosta med ett bord då.. :)
Svar på tråden Ni med stora matsalsbord, se hit!