• LindafrånFinland

Varför föddes ditt barn för tidigt?

Jag fick en dotter i v 34+4. Förlossningen kom igång spontant/utan medicin. Först slemproppen, sedan fostervattet och till sist sammandragningarna/värkarna.
    Orsak till förtidig födsel vet vi inte.
    Men vad jag vet är att jag hade högt RR, protein i urinet men inte? havandeskapsförgiftning enligt ett blodprov som togs 3 dagar innan förlossningen.
    Bebins farmor och farfar är båda prematurer.
    Vårt DNA och mina hormoner skall undersökas då vi är med i en forskning: FÖR TIDIG FÖDSELS GENETISKA BAKGRUND

Jag undrar om ni vet något om genetik? Har ni prematurbarn i släkten?
    Det finns ju alltid en risk att vi får ett till prematurbarn om vi får barn ihop igen.

• Svar på tråden Varför föddes ditt barn för tidigt?
  • Ängeln 80

Min moderkaka låg lågt och efter 3veckor på bb/förlossningen med väldiga blödningar så brast moderkakan och det blev akutsnitt i v 29+4... Hon kunde ha kommit redan i v 24 så vi är glada över att det höll sig lite till....

En dotter sen innan som kom i 38+6....

• gosnosens mamma

När jag var i vecka 10 upptäcktes det att jag hade ett myom/muskelknuta/tumör på livmodern. Detta resulterade i att min livmoders storlek i vecka 10 motsvarde storleken man har runt vecka 24! Efter en akutoperation i vecka 10 konstaterades det att myomet inte gick att ta bort. Jag gick på kontroller varannan vecka på spec mvc. Under graviditeten uppmätte myomet 20 cm i diamter och upptog halva magen. J låg på höger sida i magen och myomet på vänster. Jag drabbades av högt blodtryck, sammandragningar och jag läckte gallsyra. I vecka 26 +3 fick jag värkar och skickades med ambulanshelikopter till Östra. Där lyckades man hålla kvar min lille i magen i 2 dygn!  En kombinationen av myomet och en infektion lär vara osaken till den förtidiga förlossningen!

Den enda i min familj/släkt som fötts förtidigt ( förutom min son) är min ena kusin som föddes 3 månader förtidigt för snart 30 år sedan. Orsaken vet jag inte.

Eftersom jag fick ett så stort myom vid så pass "ung" ålder ( 29 år) så verkar det som att jag kan ha en ökad risk för ett nytt myom vid en kommande graviditet. (Myom livnär sig och växer med hjälp av östrogen. Och vid graviditet ökar östrogenet och myomet får fart och växer)

• EmeliePersson
    mamatobe skrev 2010-04-20 12:34:06 följande:
    En fråga som inte har med detta att göra egentligen! Hur lång tid tog det efter det att slemproppen gått tills förlossningen satt igång?
    Min slempropp gick morgonen innan vattnet gick
  • sofsan

Mina flickor kom i vecka 34+1 efter en kraftig blödning då en tredje del av Novas (tvilling 1) moderkaka lossnat.Det resulterade i ett akut snitt där dom även kunde se att det fanns en fraktur på Noras (tvilling 2).
    Läkaren kunde inte säga mig varför det blev som det blev utan att tvillinggraviditet är en riskgraviditet.Det lustiga är att vi var på rul dagen innan och allt var bara bra.

Min mamma fick min lillebror i vecka 32 pga havandeskapsförgiftning och min man (barnens pappa) kom förtidigt men jag tror inte det spelar in för sonen kom i vecka 42+1.

(¯`°?.¸ ღ Neo 051211 ღ ¸.?°´¯) sofsan.blogg.se (¯`°?.¸ ღ Nova & Nora 100415 ღ ¸.?°´¯)
  • Nyfiken gul

Alexander är född i vecka 36 pg hf.

Victor är född i vecka 35 helt naturligt med värkstart och vattenavgång, varför han är född då vet man inte men dom misstänker att jag bar på någon infektion. Gick på spec.mödravård och vet att man i alla fall kan utesluta havandeskapsförgiftning.

Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • Neomom

Fick mina tvillingar i vecka 26. Hade varit på ultra flera gånger pga smärta och sammandragningar. Moderkakan hade lossna på ena. Hörde senare av en annan läkare att ultra-läkaren borde ha sett förändringarna på moderkakan men han bara kolla att barnen va ok.  Hade så ont att jag var sängliggande efter mina 4 tim på jobbet. Annars så hade dom säkert kommit i vecka 24.

• Niikki90

Vår son föddes i v 34+6. Vattnet började gå men inga värkar så blev igång satt pga infektionsrisken. Tror det berodde på att det inte fanns så stor plats i magen, jag va väldigt smal och barnet va rätt stort. Men vi har inga prematur barn i släkten

• SweetSpirit

Min dotter kom med akut snitt i v. 29+3 pga en förtunning i mitt kejsarsnittsärr... Från v.27 till v.29 öppnade sig förtunningen från 2,7 cm till 8 cm.. Det enda som höll emot var fosterhinnan och bukhinnan...

Alexander -99,Emilia -07, Stephanie -09 & Agnes -10
  • augustisten
    SweetSpirit skrev 2010-05-19 20:46:54 följande:
    Min dotter kom med akut snitt i v. 29+3 pga en förtunning i mitt kejsarsnittsärr... Från v.27 till v.29 öppnade sig förtunningen från 2,7 cm till 8 cm.. Det enda som höll emot var fosterhinnan och bukhinnan...
    Det lät verkligen hemskt (jag är lite operationsrädd också och kejsarsnitt är min stora skräck)...

Hoppas att ni mår bra nu båda två!
  • Sofie 87

Mina tvillingflickor kom med akut snitt i v.29+2! Den ena tvillingen hade en tillväxthämning och dåligt flöde i navelsträngen. Hade även twin to twin transfusion syndrom och havandeskapsförgiftning! Efter analysen på moderkakan upptäcktes även en blödning. Fick akut snitt då hjärtljuden sjönk på lilla tvillingen! 

Svar på tråden Varför föddes ditt barn för tidigt?