• myran82

Hur länge bör man pumpa på varje bröst & hur mycket mjölk är "normalt" att få ut?

Min lille kille (17 dagar)strular med amningen och jag har fått mjölkstockning, troligtvis eftersom han suger på pass dåligt så han inte tömmer bröstet på mjölk. Han blir sällan mätt av amningen och efter att gått ned i vikt fick han börja med lite tillägg efter varje amning.
    Jag hämtade ut en hyrpump (elektrisk) på bvc tidigare i dag har nu suttit och pumpat tills det inte kom någon mer mjölk.

Ska man fortsätta ytterliggare för att stimulera så att jag får mer mjölk för det är ju det jag vill?

Sen undrar jag även om någon vet vad som är "normal" mängd att få ut (vad får du ut om du pumpar?). Jag fick ur 40 ml sammanlagt innan det slutade komma någon mer mjölk.

Jag hade velat ställa dessa frågor till sköterskan på bvc men hon var så stressad i dag så det var bara att hämta pumpen och sen gå igen.

• Svar på tråden Hur länge bör man pumpa på varje bröst & hur mycket mjölk är "normalt" att få ut?
  • Drömvinsten

Vet inte vad som är normalt eller inte vad det gäller pumpning men jag har aldrig lyckats få ur mer än vad du har när jag har försökt. Det sägs att barnen lyckas bättre att få ur mjölken än pumpen. Det är bara att låta lillkillen amma först  sen pumpar du ur så mycket du bara orkar kan och vill emellanåt för att stimulera. Fråga din Bvc sköterska vad hon har för råd nästa gång. Lycka till! {#lang_emotions_smile}

• Jessie Foxx

För att få igång mjölkproduktionen med Olivia så pumpade jag 10 min på varje bröst varannan timma i säkert 10 dagar och däremellan så ammade jag henne. Tyckte inte jag gjorde något annat än att ha nån/något vid brösten, men det gav bra resultat

Olivia 100117
  • alex10

Jag vet inte hur länge du pumpade på varje bröst men jag blev rekomenderad, på BB, att iaf 10 min på varje bröst. Det är väldigt olika hur mycket jag får ur, allt mellan 20-80ml på ett bröst, beror lite på om jag får igång utdrivningsreflexen. Ett tips som jag tycker funkar för att få ur mer är att ha sonen i famnen samtidigt som jag pumpar och gärna titta på honom. Lycka till!

• svalsta

Jag får ut mellan 30-80 ml totalt, men de beror på hur lång tid de gått mellan =)

• KatjaKaj

När jag låg inne med mitt barn på sjukhus så fick jag rekomendationen att om man dubbelpumpar så ska man pumpa i 10 minuter.
    Annars 6-7 min på varje bröst, och det är viktigt att inte överstiga dom minutrarna.
    Du ska hellre pumpa ofta men mindre tid.
    Jag pumpade 10 minuter var 2-3 timme.

• lokisse

klasikern är 20 min per bröst var tredje timme

Difficile est saturam non scribere
  • Espem

Med den hyrda, elektriska pumpen jag hade först kunde jag få ut upp till 100 ml/gång efter ca en veckas pumpning.

Nu har jag i stället köpt en philips avent, den tycker jag är svårare att pumpa ut mycket med, det har aldrig blivit mer än 40 ml, det tar liksom stopp där. Konstigt och lite frustrerande. 
  • Kinya

Jag har pumpat en del. Först med den elektriska som fanns på neo och sen med Medelas handpump. Den elektriska kändes mer effektiv även om handpumpen funkat bra för mig den också. På neo sa de att man skulle pumpa 7+7+2+2 dvs först 7 minuter på bröst 1, 7 minuter på bröst 2 sen 2 minuter på bröst 1 och sen 2 minuter på bröst 2. Det funkade för mig.

Jag tycker att du ska låta sonen amma först, sen pumpa och då ge sonen det du pumpat ut i flaska eller kopp om det räcker. Men låt honom amma först och pumpa sen direkt efteråt. Jag brukar inte längre räkna minuterna utan pumpa tills det inte kommer mer och då pumpa lite till. Men i början kan det vara bra att hålla sig till minuterna för att inte hänga upp sig för mycket på mängden. Titta inte på flaskan när du pumpar utan slappna och titta på sonen istället. Ha gärna på någon lugn och avkopplande musik! Det var musiken som gjorde att jag kunde slappna av tillräckligt på neo för att få igång mjölken.

• sarap1978

Med första barnet så gick det så här: Jag har pumpat på mornarna när jag var som mest "fylld" i brösten. Det funkade att jag antingen ammade flickan först på ett bröst (hon blev mätt på det) och sen pumpade jag det andra, då fick jag ut 120 ml. Eller så vaknade jag lite innan hon vaknade och ville ha och då pumpade jag och fick också ut 120 ml och sen gav jag henne det andra bröstet. Med andra barnet nu så går det också bäst på morgonen när man är som mest fylld att pumpa, nu får jag ut mellan 20-120 ml, beroende på hur hon ätit på natten (det är för båda brösten för hon äter på båda och då pumpar jag på båda också). Denna gång, med detta barn måste jag pumpa efter amningen så hon får det hon vill ha först. Nu strular amningen för att hon har dålig teknik så jag är så glad att jag är van pumpare så jag har i frysen och att jag kan pumpa på dagarna nu och ge henne. Ska till amningsmottagning imorgon och få hjälp med hennes teknik.

• Mor till Ella

Hej!
    Elsa är snart 5 dagar och idag nu på morgonen pumpade jag ut 70 ml ca från varje bröst. jag pumpar vid behov om hon inte ammas. har jätte mycket mjölk redan.
    Jag pumpar ca 15 min på varje bröst och då är de verkligen tomma när jag pumpat klart.
    Tänk på att dricka extra mycket när du pumpar och ammar.

• lokisse

efter 7 manaders pumpande fick jag ut en liter per bröst och 20 min.
    (pumpade enbart da mopsen vägrade ta bröstet)

Difficile est saturam non scribere
  • Wavva

100ml fick jag ut i morse från ett bröst, det var rätt mkt inser jag nu... men jag undrar hur mkt barnet äter vid ett tillfälle ur flaskan sen- hoppas det räcker. Ska handla i kväll och mannen har det hemma ifall lillplutten blir otrösterlig...

• Melly

TS det är mycket olika hur mycket man kan få ut när man pumpar. Finns dom som har jättemycket mjölk men som ändå knappt kan få ut nåt alls när dom pumpar. Så att den mängden som man får ut med pump säger inget om hur mycket bebisen kan få ut när bebisen suger. Eftersom att bebisen normalt sett är efektivare på att få ut mjölken

Amma så ofta du kan och om du ger urmjölkat eller ersättning så ge med kopp och inte med flaska. Om ni börjar med flaska såhär tidigt så är det tyvärr risk för att din bebis lär sig fel sugteknik utav flaskan och inte alls kan suga rätt på bröstet sen. Eftersom att det skiljer i sugteknikerna. Det är oxå risk för att bebisen blir för van med flaskan och inte vill ta bröstet.

Jag tycker att du ska ringa och prata med dom på Amningshjälpen som kan ge dig bra råd. Deras nummer är 013-424 94

• maiijjha

Kolla inte under tiden du pumpar, kommer stressen över att det ser lite ut kan det låsa sig. Sen är vatten jätteviktigt att dricka.

• Dr Mupp

Allt mellan 0 och 2,5 dl är normalt. En del släpper till pumpen utan problem (typ jag) och andra får inte ut en droppe trots att de utan problem helammar. 

Svar på tråden Hur länge bör man pumpa på varje bröst & hur mycket mjölk är "normalt" att få ut?