• azzag

Svårt att andas

Jag är i vecka 20 och har sedan en vecka tillbaka haft lite svårt för att andas. Trodde att det berodde på att bebis trycker emot lungorna. Pratade med min bm idag och hon sa att det inte brukar vara så att det trycker på så tidigt och  ville att jag skulle komma för provtagning imorgon. Nu blev jag med ens jätteorolig att det hänt något. Någon som kan känna igen sig och vad det då varit?

• Svar på tråden Svårt att andas
  • Mizzen

Besväras du av halsbränna? Jag fick väldiga problem med halsbränna som till slut retade min matstrupe såpass kraftigt att jag fick andningsbesvär. Det bästa är nog att besöka en läkare. Är det halsbränna du har behöver du ha medicin för det.

• Zixi

Det blir generellt lite tungre att andas när man blir gravid, det är mer blod än vanligt som ska syresättas och trycket på diafragman nerefrån blir allt högre. Lite ödem och svullna slemhinnor på det underlättar inte direkt.

Men låt din bm kolla det och om du inte är nöjd med det så gå till doktorn för säkerhetsskull.

Juli - 2010
  • azzag

Nä jag har ingen halsbränna. Jag blev bara så chockad att hon ville att jag skulle komma och ta prover. Trodde inte att det var något konstigt. Nu börjar jag oroa mig för både det ena och det andra.

• Dynah

Det blir svårare att andas när man blir tyngre, lättare att bli anfådd. Tänk på att blodvolymen har ökat osv.
    Känner det också svårare att andas, är i vecka 22, inget konstigt med det.
    Var inte orolig! MVC är extra noga tror jag. Det kan ju inte veta exakt hur du upplever det och vad du känner.

• pluttebarn

Hej. Jag har oxå svårt att andas och är i v 21. Det började för ett par veckor sedan och hade det även under min förra graviditet.
    Ska till läkaren imorgon o hoppas bli sjukskriven 50%.
    Har det jobbigt när jag står eller går, kan inte ens stå vid spegeln o sminka mig
     3 min på morgonen, får sitta ner med spegel.
    Skit jobbig. Hoppas du får den hjälp du behöver Ts, men du är iaf inte ensam om detta.....

• MeandHim

Har samma sak, ibland känns det som att jag tar en paus ifrån andningen och att pulsen sjunker. Därför måste jag nu hela tiden tänka på att ta lååånga djupa andetag + att jag måste räta p¨å mig, har en förmåga att gå framåtlutad nu när jag är gravid då jag lätt blir utmattad. Är säkert ingen fara, försök bara att tänka på att andas rätt (är gravid i v15)

• Ann Lee

Min BM sa i sin tur att det runt vecka 20 kan man få jobbigare att andas. Det kunde bero på t.ex. att magen trycker på lungorna om livmoderkanten hunnit växa ganska högt. Även ökad blodvolym kan göra att det känns som att luften inte riktigt räcker till.
    Men jag var orolig och fick komma och ta prover. Ingen protein eller glukos i urinen, järnvärdet var bra, likaså sockret. Däremot var blodtrycket bara 90/60, så det kan göra en yr och tröttare.

• Ann Lee
    MeandHim skrev 2010-04-22 13:04:08 följande:
    Har samma sak, ibland känns det som att jag tar en paus ifrån andningen och att pulsen sjunker. Därför måste jag nu hela tiden tänka på att ta lååånga djupa andetag + att jag måste räta p¨å mig, har en förmåga att gå framåtlutad nu när jag är gravid då jag lätt blir utmattad. Är säkert ingen fara, försök bara att tänka på att andas rätt (är gravid i v15)
    Ja, försök att gå rak i ryggen så flödar luften runt bättre! Det är något som jag också måste tänka på. Försöker också att tänka på att ta det lugnare när jag promenerar och är ute i farten. Man behöver ju faktiskt inte rusa på i 110 på minner jag mig själv om. Man släpar ju inte bara på sig själv utan även på barnet.
Svar på tråden Svårt att andas