• kaffeochkaka

Snabbt svar, varför stelnar inte min kladdkaka?!

Har gjort en kladdkaka på ett recept som är:

2 ägg
    2 dl mjöl
    3 dl socker
    1 dl kakao
    2 tsk vaniljsoker
    150 g smör
    ströbröd till formen

175 grader varmluft. den har stått inne i 24  mminuter nu oh är fortfarande helt rinnig! gaaaah varför? brukar aldrig ha problem att baka kladdkaka, provar lite nya recept hela tiden. använder vetemjöl special nu då jag inte hade vanligt hemma, kan det vara det? hjälp, går den att räddas? vårt besök kommer ju snart

• Svar på tråden Snabbt svar, varför stelnar inte min kladdkaka?!
  • lunkentuss

ställ den i frysen ett tag =)

• luckyme83

jag är ingen expert , men jag tycker det låter som att det är väldigt mycket fett i...
    jag brukar bara ha i ca 100 gram ungefär... men om du har den lite längre stund inne så borde den ju bli klar..alternativt höjer värmen lite...

• KattenKorven

borde inte vara mjölet, jag har ett recept som är nästan likadant (50 g mindre smör och lite mindre mjöl och kakao) och det brukar inte vara ngt problem med den!

Karla, född 21 november 2009.
  • Cornellia

Dom kladdkakor jag gör brukar vara inne i ugnen i ca 40 min för att stelna lite, sen måste den bli kall för att det ska gå att få ur den ur formen.

• artax

den rinner ju alltid mer är den är kall, vänta tills den svlanat så blir det nog bra.. :)

• kaffeochkaka

oj, 40 minuter. det var länge! jag brukar alltid ha mina inne ca 15 minuter, därför jag är så stressad nu. tack för att ni svarar!

• Cia o krabaten

Låt den stå längre.

När jag har 150g fett har jag 
    3ägg
    2,5dl mjöl 
    4,5dl socker
    6msk kakao
    vaniljsocker
    salt
    Då får den stå i 35-30min för en kladdig sort
    Jag kollar den genom att vicka på formen och när det precis inte rinner under ytan är den klar
Svar på tråden Snabbt svar, varför stelnar inte min kladdkaka?!