• SaJo81

Hur lång tid tar det innan man är ikapp viktmässigt?

tror det är väldigt olika, vikten är ju trots allt inte det viktigaste (ordvits)
    mina pojkar kom 3/9-09 i vecka 30+1 och vägde då 1580gr o 1280gr nu är dom 7,5månader (5månader korr) och väger 7100gr o 6700gr, dom ligger fortfarande en bra bit under normalt för 7månader men den stora grabben ligger precis i mitten på 5månader...

Vet däremot andra tvillingar födda ungefär samtidigt som mina som inte är större trots att dom är fullgångna....däremot är dom fortfarande ganska långt före utvecklingsmässigt!

.❤¸¸.?*¨*?Tristan & Anakin?*¨*?.¸¸❤.
  • SaJo81

Jag säger som dom flesta andra, viktmässigt är väl ändå inte det viktiga så länge dom inte är fööör tunna!
    Utvecklingen är jag mer orolig för, våra pojkar födda i vecka 30+1 är 8månader snart och väger bara runt 7kg styck, dom ligger fortfarande en bra bit under kurvan för "normalt" men det oroar mig inte nu när jag vet att dom växer så bra....meningen är ju att dom åtminstone ska följa sin egen kurva så dom växer i bra takt vilket mina gör...däremot kan jag tydligt märka att dom ligger efter utvecklingsmässigt...även korrigerat är dom smått efter sina jämnåriga! där oroar jag mig....

• SaJo81
    frökenmumin skrev 2010-04-27 15:30:25 följande:
    Förstår precis vad du menar och jag håller fullständigt med. Det var mera av ren nyfikenhet som jag funderade på det här med vikten, plus att det blir så uppebart när man alltid får frågan om hur gamla dom är och snabbt därefter kommer "Vad små dom är..." och då ska man börja förklara....ja du förstår Men jag håller med dig, självklart är utvecklingen viktigast. På vilket sätt upplever du att dina är lite senare än sina jämnårig?
    jo det är klart, jag blir lika lycklig varje gång vi är på BVC och väger och ser att dom gått upp bra, man har nog blivit lite skadad av det efter tiden på Neo när man tog varje gram som viktig!

Är med i en tråd här på FL med mammor som har fått tvillingar i Oktober, november, december och när man hör framstegen deras små gör så tycker jag inte riktigt att mina är där än!
    Tex så rullar dom inte runt, det händer att Tristan gör det, framförallt från rygg till mage men Anakin ligger som man har lagt honom (nästan)
    Eller att sitta, ingen av mina kan sitta själva än och det kan många av dom andra, greppa saker går väl oxå sådär och dom är inte ett dugg intresserade av att äta annat än NAN....

Känner mig smått orolig men vill inte tänka på det.....det kommer sig nog snart hoppas jag!
  • SaJo81
    frökenmumin skrev 2010-04-27 18:44:55 följande:
    Det tror jag alldeles säkert att det gör. Jag har en dotter sen innan som nu är 3 år gammal. Hon var rätt sen med flera av sakerna som du nämnde, vet precis hur du känner och då var min dotter född BF+5 Har du pratat med BVC om din oro, vad säger dom isf? Jag pratade med mitt BVC flera gånger angående min oro och fick ofta lugnande besked.
    senast vi var på BVC så var det 6månaders läkarkontroll, blev mest förbannad på läkaren så jag kom mig inte för att prata om min oro... för det första var det som sagt 6månaderskontroll, våra pojkar var då 7månader men knappt 5månader korrigerad ålder, och läkaren tyckte det var så konstigt att våra barn inte kunde allt som hon hade på sin lista över vad 6månaders kan!!!
    Hon visste att dom var 10veckor för tidigt födda men brydde sig inte så mycket om det!
  • SaJo81
    frökenmumin skrev 2010-04-27 19:23:46 följande:
    Åhhhh....vad man blir trött på såna läkare. Om dom nu har så dålig koll på prematurbarn så tycker man ju att dom skulle kunna rådfråga någon annan som kan tänkas veta mer.....Får ni gå på extra kontroller hos de läkare som ni hade när ni låg på Neo. Det ska nämligen vi få göra. Jag tror det handlar om totalt 5-6 träffar som vi ska ha tillsammans med den överläkare som behandlades oss under tiden på Neo plus att en psykolog ska kolla dom. Mina killar ska följas upp fram tills att dom är 5 år gamla. Det är visserligen nu under det första året som vi kommer att få åka dit flera gånger sen blir träffarna glesare.Förresten, skulle du inte kunna be om att få träffa en annan läkare nästa gång?
    Nej vi ska inte göra några extra kontroller hos våran läkare på Neo, däremot har vi varit en gång på barnmottagningen (inte BVC) här hemma och ska dit en gång till innan grabbarna blir ett år för en koll till, dessa är för att de är prematura!
    Vet inte varför vi inte ska tillbaka till neoläkaren men jag gissar att det beror på att barnen är födda i västra götaland på Östra Sjukhuset i Göteborg men vi bor i Kungsbacka så vi tillhör Halland, därför vi ska till barnläkaren här!

Jo asså senast vi var på BVC fick vi en annan läkare än den vi haft innan för pojkarna var sjuka på våran ordinarie tid och det var bara den läkaren som var ledig, nästa gång vill vi definitivt ha våran "gamla" läkare igen=)
Svar på tråden Hur lång tid tar det innan man är ikapp viktmässigt?