• frökenmumin

Hur lång tid tar det innan man är ikapp viktmässigt?

Jag fick tvillingar i vecka 31+4. Killarna vägde då 1545 gram respektive 1625 gram. Mina fråga gäller vikten, hur lång tid tog det för era prematurer att komma ikapp "jämnåriga" viktmässigt.

Mina killar är idag 14 veckor (5 veckor korrigerat) och väger 5510 gram respektive 5300 gram.

Ibland upplever jag det jobbigt (förstå mig rätt )att förklara för folk när dom frågar hur gamla dom är. Det blir ju automatiskt så att jag börjar förklara att dom är 3 månader, men......att dom egentligen bara är 1 månad....ja ni förstår

Så nu är jag lite nyfiken på hur lång tid det tar för dom att komma ikapp?

• Svar på tråden Hur lång tid tar det innan man är ikapp viktmässigt?
  • Katarina76

Min tjej på snart 16 mån (14 mån) är verkligen inte ikapp än, men kanske ska hon inte ikapp? Alla ligger inte medelkurvan och jag är inte så lång själv heller.

• bumbi

min dotter föddes i v.32+6 och vägde då 1420 g och var 39 cm lång så hon var tillväxthämmad när hon kom. 
    När hon var ett år vägde hon ca 7,5 kg så hon har alltid varit liten.
    Hon har aldrig riktigt kommit ikapp med vikten men har däremot vuxit massor på längden.
    Hon har alltid varit mindre än sina kompisar vilket hon har upplevt som jobbigt då de tror att hon är yngre än hon är och det är ganska så känsligt när man är i 3-4 års åldern.. Nu är hon 4 år fyllda och väger ca 14 kg och är 105 cm lång, hon är riktigt smal men följer ändå sin kurva som hon har hållit sen hon var liten, dvs under det "normala"

Linn 060306 v.32+6 Emma 040414 v.41+3
  • S vali s

Vår dotter föddes i v31+0 och vägde 1180gr och var 36cm lång, så hon var tillväxthämmad när hon föddes och har varit seg med tillväxten.
    Som 1åring var hon 68cm lång och vägde 7.3kg, folk blev ofta förundrade över att hon som var så liten var så otroligt duktig... dvs folk trodde att hon var sådär en 5-6månader
    Nu har hon hunnit bli 4 1/2år och väger 14kg och är 98cm lång, hon har alltid varit minst bland sina kompisar.

Numera går vi på kontroller 2ggr/år eftersom hennes läkare vill hålla ett öga på hennes tillväxt.

Den late får brått när det blir kväll
  • Neta80

Min son är född i vecka 31+2 och han vägde ca 3,3 när han skulle ha fötts. Nu är han 2,5 år och nästan längre än sina jämnåriga. Hade turen att ha jättemycket mjölk (sålde tom 40 liter) och sonen åt som en häst redan efter någon månad.

• saja08

vår son var beräknad igår, den 20 april. han föddes i v 35+6 och vägde då 2478g och var 45 cm. idag på viktkontrollen så väger han 2920g och är 49 cm.

• Kazeer

Mitt första barn föddes i vecka 36+3 och vägde 2095 g, 46 cm lång. Vif ett års ålder vägde han 9,5 kg och var 74 cm lång. Då var han mer eller mindre ikapp.

Min son är född i vecka 35+3 och vägde 1510 g, ca 40 cm lång. Vid tre månaders ålder vägde han 4,2 kg och var 53 cm lång. Återstår att se, när han kommer ikapp de jämnåriga.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • ollie

Hej

Min gosse föddes i v 26+0 och vägde då 890g. Nu är han 15 mån och väger ca 6000g. Han är liten och vikten går tögt men vår tanke är att det är under barnåren han är liten och det är viktigast att han utvecklas som han ska.

mina älskade sjuka barn
  • frökenmumin
    ollie skrev 2010-04-21 17:42:23 följande:
    HejMin gosse föddes i v 26+0 och vägde då 890g. Nu är han 15 mån och väger ca 6000g. Han är liten och vikten går tögt men vår tanke är att det är under barnåren han är liten och det är viktigast att han utvecklas som han ska.
    Självklart är det viktigast att dom utvecklas som dom ska

Hoppas att din lilla kille mår bra!
  • cloudberry79

Det är inte säkert alls de "kommer ikapp". Min 2½-åring väger 10.5 kilo och är 83 cm kort. Han är alltså ungefär i en ettårings storlek, men han har både mental och fysisk utveckling som sina jämnåriga.

If you love me - please don't feed me!
Svar på tråden Hur lång tid tar det innan man är ikapp viktmässigt?