• Finis

Invandrare inom sjukvården

Jag antar att jag måste börja med det obligatoriska: Jag är inte rasist eller främlingsfientlig.

På senaste tiden har jag kommit i kontakt med läkare och sjuksköterskor som pratar otroligt dålig svenska. Dom har inte förstått allt jag sagt och jag har inte förstått allt dom sagt. Samtalen avslutades med ett frågetecken och en tanke att jag måste nog tala med någon annan för att vara säker. Det är ju lite känsligt också att säga va?! femtioelva gånger.

Jag antar att dessa läkare är rekryterade utomlands för jag har svårt att tänka mig att dom skulle klara av en läkarutbildning på svenska. Jag är inte så insatt i detta med rekryteringar men har läst att dom pluggar svenska i 6 månader innan dom flyttar hit. Känns inte som det räcker till riktigt.

Jag var med en väninna och hennes dotter på akuten en gång, dom förstod i princip ingenting av vad läkaren sa. Jag fick agera tolk då jag var van vid den "dialekten".

Om jag lägger min hälsa och kanske mitt liv i någons händer så vill jag gärna vara säker på att dom förstår mina symtom när jag förklarar dom. Jag vill också kunna förstå rekommendationerna jag får från läkarna. Missförstånd och språkbarriärer känns inte lockande när det gäller ens hälsa.

Är jätte bra att det finns utländska läkare för behandling av dom patienter som inte kan prata svenska och behöver träffa någon som pratar samma språk. Problemet finns ju åt det hållet också, att invandrarna inte förstår dom svenska läkarna. Kanske dock lättare att ta med en tolk vid såna tillfällen.

Någon annan som stött på det här problemet? Känner ni er trygga i behandlingen ni fått?

Vecka 15
  • Svar på tråden Invandrare inom sjukvården
  • Fru U

Just graviditetsvård skiljer mycket. Jag tycker det är under all kritik att man i Sverige inte ens tar det lilla prov som krävs för att kolla om kvinnan har gbs (som kan leda till fosterdöd) .

Svaren bor i hjärtat
  • TjockKatt

Jag har en läkare som jag ständigt får säga "va" till. Jag fattar knappt vad människan säger. Hon skriver ut en massa piller till mig hela tiden, och jag fattar inte vad det är förrän jag hämtar ut dom. Det finns ingen annan läkare inom det området i stan, så jag kan inte byta heller. Hon är säkert jättebra, det lilla jag förstår låter vettigt. Men det hjälper inte mig.
    Så jag förstår vad du menar ts.

• vivexa
    Fru U skrev 2010-04-21 21:55:04 följande:
    Just graviditetsvård skiljer mycket. Jag tycker det är under all kritik att man i Sverige inte ens tar det lilla prov som krävs för att kolla om kvinnan har gbs (som kan leda till fosterdöd) .
    ja gbs-provet är verkligen värdelöst att de inte ens informerar om så länge man inte har uvi (jag fick göra gbs-prov i Sverige men det var bara för att jag hade uvi).
    Men ultraljud får vissa gravida göra max en-två gånger, trots att ingen hört talas om fosterdöd pga ultraljud... men ber man om ett tidigt vul bara för att se att allt är ok får man typ en moralpredikan om hur onödigt det är!
  • Fru U

UL eller koll i början? Nähä du, hysteriskor tar vi inte emot: ungefär det svar man får.

Blöder du innan vecka 12? Tulle dej, gå hem o försök igen. WTF! I vissa fall kan man faktiskt göra något, det beror ju på varför det blöder. Men det anses onödigt i Sverige.

Att ge medicin efter mf (upprepade) eller testa medicin för att se om det gör att embryot fäster= glöm det. Obeprövat enligt svensk socialstyrelse.

Men de gör gärna alla till typ pillertrillare genom att ta bort de få svaga starka värktabletter som finns och istället rekommendera tex tramadol som för många är väldigt svåra att sluta med

Svaren bor i hjärtat
  • vivexa
    Fru U skrev 2010-04-21 22:06:21 följande:
    UL eller koll i början? Nähä du, hysteriskor tar vi inte emot: ungefär det svar man får.Blöder du innan vecka 12? Tulle dej, gå hem o försök igen. WTF! I vissa fall kan man faktiskt göra något, det beror ju på varför det blöder. Men det anses onödigt i Sverige.Att ge medicin efter mf (upprepade) eller testa medicin för att se om det gör att embryot fäster= glöm det. Obeprövat enligt svensk socialstyrelse.Men de gör gärna alla till typ pillertrillare genom att ta bort de få svaga starka värktabletter som finns och istället rekommendera tex tramadol som för många är väldigt svåra att sluta med
    just medicin som man ger efter missfall eller blödningar för att hjälpa graviditeten är läkarna väldigt oense om i de länder jag känner till, dvs en läkare ger t ex progesteron på rutin, en annan avfärdar det som verkningslöst.
    Men lite beror det också på "patientkulturen". I  Italien är många helt inställda på att går man till doktorn ska man få medicin, annars är det en inkompetent doktor. Därför proppas förkylda barn fulla med antibiotika som skrivs ut utan provtagningar, de får slemlösande stolpiller, hostmediciner, näsdroppar, tunga artilleriet helt i onödan för att föräldrarna ska bli nöjda med doktorn... och det är ju inte så bra.
  • Fru U

Det måste ju finnas en balans.

Det jag anser är det största problemet i Sverige är socialstyrelsen (ja, även läkemedelsverket ibland) för läkare får i princip inte gå emot deras riktlinjer vilket innebär att även om de _vet_ att en behandling fungerar eftersom andra länder använder den, studier säger att det fungerar så får de inte. (eller jo, de får men det är inte många som vågar ta risken)

Sverige är dessutom hysteriskt när det gäller starkare värktabletter. Självklart ska man inte övergå till "morfin och skådespel åt folket" men efter tex en op så är det farligare att inte smärtlindra ordentligt än att ge starkare smärtstillande medicin.

Jag är bara så oerhört glad att jag har fått en bra läkare som vågar testa olika saker men även han är bunden av socialstyrelsen och han känner sig bakbunden ibland.

Och denna snårdjungel ska icke-svenskspråkiga läkare navigera, en inte helt enkel sak.

Svaren bor i hjärtat
  • Pimpinellan
    vivexa skrev 2010-04-21 21:45:36 följande:
    ja det vet jag att det stämmer, men det finns många länder där par måste göra "fertilitetsresor" utomlands, det är inte bara Sverige, så att skriva att hela världen ligger tio år före är lite grov generalisering!
    Det var inte jag som påstod det från början. Jag bara sa att när det gäller just detta ligger vi definitivt efter. Kanske andra länder gör också,men med tanke på vårt skryt om vår egen sjukvård ligger vi bedrövligt efter vilket vi inte borde göra. Kunskapen finns,men erkänns inte/vill inte utnyttjas-eller också har vi inte råd.
  • Fru U
    Pimpinellan skrev 2010-04-22 15:15:44 följande:
    Det var inte jag som påstod det från början. Jag bara sa att när det gäller just detta ligger vi definitivt efter. Kanske andra länder gör också,men med tanke på vårt skryt om vår egen sjukvård ligger vi bedrövligt efter vilket vi inte borde göra. Kunskapen finns,men erkänns inte/vill inte utnyttjas-eller också har vi inte råd.
    Precis. De flesta tror fortfarande att vi har en oerhört bra sjukvård, och visst i jämförelse med riktigt fattiga länder kanske det är så, men framstegen och forskningen har stannat av.

Det är det svenska folket och inte staten som ser till att forskning kan bedrivas. Vi betalar om och om och om igen för samma saker.
    Svaren bor i hjärtat
  • Pimpinellan
    Fru U skrev 2010-04-22 15:23:48 följande:
    Precis. De flesta tror fortfarande att vi har en oerhört bra sjukvård, och visst i jämförelse med riktigt fattiga länder kanske det är så, men framstegen och forskningen har stannat av.Det är det svenska folket och inte staten som ser till att forskning kan bedrivas. Vi betalar om och om och om igen för samma saker.
    Jag har turen att ha en läkare som tror på delar av andra länders forskning och nästan inget förkastar vilket gör att jag fått mediciner som i vanliga fall inte skrivs ut. Tycker jättesynd om de som går till vanliga k.k och knappt får hjälp alls för där är de ännu mer restriktiva än hos de privata. Min läkare åker ofta utomlands på kurs och uppdaterar sig. Fanns det helt privata sjukhus här skulle jag gå dit!
  • vivexa
    Pimpinellan skrev 2010-04-22 15:30:56 följande:
    Jag har turen att ha en läkare som tror på delar av andra länders forskning och nästan inget förkastar vilket gör att jag fått mediciner som i vanliga fall inte skrivs ut. Tycker jättesynd om de som går till vanliga k.k och knappt får hjälp alls för där är de ännu mer restriktiva än hos de privata. Min läkare åker ofta utomlands på kurs och uppdaterar sig. Fanns det helt privata sjukhus här skulle jag gå dit!
    Sophiahemmet... fast jag har vänner som inte är 100% nöjda där (med fertilitetsrelaterade saker).
Svar på tråden Invandrare inom sjukvården