Finns det någon vänlig själ som vill hjälpa mig?
Var med om en bil- olycka 2007-07-27 i usa när jag var i tjänst som personligassistent.
Resan började den 13 juli i San francisco, där vi stannade en vecka för tt sedan åka vidare med en hyrbil från Wheelchairgetways.
Bilen fungerade så att en framsätet tagits bort och där kunde min brukare sitta i sin permobil under färd.
Permobilen fästes i bilens golv med kedjor.
Min brukare hade dubbla bilbälten och allt fungerade utmärkt fram till olyckstillfället den 27 juni.
Vill tillägga att det var min brukares man som körde bilen.
Vi var i närheten av staden Mariposa, Karlifonien när han mitt i en backe märkte att bromsarna inte tog som dem skulle.
Han tryckte bromsen hela vägen men inget hände.
Hastigheten var beskedlig, växeln var låg, så allt annat var korrekt.
Efter sen stunds skenande väg såg han ingen annan ide att få stopp på bilen än att köra av vägen - i ett annat fall hade vi förmodligen kört av på andra sidan (högra) och störtat ner för berget.
På vänstra sidan var det en dikesren med grus och sand och ett berg som löpte parallelt med vägen.
Friktionen av gruset gjorde att bilen bromsade in, men eftersom hastigheten ändå skenat iväg blev inbromsningen väldigt häftig.
Airbag utlöstes framför min brukare och hennes man, jag satt i baksätet och flög fram och slog i rutan samt min brukares rullstol.
Jag som personligassistent ådrog mig hjärnskakning samt en hel del skärsår, ett av dem så djupt i ena armen att jag än i dag har svårt att greppa och lyfta tungt med den armen.
Till min fråga nu, vad har jag för rättigheter som anställd när jag blivit skadad i tjänst?
Har inte fått nån ersättning för arbetskada eller liknande.
Försäkringsbolaget som vi är försäkrade i hänvisar till vägförsäkringen i usa.
Vet inte vart jag ska vända mig.
Andra jag pratat med menar att det är biluthyraren i usa som skall betala skadestånd för att ha hyrt ut en bil vars bromsar inte fungerar korrekt..
Nån som har några råd?
Bör jag fixa en advokat som kan hjälpa mig i ärendet?
När jag idag frågar min brukare och hennes man hur jag skall gå tillväga så vill dem inte diskutera ämnet, dem vill lämna det bakom sig.
Kanske paranoid men misstänker att dem redan fått nån form av skadestånd utbetalt..