• SåSant

Finns det någon vänlig själ som vill hjälpa mig?

Var med om en bil- olycka 2007-07-27 i usa när jag var i tjänst som personligassistent.

Resan började den 13 juli i San francisco, där vi stannade en vecka för tt sedan åka vidare med en hyrbil från Wheelchairgetways.
    Bilen fungerade så att en framsätet tagits bort och där kunde min brukare sitta i sin permobil under färd.
    Permobilen fästes i bilens golv med kedjor.
    Min brukare hade dubbla bilbälten och allt fungerade utmärkt fram till olyckstillfället den 27 juni.
    Vill tillägga att det var min brukares man som körde bilen.

Vi var i närheten av staden Mariposa, Karlifonien när han mitt i en backe märkte att bromsarna inte tog som dem skulle.
    Han tryckte bromsen hela vägen men inget hände.
    Hastigheten var beskedlig, växeln var låg, så allt annat var korrekt.
    Efter sen stunds skenande väg såg han ingen annan ide att få stopp på bilen än att köra av vägen - i ett annat fall hade vi förmodligen kört av på andra sidan (högra) och störtat ner för berget.
    På vänstra sidan var det en dikesren med grus och sand och ett berg som löpte parallelt med vägen.
    Friktionen av gruset gjorde att bilen bromsade in, men eftersom hastigheten ändå skenat iväg blev inbromsningen väldigt häftig.
    Airbag utlöstes framför min brukare och hennes man, jag satt i baksätet och flög fram och slog i rutan  samt min brukares rullstol.

Jag som personligassistent ådrog mig hjärnskakning samt en hel del skärsår, ett av dem så djupt i ena armen att jag än i dag har svårt att greppa och lyfta tungt med den armen.

Till min fråga nu, vad har jag för rättigheter som anställd när jag blivit skadad i tjänst?
    Har inte fått nån ersättning för arbetskada eller liknande.
    Försäkringsbolaget som vi är försäkrade i hänvisar till vägförsäkringen i usa.
    Vet inte vart jag ska vända mig.
    Andra jag pratat med menar att det är biluthyraren i usa som skall betala skadestånd för att ha hyrt ut en bil vars bromsar inte fungerar korrekt..

Nån som har några råd?
    Bör jag fixa en advokat som kan hjälpa mig i ärendet?

När jag idag frågar min brukare och hennes man hur jag skall gå tillväga så vill dem inte diskutera ämnet, dem vill lämna det bakom sig.
    Kanske paranoid men misstänker att dem redan fått nån form av skadestånd utbetalt..

• Svar på tråden Finns det någon vänlig själ som vill hjälpa mig?
  • ddum

Har ni fått en teknisk undersökning som visar att bromsarna var defekta?

För mig låter det som att ni körde en automatväxlad bil med växelväljaren i "D"-läge, och att ni 'red' på bromsarna i en längre nedförsbacke?

Så skall man _aldrig någonsin_ göra, eftersom bromsarna i en personbil mattas väldigt fort av värme.

Jag har kört en hel del i CA/NV/CO och vid backkörning nedför med automatväxlad bil gäller att man skall bromsa så lite om möjligt, och låsa växellådan till en växel för att kunna motorbromsa. Bromsarna använder man enbart under korta perioder, och då använder man dem kraftigare.

Rent spontant skulle jag vilja säga att jag håller med ditt försäkringsbolag, såvida det inte var fel på bilen så ser jag det som att du möjligen skulle kunna processa mot föraren för att denna inte behärskade situationen?

• ddum

Eller sagt på ett kortare sätt:

OM ni fått en teknisk undersökning som visar att bromsarna var defekta så kan ni processa mot hyrbilsföretaget.

OM ni inte fått en sådan och det (exempelvis) skulle visa sig att föraren inte behärskade situationen så är det förarens försäkringsbolag som får ta smällen.

• ddum

...och JA du vill INTE prata med någon amerikansk motpart utan en jurists hjälp i såna ärenden.

• SåSant

Tack för att du tog dig tid att svara!
    Kan mycket möjligt stämma att det var så oxå.
    Vill tillägga att det var en automatbil en dodge.

Minns att det var en polis på platsen strax efter olyckan som satt och antecknade en del.

Om det nu var så att han nötte ut bromsarna på alla nedförsbackar så förstår jag varför dem blir så nojjiga när jag börjar prata om försäkringsbolag.
    Hans fru var den som skadades mest med 7 olika frakturer och 2 av dessa i ryggen och var tvungen att flygas med helikopter till sjukhus.

Frågan är nu, hur ska jag gå tillväga? Vem ska jag ringa?

Tacksam för svar.. :)

• ddum
    SåSant skrev 2010-04-21 11:14:43 följande:
    Tack för att du tog dig tid att svara! Kan mycket möjligt stämma att det var så oxå. Vill tillägga att det var en automatbil en dodge. Minns att det var en polis på platsen strax efter olyckan som satt och antecknade en del. Om det nu var så att han nötte ut bromsarna på alla nedförsbackar så förstår jag varför dem blir så nojjiga när jag börjar prata om försäkringsbolag. Hans fru var den som skadades mest med 7 olika frakturer och 2 av dessa i ryggen och var tvungen att flygas med helikopter till sjukhus. Frågan är nu, hur ska jag gå tillväga? Vem ska jag ringa? Tacksam för svar.. :)
    Man "nöter inte ut" bromsarna. Fenomenet kallas "fading", och visar sig så att en broms som gått varm saknar totalt bromsverkan (Nu pratar jag om normala bromsar, på normala bilar). När bromsarna fått svalna igen så är de precis som de skall.

Alltså skall man ALDRIG NÅGONSIN ligga och "smyga" på bromsen, varesig här eller i utlandet. Naturligtvis blir problemet större om man är någonstans där det förekommer långa sluttningar.

Förresten, var föraren svensk eller amerikan?

Prata med en advokat om saken, det är det bästa råd jag kan ge dig. Dessutom var det länge sen det hände, så jag tror inte ens du KAN inleda en talan mot en amerikansk part.
  • SåSant

Hört att det inte är försent än, 3 år skall ha gått, vilket det gör i juli..
    Föraren är Svensk.
    Ska ta o höra med en advokat om detta ens är lönt att försöka.
    Kan ändå tycka att min försäkring som jag var försäkrad i under jobbtid bör ge nån form av ersättning (arbetskada)
    Känns helt sjukt att man inte har rätt till nånting efter nått sånt här..

• ddum
    SåSant skrev 2010-04-21 11:25:37 följande:
    Hört att det inte är försent än, 3 år skall ha gått, vilket det gör i juli.. Föraren är Svensk. Ska ta o höra med en advokat om detta ens är lönt att försöka. Kan ändå tycka att min försäkring som jag var försäkrad i under jobbtid bör ge nån form av ersättning (arbetskada) Känns helt sjukt att man inte har rätt till nånting efter nått sånt här..
    Du har fortfarande inte svarat på en fråga.

Du säger i ditt första inlägg att "de hyrt ut en bil vars bromsar inte fungerar korrekt". Är detta något du fått BEVIS för. Eller är det bara så du _tror_ att det var?

Den frågan är mycket relevant.

Om bromsarna var _defekta_ så kan du processa mot hyrbilsföretaget.
    Om bromsarna _inte_ var defekta så är det ju isåfall föraren du får driva en process mot.

Jag säger inte att det VAR så att han råkade ut för fading.. men allt du berättat TYDER på att det var en förare som var ovan vid såväl automatväxlade bilars avsaknad av 'normal' motorbromsfunktion som korrekt bromsteknik i långa utförslöpor.
  • SåSant

Hej!

Nej har inga bevis för nånting, har inte kikat på själva anmälan och vet inte ens va dem kommit fram till..
    Måste juh vara Bilen eller föraren.

Vill tillägga att föraren inte haft sitt körkort ens över ett år.
    Fick ofta tutande bilar (kö) bakom oss sm tyckte vi körde för långsamt.
    En gång råkade han köra mot enkelriktat i en korsning men lyckades snabbt svänga av.
    Stördes ofta av att han körde på dem här plastgrejerna som ligger på vägen små knoppar typ, vet inte vad man kallar dem.. dem e där istöller för en linje som delar av vägen. o låter lite konstigt när man kör över dem.

Tycker bara att det är konstigt att han säger att det var fel på hyrbilen men inte försökt att få någon som hellst ersättning från hyrbilsföretaget.

• ddum
    SåSant skrev 2010-04-21 11:35:54 följande:
    Hej! Nej har inga bevis för nånting, har inte kikat på själva anmälan och vet inte ens va dem kommit fram till.. Måste juh vara Bilen eller föraren. Vill tillägga att föraren inte haft sitt körkort ens över ett år. Fick ofta tutande bilar (kö) bakom oss sm tyckte vi körde för långsamt. En gång råkade han köra mot enkelriktat i en korsning men lyckades snabbt svänga av. Stördes ofta av att han körde på dem här plastgrejerna som ligger på vägen små knoppar typ, vet inte vad man kallar dem.. dem e där istöller för en linje som delar av vägen. o låter lite konstigt när man kör över dem. Tycker bara att det är konstigt att han säger att det var fel på hyrbilen men inte försökt att få någon som hellst ersättning från hyrbilsföretaget.
    Återigen, jag är inte en advokat... Men jag tycker det verkar vara ett hyfsat _rimligt_ antagande att detta var ett förarfel.
  • Myra88

måste fråga hur företaget du är anställd hos reagerat?

• hymafr

Om du har en hemförsäkring så kolla om de har juristhjälp.
    Man brukar kunna ringa och få gratis rådgivning (alltså inte någon som företräder dig, men en som kan råda dig vad du ska/kan göra och vart du ska vända dig).

Har inte din arbetsgivare någon försäkring?

Har du kanske en egen olycksfallsförsäkring?

Svar på tråden Finns det någon vänlig själ som vill hjälpa mig?