• Eima

Problem med sköldkörteln? Del 17

Skrev just en tråd med lite funderingar, och så hittade jag den här, kan ju säkert få bra svar här inser jag Kopierar direkt från tråden:

Har sköldkörtelsjukdomar i släkten, och börjar ana att min egen sköldkörtel inte är som den ska..
    De vanligaste symptomen som onormal trötthet och nedstämdhet har jag haft ganska länge, men har bara lärt mej leva med det.
    Har även börjat bli andfådd lättare, känns i vissa lägen lite svårt att andas, och att hjärtat då och då slår väldigt hårt. Har fler symptom också men många av dom kan kanske förklaras på annat sätt.
    Men nu har jag börjat känna ett tryck över halsen, som en klump eller svullnad som sitter ungefär i mitten av halsen, och jag har blivit lite hes. Ingen förkylning, och jag har aldrig upplevt en vanlig förkylning på det här sättet heller.

Ska självklart boka in en läkartid, men nu vill jag höra lite från andra som har hypo-/hypertyreos och/eller struma. Känner ni igen symptomen? Var det "lätt" för er att få diagnos? Hur snabbt blev ni piggare efter att ni börjat behandling? Vet att det kan ta tid att ställa in rätt dos..
    Tacksam för svar :)

• Eima
    Probably the best in the skrev 2010-04-21 22:27:19 följande:
    Känner igen symtomen Spec det där med hårda hjärtslag. Det försvinner när jag ligger rätt. Och tryck över halsen, åtsittande kläder där är bara att glömma. Men det har blivit bättre det med sen jag fick mer medicin.Så bums till dr för utredning och tänk på att TSH värdet är sänkt till 2,5, låt dig inte nöjas med "dina värden är bra"...se till att få dom på papper!Lycka till!
    Tack för svar! Hoppas bara jag blir tagen på allvar nu. Sist jag ville kolla blev jag nästan dumförklarad för att jag ville kolla upp det, fick inte träffa en läkare utan fick bara komma och lämna blodprov, de kollade järnvärdet, som var ok. Sen sa dom att dom skulle ringa, men de ringde aldrig upp och sen flyttade jag och bytte vc och tänkte inte mer på saken.. Misstänker nu att dom aldrig ens kollade mina värden..

Får man svar på provet direkt eller tar det ett tag?

Väntar på att bli uppringd av vc nu iallafall...
  • Eima
    Probably the best in the skrev 2010-04-22 09:41:14 följande:
    Det tar några dagar (ivarjefall där jag bor) vissa prover samlar dom på hög och kör bara vissa dagar i vekcan. Men det beror väl på hur stort labbet är dit proverna skickas. Och nöj dig inte med att proverna är bra, du ska ha dom på papper
    Okej.. Ja, ska försöka stå på mej.
    Pratat med vc nu, fick tid om nästan 4 veckor!! Känns jobbigt att när jag äntligen tar tag i det måste jag vänta så "länge" (är väl inte länge egentligen men det känns så). Känner mej inte så bra idag, svag och hjärtklappning då och då.. Och så "klumpen" i halsen.. Men får väl försöka sluta tänka på det, det är säkert mycket psykiskt också.
  • Eima

Ska till läkarn imorrn, men tänkte höra med er först...
    Kan mensstörningar vara ett symptom? Tyckte jag läst det nånstans men nu hittar jag det inte.
    Saken är att jag 2 ggr senaste veckan fått blodiga/bruna flytningar, ska ha mens först på måndag. Aldrig haft det förr, förutom när jag var gravid och en gång när jag missat några p-piller. Har ätit p-piller sedan minst 9 månader tillbaka och aldrig haft problem med mellanblödningar då jag tagit dom som man ska, vilket jag verkligen har gjort senaste månaderna. Och gravid är jag inte.
    Tänkte om det kan va nåt att ta upp hos läkarn eller om det bara är nåt annat, som jag ska kolla hos gyn istället? Nån av er som haft detta "problem"?

• Eima

Nu har jag iallafall varit hos doktorn, och jag har träffat en bra den här gången! Hon lyssnade verkligen, och tyckte att vi skulle kolla upp lite olika saker. Hon kände på sköldkörteln och sa att den var lite förstorad, men inte knölig eller så iallafall.

Konstigt nog kändes det skönt att hon kom fram till det, för då har jag ju inte bara inbillat mej. Sen återstår att se hur värdena ser ut, men nu vet jag iallafall att det finns nån som lyssnar och tror på mej när jag berättar om mina symptom.

• Eima

Oj va ni verkar kunna mycket allihopa, jag fattar ingenting av allt det här med T3 hit och TSH dit.. men det kanske kommer så småningom

Vill bara höra lite med er som har hypo... Kan ni få hjärtklappning, yrsel, andfåddhet och känsla av mjölksyra i kroppen även vid väldigt låg ansträngning?
    Funderar på det här med hög puls och hjärtklappning, trodde det hörde mer till hyper, men kanske kan förekomma på båda?

Fast jag har visserligen inte kollat pulsen nyligen men det känns som att den ofta är hög, iallafall i samband med hjärtklappningen (då det känns som att hjärtat slår "hårt"). Jag har visserligen alltid haft ganska hög vilopuls och så, så länge jag kan minnas.

Jag går och väntar på provsvar (hur länge brukar det ta??) och har känt mej såhär idag.. Undrar fortfarande om jag inbillar mej alla symptom..men trycket över halsen och känslan av att det är ansträngt runt området där sköldkörteln sitter är så tydlig, aldrig känt den förut, inte i samband med ångest heller..

Har så mycket frågor kring det här!

• Eima
    DarkLink skrev 2010-05-03 19:38:33 följande:
    det låter hyper i mina öron! men äter du levaxin eller lio eller nåt annat eller är du obehandlad?
    Är det bara hjärtklappningen som gör att det verkar som hyper?
    För jag tycker att alla mina övriga symptom verkar stämma in på hypo.. Jag är trött och nedstämd, torr hud och torrt hår, har blivit hes, glömsk, koncentrationssvårigheter, tappar orden/tråden med mera.. 
    Hjärtklappningen är inte så utmärkande egentligen, det kommer bara då och då, kan ju faktiskt ha att göra med nåt helt annat.

Jag är obehandlad, väntar på provsvar. Lämnade prov i torsdags, tror ni jag kan få svar imorgon? Hur länge brukar ni få vänta? Är så fruktansvärt otålig, och nu vill jag veta vad som är fel på mej så jag kan göra nåt åt det.
  • Eima

Nu har jag fått svar!!
    T4 låg på 12, alltså normalt, och TSH var inte förhöjt, alltså ingen hypo här. Mer sa hon inte om just provresultatet, men.. Eftersom min sköldkörtel är svullen så hade hon, efter konsultation med en mer erfaren läkare, skrivit ut levaxin 50 mg som jag ska äta i en månad till att börja med, sen ska jag lämna nytt prov.

Förklaringen var att jag klarar av att producera tillräckligt med hormon, alltså ser värdena bra ut. Men att sköldkörteln får jobba hårt, därav svullnaden.. Så nu ska vi se om svullnaden minskar av levaxinet. Vanligtvis behandlar man, vad jag förstått, inte struma om man inte har över-/underproduktion? Kan det vara för att jag har det i släkten och att det troligen övergår i underfunktion om jag inte behandlas nu?

Känns bra att få behandling och se om det hjälper, samtidigt kan jag inte låta bli att tänka att jag bara inbillar mej alla symptom.. för värdena är ju bra?

• Eima

Det ska förstås inte stå 50 mg utan mikrogram, men ni fattar

• Eima
    Zawadi skrev 2010-05-05 12:56:22 följande:
    Oj, finns det belägg för att en växande sköldkörtel kan bero på att den får jobba lite väl hårt? Det låter ju inte helt otroligt i mina öron, men det skulle vara bra att ha något att luta sig mot nästa gång jag pratar sköldkörtel med läkaren. Vad bra att du iaf får prova med medicinering! Hoppas du får må bättre. Man blir ju helt knäpp av att må skit utan att det syns på några prover, där är jag också. Och min sköldkörtel växte, ena halvan blev en stor knöl som opererades bort till och med, men någon behandling för att se om jag mår bättre på det vill de inte ge mig, siffrorna säger ju att jag mår bra så då spelar det ingen roll hur jag tycker att jag mår.
    Ja ungefär så sa hon, om jag inte missuppfattade totalt. Har även för mig att jag läst det nånstans, men nu kan jag såklart inte hitta det, ska fortsätta leta!

Det känns skönt att bli tagen på allvar nu, har inte haft mycket med sjukvården att göra just för att jag oftast fått en känsla av att de inte riktigt lyssnar och vill hjälpa..

Konstigt att de inte vill behandla dig tycker jag. Det är väl inte farligt att testa?
  • Eima

Nån här som haft ont i sköldkörteln??
    Jag har som sagt fått börja med levaxin pga svullnaden i sköldkörteln trots värden som var ok. Väntar mej förstås inte underverk efter tredje dagen på medicinen, men tryckkänslan är kvar, värst på eftermiddagen och kvällen. Särskilt om jag pratar mycket blir jag fort hes och har liksom svårt att prata ordentligt, halsen känns så ansträngd.
    Idag har jag dessutom haft lite ont runt där sköldkörteln sitter. Vad jag kan minnas har jag inte känt såhär förut.

Kan det ha med levaxinet att göra? Har inte fått hjärtklappning eller svettningar av den som jag väntat mej eftersom mina värden ju var ok och jag fick börja direkt med 50 mikrogram.

• Eima
    Zawadi skrev 2010-05-07 16:58:39 följande:
    Jag hade en hel del obehag av min sköldkörtel när jag hade knölstruma. Inte så att det gjorde särskilt ont, men en grym tryckkänsla. Jag blev inte heller hes, men fick rethosta. Hur man kan reagera på levaxin har jag ingen personlig erfarenhet av. blev lite nyfiken på om din sköldkörtelförstorin är jämnt fördelad, eller om den mer är som en knöl som min var? Du har inte fått göra finnålspunktion?
    Vad jag förstod på läkaren så var den inte knölig utan bara svullen, antar att hon menade hela då. Det onda igår gick över rätt fort när jag kom hem och vilade, och kvällen gick bra trots en lång promenad.
    De har inte gjort nån mer undersökning av sköldkörteln. Antar att det kan bli aktuellt om den fortfarande är svullen när jag ska tillbaka om några veckor, och kanske lite beroende på hur värdena ser ut då.
  • Eima

Hej igen, inte varit inne på ett tag..
    Jag fick ju veta att mina värden var ok, men fick Levaxin för att se om svullnaden i sköldkörteln skulle försvinna eller iallafall inte bli större.

Men efter 3 veckor nu känns det som det bara blir sämre. Är helt otroligt trött och slut, har humörsvängningar, taskigt minne, ont i kroppen, ser sämre och så känner jag klumpen i halsen mer igen. Läste två böcker för dottern igår kväll och det var väldigt ansträngande, pratar jag nån längre stund blir jag hes och det känns som ett tryck mot halsen.
    Tycker mej se att halsen ser lite svullen ut, men då mer ut åt sidorna från struphuvudet. Men jag inbillar mej säkert bara..

Jag antar att proverna jag ska lämna på måndag kommer vara tiptop.. Undrar vad nästa steg blir isåfall. Undersökning av sköldkörteln kanske?

• Eima

Hej hej, måste skriva av mej lite igen.. Ätit 50 mikrogram levaxin i, få se nu, snart 5 veckor..
    Har känt mej lite piggare ett tag men nu är det som förr igen. Hade tid förra veckan för nya provtagningar, men minnet sviker ju hela tiden så missade helt den tiden. Har en ny tid på onsdag och hoppas det visar nånting, men troligen ser det väl lika bra ut som sist...

Ändå har jag huvudvärk, är trött och orkeslös, blir andfådd jättefort och hög puls (har suttit vid datorn i snart en timme och har nu en puls på just under 100?! Trodde förr att jag hade underfunktion men det stämmer ju inte med pulsen), är frusen, dåligt minne osv osv.. Börjar va less!!

Känns inte bra i halsen heller och jag hoppas jag får en tid ganska fort efter provsvaren så hon får känna igen, blir försvånad om svullnaden är borta för jag tycker det både känns och ser lite svullet ut.. Vad blir nästa steg isåfall? Ultraljud? Finnålspunktion? Vad ser de då isåfall?

• Eima
    Catzilla skrev 2010-06-09 23:15:08 följande:
    Ett tips är att köpa en dosett på Apoteket. Jag har en sån eftersom mitt minne är hemskt när det gäller att komma ihåg om jag tagit medicinen en dag eller inte... Det finns ju dosetter med flera fack där du kan lägga morgonmedicin i ett, lunchmedicin i ett, kvällsmedicin i ett osv.
    Har funderat på det där med dosett.. Jag har bara en tablett att ta per dag men glömmer ändå om jag tagit eller inte Men, står det inte på Levaxinburken att de är känsliga mot ljus? Alltså kanske inte så bra att ha i dosett, om man nu inte har den i ett skåp eller så..
    Eller är jag helt ute och cyklar?
  • Eima

Hej hörni! Har lite frågor..igen..
    Var ju och lämnade prover, fick veta att de var helt ok, men eftersom min sköldkörtel var lite svullen fick jag börja med 50 levaxin.. Efter en månad togs nya prover som också var helt ok, inga större skillnader, fick svaren i receptionen på vc. Slutade ta levaxinet dels pga glömska och också för att jag trodde att jag inte behövde dom.
    Men så idag, 2 v efter de senaste proverna togs, ringde läkaren äntligen och kollade läget och sa att jag skulle fortsätta med levaxinet. Nya prover om 2 månader. Mer sa hon inte och jag var stressad och kom såklart inte på att fråga nåt mer om saken.

Men jag förstår inte... Varför måste jag fortsätta med levaxinet? Hon sa att jag producerade för lite...hur hänger det ihop när proverna varit bra?
    Vad jag har förstått så måste jag fortsätta med levaxinet resten av livet i princip, eftersom sköldkörteln kommer sluta producera själv nu när jag tar levaxin. Eller har jag fattat helt fel? Kan nån hjälpa mej räta ut lite frågetecken?

• Eima

Nu behöver jag lite hjälp igen från någon mer kunnig...
    Ska försöka göra historian kort Jag lämnade blodprov i våras pga mina symptom, trötthet osv, men största orsaken var att jag kände en "klump i halsen" och läkaren konstaterade att sköldkörteln var lite svullen. Proverna var ok, men levaxin 50 mikrogram sattes in för att se om jag skulle känna mej bättre.
    Så jag har tagit det under sommaren, lämnat nya prov två gånger till under den tiden. Första var ok. Andra visade på att jag fick för mycket hormon. Så det besked jag fick för nån dag sen var att sluta med levaxinet. Och boka ny tid (med ny läkare eftersom "min" läkare skulle sluta där) om det inte kändes bättre i halsen....

Och det känns inte bättre i halsen. Har svårt att ta djupa andetag i vissa lägen, speciellt när jag ligger ner. Tycker att jag fått lite svårare att svälja. Har ibland ont över halsen och blir mer och mer, och oftare, hes.. Har svårt att prata under en längre stund för då känns det ansträngt och gör ont i halsen. Men inbillar jag mej bara? Jag ser/känner själv inget utanpå halsen, men å andra sidan är jag ju inte utbildad för att se/känna sånt. Men är det bara stress eller ångest eller vadsomhelst annat än just sköldkörteln?

Känner någon igen mina symptom?

• Eima
    Probably the best in the skrev 2010-08-20 11:59:49 följande:
    Men hur mådde du när läkaren ansåg du fick för mkt hormon? Han kanske bara fick lite kalla fötter när värdena eg var het ok, för dig?
    Snabb puls? Darrighet?
    Min struma har bivit bättre och bättre ju mer medicin jag fått!
    Och nyfiken på vad du hade för värden från början! Nöj dig inte med "bra" få ut dom på papper!!!!
    Mådde väl rätt okej, men jag har svårt att avgöra, för sommaren har varit väldigt stressig för mej. Jobb där jag inte trivdes och man fick springa som en tok ibland, flytt med allt vad det innebär, en massa kalas som jag skulle fixa med osv...
    Men nej, inga symptom på "överfunktion" vad jag vet. Min puls har alltid varit rätt hög, märkte ingen hjärtklappning, darrighet eller så..
    Minns inte mina värden från början, men kan ha varit 2-3 på tsh och runt 14 på t4. Ska försöka komma ihåg att be om det när jag träffar nya läkaren. Fortfarande inte bokat tid.....Kände mej bättre här i början av veckan, kände inte av halsen lika mycket. Men tror det blir så när jag har massa annat att tänka på, känner inte efter så mycket. Men när jag lägger mej ner på kvällen blir jag sådär tungandad igen.
Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 17