Inlägg från: Hoppetossan 79 |Visa alla inlägg
  • Hoppetossan 79

    Problem med sköldkörteln? Del 17

    Jag har  inte varit här inne på ett tag, har inte orkat.

    Men nu måste jag bara få skriva av mig! Jag har fått en diagnos!

    Tog prover via scandlab och trodde att det var låga men ändå inom normalvärdet.
    Men så tog jag idag tag i det och ringde och frågade hur man skulle tolka resultatet.
    Jag fick svaret att jag utan tvekan har en mild hypotyreos. Hon trodde att jag kommer att bli sämre allt eftersom.
    Ex. T3 låg på 716 med referens 592-1859
    T4 låg på 391 referens 347-1994

    Önskvärt är att ligga i det övre spannet inom referensen enligt scandlab.
    Ligger man under referens är man AKUT sjuk. Låg man långt under dödligt sjuk.

    Nu håller jag tummarna på att läkaren jag ska träffa nästa vecka tar detta på allvar. Om inte kommer jag gå vidare med en näringsterapeut istället (som jobbar med scandlab).

    Jag tror att jag dessutom har en mild kortisolbrist + mild b12 brist.
    Kortisolet har legat mellan 170-319. B12 kommer jag inte ihåg men minns att läkaren tyckte att det var misstänkt lågt!

    Igår hade jag en mycket dålig dag där jag mer eller mindre "kollapsade"
    Fick ringa hem min man för att ta hand om våran son som var hemma sjuk.

    Jag mådde dåligt hela natten. Svagt illamående och allmän känsla av att något var fel. Vaknade på morgonen med huvudvärk, värk i muskler och leder, brännande känsla i huden, småfebrig, matt och trött. Svårt att andas. Klarade nätt och jämt att ta mig upp ur sängen. Kände att jag inte vågade lyfta sonen av rädsla att jag skulle ramla ihop. Var sängliggande hela dagen! Idag är jag på benen igen men känner av efterdyningar av grådagen. Huvudvärk och lite muskelvärk och TRÖTT! kroppen är avslagen.

  • Hoppetossan 79

    Idag har jag fått utskrivet både levaxin och kortison.
    Ska börja med kortison 1 vecka pga att jag haft så låga värden på det.
    Sen ska jag börja med levaxin och ta det tillsammans med kortison två veckor.
    Pga att jag har haft besvär så länge tykte läkaren att vi skulle börja väldigt försiktigt.
    Så det blir lägsta dosen till att börja med.

  • Hoppetossan 79
    Probably the best in the skrev 2010-06-08 16:38:42 följande:
    Skönt att höra!
    Var du på Hagakliniken?
    Nej jag har gått på min vårdcentral.
    Jag har bara haft tur att "rätt läkare" jobbade där.
    En som inte blint stirrade på mina "normala blodprover"
    Utan la ihop sambandet låga värden på blodproverna, massor av symtom, lågt kortisol och scandlabs provsvar och drog slutsatsen att det var läge att provmedicinera.
  • Hoppetossan 79
    blondtjej skrev 2010-06-08 16:41:35 följande:
    Skönt att du fått hjälp! Undrar också om du gick till Hagakliniken och isf vem var du hos? Jag gick ju hos en tjej som slutat och han som ringde upp med provsvaren var helt dum i huvudet så nu känns det som om jag jobbar från noll med att hitta läkare igen.. SUCK!
    tyvärr var jag på min vårdcentral så jag kan nog inte hjälpa dig.
    Det gäller helt enkelt att ha tur och hitta en läkare som tror på den nya forskningen kring hypo2.
    Jag tror att det finns en hel del sådana. Tyvärr är de ju tystade.
    Min läkare påpekade att jag inte kan gå till vilken läkare som helst utan att en del läkare skulle betrakta mig som frisk pga att blodproverna är "normala"
  • Hoppetossan 79
    Probably the best in the skrev 2010-06-08 16:59:21 följande:
    Jag hade ju också tur första gången! Att få en dr som såg hur jag mådde och inte vad mina prover sa! Han var lite före sin tid iom att jag då hade TSH på 2,2 och nu börjar det ju pratas om att det är vettigt att provmedicinera redan vid 2,0. Detta var 4 år sedan. Sen har jag träffat tokiga doktorer efter det, men inte nöjt mig utan sökt mig vidare!
    Mitt tsh låg ju på just 2,0 och t4 på 8,6 (8-14) när jag tog proverna i början. Sen har det hoppat lite. Men så hoppar också mitt mående ganska rejält.

    Jag tror som sagt att det kommer bli mer och mer vanligt allt eftersom fler blir hjälpta och det skrivs mer och mer om det.
  • Hoppetossan 79
    Snusmumriken01 skrev 2010-06-14 20:41:33 följande:
    Jag har ätit Armour Thyroid sedan 2008. Innan dess var jag på Levaxin och jag kan säga att det var som om jag fick mitt liv tillbaks med AT.

    Fick Hashimotos (Autoimmun hypotyreos) efter att jag fött mitt andra barn. Fick då naturligtvis utskrivet Levaxin...vilket för min del helt värdelöst. Jag åt Levaxin i 1 år och gick sedan över till Armour.

    Nästan alla mina symptom försvann i samband med det, t.ex. så gick jag ner 20 kg som jag samlat på mig under graviditeten (och trots att jag åt sunt och tränade 6 dagar i veckan medan jag åt Levaxin gick jag  snarare upp i vikt), jag slutade frysa (min kroppstemperatur steg från att ha varit på 35,7 till 36,5), jag fick min energi tillbaks, håret blev tjockt och fint igen osv.

    Hittar ni en läkare som skriver ut AT så håll hårt i denne! Tyvärr är kunskapen väldigt skral hos våra läkare som har snöat in sig på Levaxin som den enda medicinen.
    Jag pratade med min läkare om det och han sa att det var nästan omöjligt att få tag i i sverige och att man var tvungen att ha ätit levaxin minst ett år för att överhuvudtaget kunna få det och då är det på licens. Kan man då inte bevisa att man har låga värden trots levaxin så får inte läkaren licensen som jag fattade det.

    Så tex jag som troligen har hypo 2 kan inte få det.
  • Hoppetossan 79

    Hej! Ni som äter levaxin kommer ni ihåg hur ni trappat upp? Jag äter 25 mg tre dagar i veckan nu och tanken är att jag ska göra det 4 veckor och sen gå upp till 25 mg varje dag i 4 veckor. Jag tycker att jag redan nu mår sämre de dagar jag inte tar levaxin. Har ringt läkAren idag men inte fått svar än. Vad tror ni här någon som har erfarenheter kring det här med upptrappning? Jag har ätit denna dosen drygt två veckor och det är framförallt denna veckan jag märkt skillnaden...

  • Hoppetossan 79
    anitra2012 skrev 2010-07-02 15:31:52 följande:
    Hej,

    Jag på började med 25 mg levaxin på alla dagar. Sen vid nästa provtagning så ökade jag med 25 mg till så då var jag upp vid 50 mg om dagen.

    Så det tycker jag är konstigt att du inte få gå på med en gång och särskilt när du känner att det inte är så bra med dig. Tyvärr så kan jag inte mer ingående än att prata om mig själv. Kan säkert någon annan här på FL. 

    *styrkekramar*

     
    Nu har läkaren ringt och han tyckte jag kunde gå upp till att ta 25 mg varje dag. Så nu ska jag prova det
  • Hoppetossan 79

    Hej allihop! Har inte varit inne på ett tag igen nu! Men jag mår mycket bättre på levaxinet. Äter fortfarande bar 25 mg per dag. En del av tröttheten är kvar men den är inte längre ohanterbar! Det känns så skönt att må bättre även om det inte är 100 än. I August ska jag ta nya prover för att se om tag sjunkit för att sen ev öka dosen. Har inte haft några biverkningar alls av levaxinet.
    Kortisonet slutade jag med för två veckor sen snart och det gick bra!

    Skummade lite i tråden. Jag tog urinprover via scandlab. Jag känner att jag tycker att det var värt det eftersom min läkare på vc tog hänsyn till dem. Kostnaden bryr jag mig inte om. Tänk vad det hade kostat om jag inte fått hjälp? Jag har ju varit sjukskriven sen april pga att mått så dåligt (först tre v 100% och sen 50%). Än har jag inte fått veta om fk tänker betala ut de pengarna som jag som skattebetalare borde ha rätt till. Tack vare att min man tjänar såpass bra hoppas vi att klara oss på min 50 % lön fram tills jag orkar gå upp i tid. För någon annan kunde ju detta varit katastrof!
    Så i sammanhanget var inte 2000 kr så mycket pengar!

  • Hoppetossan 79

    Är det vanligt st hypotyreos "bryter ut" efter kraftig viktnrdgång? Jag har ju en liknande historia som cute angel! Gick ner mycket tränade kände mig på topp. Den blev jag sjuk och jättetrött, torr hud, förstoppad osv. Blev tillslut sjukskriven. Träffade rätt läkare och fick levaxin. Mår mycket bättre men inte hundra än!

    Tsh låg på 2.0 och t4 på 8,6 (9-14) innan jag fick behandling. Nya prover ska tas i augusti!

  • Hoppetossan 79
    Probably the best in the skrev 2010-07-17 11:09:44 följande:
    Hoppetossan: Har du struma?
    Nej, ingen struma. Men jag har haft. Eller jag hade en kraftig inflammation i sköldlörteln när jag var tonåring. Hade jättehög feber och var halvt medvetslös var inlagd i två veckor men de hittade aldrig något fel. Proverna var bra då med!
  • Hoppetossan 79

    Hej! Jag har inte varit här på ett tag nu, men skulle verkligen behöva lite hjälp.

    Jag är nu gravid i v21.
    Jag fick diagnos i somras. De misstänkte att jag hade en mild form av hypotyreos. Höll mig strax innanför referenserna (T4 på 8,6 och Tsh på 2.0) även urinproverna tydde på hypotyreos. Jag fick äta kortison till en början (låga kortisolvärden) och sen börja trappa upp levaxin! Jag mådde sakta lite bättre! MEN så blev jag gravid. Jag har mått superdåkigt igen med extrem trötthet och fruktansvärt illamående. Förstoppningen kom också tillbaka ganska omgåeende.

    Sista två veckorna har jag varit på väg att svimma vid flera tillfällen. Järnvärdet är ok och blodtrycket bra. Jag har fått gå ner i 50 % igen. Orkar ingenting utan måste sova flera ggr per dag. Nu sist hade mitt tsh gått från 0,48 till 1,något.

    Senast igår fick jag lägga mig ner i snön mitt under barnens luciatåg för att jag var på väg att svimma.

    Är det någon som har erfarenheter kring graviditet och hypo?

  • Hoppetossan 79

    Har inte varit inne i tråden på ett tag. Har inte orkat :(

    Jag påbörjade behandling med levaxin för ca 2 år sedan. Mina värden var då inom ref men precis på gränsen (t4 på 8,6 ref 8-14 och tsh 2,0) blev något bättre men blev gravid! Var sedan sjuk hela graviditeten. Blev bättre och mådde ganska bra ett par månader efter förlossningen för att sen rasa ihop! Tsh ligger nu lågt pressat (ca 0,3).

    Det finns nu indikationer på d-vitaminbrist, b12 brist och lågt blodvärde! Det ligger inom ref men väldigt lågt (blodvärdet låg tex på 10 med ref på 9-34).

    Jag blir snart tokig på att aldrig må bra! Har tom börjat få självmordstankar :(

    Konstant trött, lättirriterad, orkeslös, frusen, förstoppad, domningar i händer och fötter, illamående, viktökning (har gått upp nästan 10 kg efter förlossningen och det är helt omöjligt att gå ner), glömsk, jättetorr hud osv... Men värst sv. Allt är den hemska tröttheten som hindrar mig från att leva mitt liv! Det hemska är att ingen i min omgivning förstår därför alla tror att det bara är den vanliga "småbarnströttheten"

    Är det någon som känner igen sig? Någon som vet om det nya "bristerna" kan ha samband med hypon?

    Snälla säg att det finns en chans att jag kommer må bra igen?

  • Hoppetossan 79
    JELJ skrev 2012-05-12 09:15:10 följande:
    Blev otroligt besviken igår. Fick inte en remiss till medicinkliniken. Läkaren har inte skrivit den så bra så medicin avslog och tyckte inte det fanns ett behov. Försökt att bli gravid stod det i remissen inte tre missfall efter diagnostik Hashimotos.

    Vet inte vad jag ska göra. Ringa dit verkar inte gå och byta läkare igen vet jag inte om jag orkar. Hon är väldigt bra när det gäller andra saker än mitt TSH.



    Skriv en egenremiss!
  • Hoppetossan 79
    Hoppetossan 79 skrev 2012-05-14 13:59:20 följande:
    Har inte varit inne i tråden på ett tag. Har inte orkat :(

    Jag påbörjade behandling med levaxin för ca 2 år sedan. Mina värden var då inom ref men precis på gränsen (t4 på 8,6 ref 8-14 och tsh 2,0) blev något bättre men blev gravid! Var sedan sjuk hela graviditeten. Blev bättre och mådde ganska bra ett par månader efter förlossningen för att sen rasa ihop! Tsh ligger nu lågt pressat (ca 0,3).

    Det finns nu indikationer på d-vitaminbrist, b12 brist och lågt blodvärde! Det ligger inom ref men väldigt lågt (blodvärdet låg tex på 10 med ref på 9-34).

    Jag blir snart tokig på att aldrig må bra! Har tom börjat få självmordstankar :(

    Konstant trött, lättirriterad, orkeslös, frusen, förstoppad, domningar i händer och fötter, illamående, viktökning (har gått upp nästan 10 kg efter förlossningen och det är helt omöjligt att gå ner), glömsk, jättetorr hud osv... Men värst sv. Allt är den hemska tröttheten som hindrar mig från att leva mitt liv! Det hemska är att ingen i min omgivning förstår därför alla tror att det bara är den vanliga "småbarnströttheten"

    Är det någon som känner igen sig? Någon som vet om det nya "bristerna" kan ha samband med hypon?

    Snälla säg att det finns en chans att jag kommer må bra igen?



    Fortsättning på symtom: dimmig i hjärnan, sluddrar när jag pratar, ont i kroppen (främst händer, fötter och höfter). Känsla av att kroppen sakta lägger av, torrsprickor på fingrar och fötter, oregelbunden mens (upp till tre månader emellan), KRAFTIGA blödningar vid mens som varar i värsta fall tre veckor, sköra naglar, klåda i hårbotten, växlar mellan dålig aptit och hungrig, känsla av att fötterna är svullna undertill (speciellt efter vila).

    Har säkert fortfarande glömt något...
  • Hoppetossan 79
    dimi skrev 2012-05-14 19:27:19 följande:
    Man kan må väldigt dåligt även om man ligger på gränsvärden. Om jag vore dig trut, skulle jag byta läkare. Det finns duktiga läkare också, och som kan sätta in en låg dos om det nu är så att du har typiska symptom, och se om du reagerar positivt. Det är ju inte så att det måste vara väldigt tydligt bara på blodproverna. De har säkert inte kollat T3 heller, det vore bra att kolla det med.

    Hoppetossan, jag förstår precis vad du menar med att andra inte förstår att det inte "bara" är småbarnströtthet, otroligt frustrerande. B12 brist och hypo hänger samman, jag har bägge, och båda kan ge dina symptom. Eftersom du redan har Levaxinbehandling, skulle jag om jag vore dig, koncentrera mig på B12bristen. Man mår OTROLIGT dåligt av B12 brist, allt det du beskriver med dimmig hjärna, värk, vansinnig trötthet, dålig hårbotten mm kan bero på det (eller annat också visserligen). Sen kan det vara så att du inte kan omvandla T4 till T3 och behöver behandling med Liothyronin också, det är vissa som mår bättre med en kombination av det. Men som sagt, ta tag i B12 omgående. Jag har fått sprutor under flera års tid nu, 1gång/månad, annars säckar jag ihop igen. Det är klart att du kommer att må bättre! Det är bara att kämpa på! Det kan ju hända att du måste ställa in Levaxin på nytt igen också.



    Läkaren ville inte att jag påbörjade någon behandling för b12 förän jag tagit nya andra prover och hon fått svar på dem. Det kunde ta upp till två veckor innan hon fick svar på dem.

    Mer levaxin kan jag inte ta i alla fall för jag ligger nästan utanför åt andra hållet nu... Tog prover för typ tre veckor sedan.
  • Hoppetossan 79

    Nu har jag fått veta att jag har järnbristanemi. Så har fått utskrivet någon form av depåjärntabletter som jag ska äta åtminstone tre månader frammåt! Hoppas det hjälper. Väntar fortfarande på provsvar gällande ev b12 brist med. Återstår att se vad dom händer med tsh framöver!

  • Hoppetossan 79

    Snälla, nu måste ni hjälpa mig! VAR i Göteborg med omnejd hittar jag en läkare som jobbar med hypo2???

    Nu går det snart inte längre! Jag kommer snart kollapsa om jag inte får hjälp.
    Var hos ytterligare en läkare på vc idag och han började direkt snacka antidepressiva och fattade ingenting i min mening.

    Man blir väl knappast frusen och förstoppad av deppression. Jag bara känner i hela kroppen att de har sååååå fel när de pratar om deppression. Jag mår egentligen strålande psyksikt bortsett från att jag håller på att knäckas av mina fysksika symtom. 

    Är det någon som har tips vart jag kan vända mig???           

    Går på levaxin men mår fortfarande dåligt.

    Främst EXTREM trötthet, frusenhet, värk i fötter, fotleder, handleder och händer, stora problem med hjärnarn (säger fel ord, hittar inte ord, glömmer, svårt att tänka osv), och huvudvärk.

    Jag måste få hjälp NU när jag måste få hjälp IGÅR!

    Snälla säg att någon vet vart jag kan vända mig?     

  • Hoppetossan 79

    Är det någon här som har tips på ett bra sätt att gå ner i vikt när man har hypo?

    Känns som att det är helt omöjligt att gå ner vad jag än gör! I bästa fall går jag ner två kilo första dagarna när jag gör ett försök med diet eller liknande men sen är det totalstopp och sen går jag upp igen! :(

Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 17