Inlägg från: Scream2 |Visa alla inlägg
  • Scream2

Problem med sköldkörteln? Del 17

humlan1234 skrev 2011-09-21 12:43:57 följande:
    Det lät väldigt intressant med den gruppen men vad synd att det syns vilka som är medlemmar. Jag hade gärna gått med där och fått lite mer kunskap om hypotyreos och myxödem. Men ni kanske kan hjälpa mig här istället?

Jag var hos läkare igår och fick mina provsvar. Jag hade 2,8 i tsh och 12 (precis på undre gränsen av refvärdet) på T4. Läkaren menade att det var bra värden och då inga problem med sköldkörteln. Men jag fick ta prov för att kolla antikropparna och så ska jag ta nya prover på sköldkörteln i december. Det känns så frustrerande att inte blodproverna visar något när jag istället borde vara glad för det. Men alla symptom finns ju där så jag vet inte vad jag ska tro.

Är det någon av er som har erfarenhet av svullna överarmar? Mina känns svullna tycker jag, liksom händerna.
    Du har hypotyreos enl nya riktlinjer som dom inte precis är speciellt kända för läkarna då de inte verkar vara officiella! På hypo2.info finns bra artiklar att visa din doktor.
  • Scream2
    Medusan skrev 2011-09-21 15:21:23 följande:
    Jag är i exakt samma sits som du, hade TSH på 2,5 och ett T4 på 14 har jag för mig. Har mängder med symtom men läkaren vägrar gå vidare med det.
    Men glöm inte att dina symtom också kan hänga ihop med dina dåliga järnvärden....
  • Scream2
    Medusan skrev 2011-09-21 15:41:39 följande:
    Nej det ska jag inte glömma och jag kommer inte försöka få till någon Levaxinbehandling förrän mitt järnvärde gått upp ordentligt.

Dock så är väl 2,5 på TSH ett tydligt tecken på att något inte står rätt till med sköldkörteln med tanke på att nya gränsen är satt vid 2,5.
    Eller så hänger det ihop med att kroppen pga dåligt järnvärde nu inte mår bra och bara det stabiliserar sig kommer din sköldkörtel också att må bra igen, kanske...
  • Scream2
    lillplutt skrev 2011-09-21 21:46:06 följande:
    Någon här som kollat binjurarnas funktion? Kortisolnivåer

Ska lämna dygnsurin nu, äntligen....
  • Scream2
    humlan1234 skrev 2011-09-22 08:30:53 följande:
    Det känns inte aktuellt att visa min läkare artiklar om Hypo typ 2. När jag frågade efter mina värden i siffror kom hon med en nästan aggresiv utläggning om att det inte finns och att många patienter läser på nätet och tror att de kan mer än läkarkåren. Jag får väl vara glad för antikroppsprovet och de nya proverna jag får lämna i december.

Om du läser aritklen så handlar det INTE om hypo2 utan om svensk endokrinolog som tillsammans med andra endokrinologer i nån riksförening anser att TSH bör sänkas till 2,5....http://www.hypo2.info/diagnostisering/ny-tsh-graens-artikel-att-skriva-ut

Jag har själv fått det uppkört i ansiktet att man inte ska läsa så mkt och att det finns såna konstiga sidor på nätet, men man får stå på sig....läkare behöver också få sig en åthutning om de inte bemöter sina patienter med respekt! 
  • Scream2
    lillplutt skrev 2011-09-21 22:25:31 följande:
    Har själv gjort ett Synachtentest nu. Blir spännande att höra resultatet. Vet inte om jag inbillade mig men jag kände mig piggare och klarare i huvudet efter tillförsel av hormonet. Men det kanske blir så för alla?

På vilka indikationer fick du göra det? Var det lågt värde på dygnsurin kortisol? Har inte läst på om syntach men visst får du kortison intravenöst då? Och det har ju en uppiggande effekt på alla
  • Scream2

Det är synd att inte TS finns kvar här på FL (eller har ivarjeflal tagit lång paus) för jag tycker TS borde uppdateras med den här informationen ang TSH och att vi kan samla länkar till bra sidor och så.
    Ska vi starta en ny tråd? 

• Scream2
    lillplutt skrev 2011-09-22 20:29:50 följande:
    Har inte fått ge urinprov :/ Enligt läkarna verkar det inte tillförlitligt. Lite konstigt? Fick göra testet för att utesluta knas med binjurarna eftersom jag har lite högt tsh. Har läst om Addisons sjukdom och det stämmer in på mig och de problem jag beskrev för läkaren, förutom överdriven pigmentering och stor viktnedgång,..kanske därför? Men det är säkert inte det. Brukar aldrig vara något fel trots att man mår piss
    Skönt att höra att det piggar upp alla, känns dumt om man inbillar sig ;D Fick bara veta att man kunde få värmekänsla i magen och ansiktet och det fick jag ju också.

Ok, jag trodde urinprov var ett måste innan man gjorde syntachtestet. Är inte så insatt i detta. Fått göra blodprov förut men det är inte tillförlitligt...bäst ska ju vara att göra salivtest. Får väl se vad det visar...som sagt, det brukar ju inte vara nåt
  • Scream2

Jag har för mig Bo Wikland är invärtesmedicinare men har skaffat sig hypotyreos som specialintresse. Mkt trist att han är på väg att sluta....

Generellt ska man inte dra alla läkare över en kam. Det FINNS ett flertal mycket duktiga allmänläkare där ute som jobbar på våra vårdcentraler. Men tyvärr finns det också många mindre duktiga som inte är intreserade av oss hypopatienter. Men träffar man rätt så kan en läkare på VC vara 100 gånger bättre än en endokrinolog, tänk på det snälla ni!  

Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 17