Sarkoidos (långt)
Halloj!
Såg att det skrevs om den här sjukdomen i en annan tråd. Tänkte bara kolla med de som har/har haft/är anhörig till någon som har Sarkoidos om de känner igen dessa symptom:
Fick för snart 2 år sen den akuta formen av sarkoidos i lungorna, förstorade lymfkörtlar. Äter inga piller förutom symbicort-inhallator som jag tar 2 ggr morgon och kväll. Sjukdomen ska tydligen gå över efter ca 2 år.
Hur jag känner av sjukdomen:
Mina skov startar ofta när jag tar ut mig på ett eller annat sätt. Om jag gör en kraftansträngning, springer uppför trappor, stressar, lyfter tungt etc. Skulle inte kunna dra ut i joggingspåret t.ex. Sen håller det i sig från ett par dagar till ett par veckor. Jag känner nästan direkt när jag tagit ut mig mer än jag borde då jag blir lite darrig och får tungt över bröstet. Det känns ungefär som när man ligger i badkaret och har vatten upp till hakan - ett tryck och en tung känsla. Då kan jag till och med ha svårt att hitta liggställning på nätterna och får ibland bulla upp med kuddar under ryggen för att avlasta.
Sjukdomen började med att jag jätteont i ena foten och kunde knappt gå. Fick även en upphöjning i huden som ett födelsemärke (mitt i tatueringen så vet ej om den hade färg). Kände också att jag hade begränsad lungförmåga. Efter ett tag gick det mesta över och får nu alltså bara skov om jag anstränger mig.
Jag har fått astma-inhallatorn symbicort som lindrar lite, men om jag bara hade astma skulle det inte hålla i sig så länge som mina skov gör – så det är väl nån blandning kanske.
Man blir rätt nedstämd ibland när man plötsligt är så begränsad. Att inte bara kunna ut och springa, lyfta skrot eller spela fotboll med grabbarna. Det är väl kanske bra att gå promenader och gradvis få upp konditionen?
Känner ni igen dessa syptom?
Vet att det kan yttra sig olika.
Tack på förhand!
/John