• WilmaOchEmilia

DNA testa tvillingar?

Ni som DNA testat era tvillingar för att få reda på om de är enäggs eller tvåäggs. Jag har lite frågor. Jag fick svar två veckor efter förlossningen på moderkaks analys att våra är enäggs men jag tvivlar för jag tycker att dom blir mer olika till utseende ju äldre dom blir (är ca 13 månader nu). Jag litar inte på att det beskedet vi fick från sjukhuset stämmer.

Så därför undrar jag:

Vart vänder man sig för att göra DNA testet?
    Vad kostar det?
    Och stämde beskedet ni fått från sjukhuset (om de nu kunde säga attt det var en eller tvåäggs) ?

Jag är verkligen tacksam för svar

• Svar på tråden DNA testa tvillingar?
  • Mialotta

Hej,

Jag vet inte om mina killar är enäggs eller tvåäggs. Under graviditeten sa de först enäggs och sen tvåäggs. Jag glömde kolla på förlossningen och de tog inget prov. De har liiite olika ansiktsform (ena killen är lite smalare än den andre) men de är i övrigt identiska. Läkaren på BB menade att de inte behöver vara helt lika i början utan blir mer och mer lika och det kulminerar i 5-års åldern. På BVC försökte de skicka en remiss för DNA-prov men den kom tillbaka. Tydligen får man själv bekosta det och det görs på sjukhuset i Linköping. Jag kommer inte ihåg men har för mig att avdelningen heter rättsgenetiska el ngt liknande. Man ringer dit och beställer ett provkit som de skickar hem, sen vill de att man gör det på bvc el liknande. Kostar  2000 kr (1000 per tvilling).

Jag har tänkte göra det men inte lyckats ringa ännu. Mina killar är 11 veckor och jag är lite nyfiken på vad jag har att vänta mig.

• WilmaOchEmilia

Hej Mialotta!
    Jag tycker att mina tjejer varit väldigt lika varandra periodvis men jag tycker nu att dom blir mer och mer olika. Känns som det borde vara tvärtom. Jag har nånstans hela tiden tvivlat på att dom är enäggs.
    Ska du göra DNA test? Vad konstigt att inte alla landsting skickar iväg moderkakan på analys när dom inte är säkra på om det är en eller tvåäggs.

• Goffer

Våra killar är 100% enäggs men inte särskilt lika.
    Dom har olika huvudform och det skiljer ca 1 kg i vikt på dom. Dessutom är dom väldigt olika i sättet.
    Dina tjejer är mer lika än mina killar.

• mandelblomma

Tycker dina tjejer definitivt ser ut som enäggs och moderkaksanalysen brukar vara 100% säker....enäggs tvillingar är inte 100% lika till utseende som alla tycks tror, de kan definitivt ha olikheter som ansiktsform, hårfäste etc.
    Mina enäggskillar ( ej DNA testade) delade moderkaka, och hade endast en tunn tunn skiljevägg...de är lika men absolut inte identiska. Ena killen har ett lite rundare ansikte och högre hårfäste i pannan än lillebror. De har däremot exakt samma krok på samma tå och virvlarna i håret är lika.
    Hade tänkte DNA testa först, men tycker numera inte det spelar någon roll.
    Jag betraktar dem som  enäggstvillingar ja, som läkarna gjort och som graviditeten såg ut...men det är inte nödvändigt längre att veta till 100% .

ps/ killarna är 19 månader nu.

• Amani

Hej!

Har inte tvillingar men blev allmänt nyfiken - finns det någon reell nytta med att veta om de är enäggs eller inte, eller är det något man vill veta för skojs skull?

• Superbia
    Amani skrev 2010-04-22 13:25:20 följande:
    Hej!Har inte tvillingar men blev allmänt nyfiken - finns det någon reell nytta med att veta om de är enäggs eller inte, eller är det något man vill veta för skojs skull?
    Det är första frågan man får så fort någon ser ens bebisar, så det är rätt skönt att kunna svara och slippa dra hela harangen med varför man inte vet säkert osv.
    Morten & Vidar 091029
  • Superbia

Vi DNA-testade via www.dynamiccode.se/tvillinganalys.asp och det kostade typ 1700 eller nåt sånt - då hade vi lite rabatt eftersom vi är med i tvillingklubben. Vi fick aldrig något svar från sjukhuset, det var därför vi valde att skicka in ett test. Tyckte allt att det fick vara värt dom pengarna. Slippa fundera och spekulera, nu kan vi svara "ja, dom är enäggs"

Morten & Vidar 091029
  • WilmaOchEmilia
    Goffer skrev 2010-04-21 18:54:32 följande:
    Våra killar är 100% enäggs men inte särskilt lika.Dom har olika huvudform och det skiljer ca 1 kg i vikt på dom. Dessutom är dom väldigt olika i sättet.Dina tjejer är mer lika än mina killar.
    Dina killar är helt identiska i mina ögon
    Hur vet du helt säkert att de är enäggs?

Bilderna jag har på FL är gamla. Tittade du på de nya bilderna på bloggen?
  • WilmaOchEmilia
    Amani skrev 2010-04-22 13:25:20 följande:
    Hej!Har inte tvillingar men blev allmänt nyfiken - finns det någon reell nytta med att veta om de är enäggs eller inte, eller är det något man vill veta för skojs skull?
    Mycket för att stilla min nyfikenhet och till en viss del för att jag inbillar mig att om jag vore tvilling hade jag själv velat veta. Inbillar mig också att om de är tvåäggs är det större chans att jag får tvillingar igen än om det är enäggs.

och som TheresaBeth säger så är det skönt att kunna svara helt säkert när folk frågar eftersom jag ofta får kommentaren "Det är inte enäggstvillingar va?". Då svarar man lite osäkert... "ehh.. jo dom ska ju tydligen vara det" hehe 
Svar på tråden DNA testa tvillingar?