WilmaOchEmilia skrev 2010-04-26 12:11:47 följande:
Jag tror att det är olika på olika sjukhus. Andra tvillingmammor jag umgås med har också fått svar på analys och det var inget vi bad om här på sjukhuset utan jag tror det är rutin när dom misstänker enäggs under graviditeten men inte vet.Det är ju likadant som under graviditeten gick jag på UL varannan vecka och CTG varje eftersom jag gick på enäggsprogrammet. Dessutom fick jag inte gå längre än till vecka 38+0 eftersom det medför för stora risker ju längre man går med en enäggsgraviditet. Är själv lite förvirrad på exakta risker men b.l.a. att moderkakan har svårt att orka ge de sista veckorna.Och jag tror inte dom gör så på alla sjukhus. Nån som känner igen detta som väntade enäggs?
Herregud vad olika det är säger jag bara! Från v 18 då jag fick veta att jag väntade två barn har de misstänkt enäggs. Mina UL gjordes med 3-4 veckors mellanrum, CTG gjorde jag väl bara ett par gånger strax innan förlossningen om jag inte minns fel, och det var för att dom misstänkte havandeskapsförgiftning hos mig. Mina barn föddes i vecka 38+5, alltså nästan vecka 39. Och det skrämmande är att dom inte hade någon plan för igångsättning heller, utan sista tiden för UL som jag fick var efter BF. Som tur var hann mina killar komma ut innan dess
Hade även läst till mig att livmodern kan ha svårt för att orka med att föda två barn om man hinner bli för stor, hade ett SF-mått på 47 cm på sista mätningen, men det var ingen som sa något om detta till mig - och nog fan blev det så. Nu är jag visserligen glad för att det slutade med snitt, men ändå!