• WilmaOchEmilia

DNA testa tvillingar?

Ni som DNA testat era tvillingar för att få reda på om de är enäggs eller tvåäggs. Jag har lite frågor. Jag fick svar två veckor efter förlossningen på moderkaks analys att våra är enäggs men jag tvivlar för jag tycker att dom blir mer olika till utseende ju äldre dom blir (är ca 13 månader nu). Jag litar inte på att det beskedet vi fick från sjukhuset stämmer.

Så därför undrar jag:

Vart vänder man sig för att göra DNA testet?
    Vad kostar det?
    Och stämde beskedet ni fått från sjukhuset (om de nu kunde säga attt det var en eller tvåäggs) ?

Jag är verkligen tacksam för svar

• Svar på tråden DNA testa tvillingar?
  • WilmaOchEmilia

Ni med enäggstvillingar har era fått sina tänder ungefär samtidigt? Inbillar mig att om det är enäggs att tänder på samma ställe i munnen ska komma ungefär samtidigt. Min ena tjej har 3 tänder nere och har haft det ett bra tag men den andra har fortfarande bara två.
    Mycket konstiga funderingar man har

• WilmaOchEmilia
    mandelblomma skrev 2010-04-22 12:35:00 följande:
    Tycker dina tjejer definitivt ser ut som enäggs och moderkaksanalysen brukar vara 100% säker....enäggs tvillingar är inte 100% lika till utseende som alla tycks tror, de kan definitivt ha olikheter som ansiktsform, hårfäste etc.Mina enäggskillar ( ej DNA testade) delade moderkaka, och hade endast en tunn tunn skiljevägg...de är lika men absolut inte identiska. Ena killen har ett lite rundare ansikte och högre hårfäste i pannan än lillebror. De har däremot exakt samma krok på samma tå och virvlarna i håret är lika.Hade tänkte DNA testa först, men tycker numera inte det spelar någon roll.Jag betraktar dem som  enäggstvillingar ja, som läkarna gjort och som graviditeten såg ut...men det är inte nödvändigt längre att veta till 100% .ps/ killarna är 19 månader nu.
    Jag trodde inte det skulle kännas så viktigt att veta men det är just eftersom det är så många man möter på stan som lägger kommentaren att "de är väl inte enäggs"

Men jag tycker samtidigt att det är mycket pengar med 2000. Man badar ju inte direkt i pengar under mammaledighteten
  • Superbia
    WilmaOchEmilia skrev 2010-04-23 10:48:36 följande:
    Ni med enäggstvillingar har era fått sina tänder ungefär samtidigt? Inbillar mig att om det är enäggs att tänder på samma ställe i munnen ska komma ungefär samtidigt. Min ena tjej har 3 tänder nere och har haft det ett bra tag men den andra har fortfarande bara två.Mycket konstiga funderingar man har
    Man kan precis börja skymta en tand på min ena kille, men inget på den andre. Kan nog inte svara på frågan riktigt än med andra ord, eftersom det är så tidigt, men dom följer inte varann i tandsprickningen exakt i alla fall. I övrigt tycker jag att dom är väldigt lika i utvecklingen. Om den ena lärt sig att rulla, så tar det inte många minuter förrän den andre också gör det
    Morten & Vidar 091029
  • Indratvillingmamma
    WilmaOchEmilia skrev 2010-04-23 10:48:36 följande:
    Ni med enäggstvillingar har era fått sina tänder ungefär samtidigt? Inbillar mig att om det är enäggs att tänder på samma ställe i munnen ska komma ungefär samtidigt. Min ena tjej har 3 tänder nere och har haft det ett bra tag men den andra har fortfarande bara två.Mycket konstiga funderingar man har
    Mina fick inte tänderna samtidigt, och inte heller i samma ordning. De är enäggs. Den ena hade fyra tänder när den andra hade två.
  • Purelyplatonic

Jag tycker dina TS är lika men också olika som du själv beskriver så det är verkligen svårt att säga om de är enäggs om man tittar på utseendet. Men jag tycker nog att de är mer lika än vad syskon i regel brukar vara.

Hur såg din graviditet u? Alltså, moderkakor hinnor etc?

• Indratvillingmamma
    WilmaOchEmilia skrev 2010-04-20 18:47:09 följande:
    Ni som DNA testat era tvillingar för att få reda på om de är enäggs eller tvåäggs. Jag har lite frågor. Jag fick svar två veckor efter förlossningen på moderkaks analys att våra är enäggs men jag tvivlar för jag tycker att dom blir mer olika till utseende ju äldre dom blir (är ca 13 månader nu). Jag litar inte på att det beskedet vi fick från sjukhuset stämmer.Så därför undrar jag:Vart vänder man sig för att göra DNA testet?Vad kostar det?Och stämde beskedet ni fått från sjukhuset (om de nu kunde säga attt det var en eller tvåäggs) ?Jag är verkligen tacksam för svar
    Nu har jag kikat lite i din blogg på bilder på barnen. Jag kan förstå att du tvivlar, för de är inte identiska. Jag lärde mig snabbt se skillnad på dem bara utifrån dina bilder. Men visst är det huvudformen som är den stora skillnaden mellan dem? Likadana näsor har de ju i alla fall. Sen så har den ena lite mer hår? Dom ser också ut att vara lite olika just vid ögonen, men det kanske hänger ihop med huvudformen.

Mina är DNA-testade enäggs och de har inte lika huvudform. De är inte mer lika varandra än vad dina tjejer än. Så jag tippar fortfarande på att dina är enäggs och att det är huvudformen som gör att de ser olika ut. Visst har de lika form på öronen? Är händerna lika? Tårna?
  • Goffer
    WilmaOchEmilia skrev 2010-04-23 10:41:53 följande:
    Dina killar är helt identiska i mina ögon Hur vet du helt säkert att de är enäggs?Bilderna jag har på FL är gamla. Tittade du på de nya bilderna på bloggen?
    Killarna delade hinnsäck...alltså ingen skiljevägg alls.
    Därför finns det inga tvivel.
    Det där med likheten är svårt för jag hade förväntat mig att dom skulle vara jättelika men vi ser stor skillnad på dom.

Om vi hade varit osäkra så hade jag också testat dom. Tänker framför allt på dagis och skolan. Många delar på sina tvillingar, olika avdelningar men speciellt enäggstvillingar kan lida av separationsångest så i vissa fall kan det vara bra att veta.
    Våra killar trivs verkligen i varandras sällskap, dom brukar gosa tillsammans och dom bråkar aldrig med varandra.
  • LottaRos

Mina killar är DNA-testade enäggs.
    De delade moderkaka och yttre fosterhinna, men vi tyckte ändå att de var så olika att vi ville göra testet.

De har olika huvudform, helt olika hårfäste i nacken, virvel på var sin sida och ja, jag tycker att de egentligen är väldigt olika varandra.
    Dessutom sså skiljer det idag 3 kilo i vikt på dem.
    Men på vissa foton kan jag ju se att de faktiskt är väldigt lika varandra.

Ang tänder så har de varit väldigt lika, första tanden kom inom en vecka på dem, och nästan alla tänder har kommit i samma ordning och ungefär samtidigt.
    Även nu när de började tappa tänder har de varit väldigt synkade, det är bara 1 av 4 tänder som skiljt lite mer.

• WilmaOchEmilia

Tack för alla svar! Får se om det blir ett DNA test när deklarationspengarna rullat in

Purelyplaytonic: På rutinultraljudet tyckte barnmorskan att vi låg på gränsen mellan om det kunde vara en eller tvåäggs när hon mätte skiljeväggen. Och när vi var på andra ultraljudet fick läkaren helt andra siffror (kommer inte ihåg hur tjock skiljeväggen var) som tydde på att det var enäggs. Jag fick dessutom ett muntligt besked per telefon av läkaren som var på på förlossningen att moderkaksanalysen hade visat enäggs. Jag tycker det är konstigt att vi inte fått hem papper på analysen med svar. Men jag har lite svårt att lita på det eftersom det verkar som i de andra tvillingtrådarna att vissa har fått fel besked om det är en eller tvåäggs.

• WilmaOchEmilia

Ni som fått svar från moderkaksanalys. Har ni fått det på papper hem?

• Superbia

Varför skickar vissa moderkakan på analys och andra inte? Är det något man måste be om själv eller? För vår del var det ingen som frågade eller nämde detta för oss, utan vi fick snällt göra ett DNA-test själva.

Morten & Vidar 091029
  • tekla1

är själv enäggstvilling och inte super lik min syster...

likheten varierar över åren men man kan se att vi alltid följt varandra i vikt, längd,tänder och utveckling speciellt när vi var små...vissa variationer förekommer såklart för tvillingar är individer med individuella behov och tycke...
    bara för att man är tvilling så är man inte helt identisk upplaga av varandra ! 
  • WilmaOchEmilia
    Superbia skrev 2010-04-26 11:53:05 följande:
    Varför skickar vissa moderkakan på analys och andra inte? Är det något man måste be om själv eller? För vår del var det ingen som frågade eller nämde detta för oss, utan vi fick snällt göra ett DNA-test själva.
    Jag tror att det är olika på olika sjukhus. Andra tvillingmammor jag umgås med har också fått svar på analys och det var inget vi bad om här på sjukhuset utan jag tror det är rutin när dom misstänker enäggs under graviditeten men inte vet.

Det är ju likadant som under graviditeten gick jag på UL varannan vecka och CTG varje eftersom jag gick på enäggsprogrammet. Dessutom fick jag inte gå längre än till vecka 38+0 eftersom det medför för stora risker ju längre man går med en enäggsgraviditet. Är själv lite förvirrad på exakta risker men b.l.a. att moderkakan har svårt att orka ge de sista veckorna.
    Och jag tror inte dom gör så på alla sjukhus.
    Nån som känner igen detta som väntade enäggs?
  • Superbia
    WilmaOchEmilia skrev 2010-04-26 12:11:47 följande:
    Jag tror att det är olika på olika sjukhus. Andra tvillingmammor jag umgås med har också fått svar på analys och det var inget vi bad om här på sjukhuset utan jag tror det är rutin när dom misstänker enäggs under graviditeten men inte vet.Det är ju likadant som under graviditeten gick jag på UL varannan vecka och CTG varje eftersom jag gick på enäggsprogrammet. Dessutom fick jag inte gå längre än till vecka 38+0 eftersom det medför för stora risker ju längre man går med en enäggsgraviditet. Är själv lite förvirrad på exakta risker men b.l.a. att moderkakan har svårt att orka ge de sista veckorna.Och jag tror inte dom gör så på alla sjukhus. Nån som känner igen detta som väntade enäggs?
    Herregud vad olika det är säger jag bara! Från v 18 då jag fick veta att jag väntade två barn har de misstänkt enäggs. Mina UL gjordes med 3-4 veckors mellanrum, CTG gjorde jag väl bara ett par gånger strax innan förlossningen om jag inte minns fel, och det var för att dom misstänkte havandeskapsförgiftning hos mig. Mina barn föddes i vecka 38+5, alltså nästan vecka 39. Och det skrämmande är att dom inte hade någon plan för igångsättning heller, utan sista tiden för UL som jag fick var efter BF. Som tur var hann mina killar komma ut innan dess {#lang_emotions_surprised}

Hade även läst till mig att livmodern kan ha svårt för att orka med att föda två barn om man hinner bli för stor, hade ett SF-mått på 47 cm på sista mätningen, men det var ingen som sa något om detta till mig - och nog fan blev det så. Nu är jag visserligen glad för att det slutade med snitt, men ändå!
    Morten & Vidar 091029
  • Purelyplatonic

De gjorde ingen moderkaks analys på mig heller fast de trodde det var enäggs. Men vad jag har fattat det som är att om det bara är en moderkaka så är det enäggs (finns något undantag) om det inte är två sammanväxta moderkakor. Eller har jag fel?
    Om du nu bara hade en moderkaka som då inte var två från början så borde det vara enäggstvillingar om du nu inte skulle tillhör undantagsgruppen.

Jag håller med att det är märkligt att det är så olika från sjukhus till sjukhus hur man behandlas och vad som görs som rutiner etc. Ska inte alla sjukhus agera på samma sätt egentligen?

• 20082011

Mina tjejer ser verkligen inte identiska ut, men de är DNA-testade och är alltså enäggs.

Även moderkakan och allt det där visade på enäggs.
    Så man måste inte se helt likadana ut

• Indratvillingmamma

Våran moderkaka står det ingenting om alls i journalen. Har beställt kopia av journalen och det är helt tomt där, står inget alls om moderkakan. Enligt uppgift långt efter förlossningen på uppföljningen så var det "märkligt" enligt läkaren och någon pratade om att den tappats bort (!). Ja jag vet inte, men ingen tycks ha tittat på den i alla fall, eller så har de glömt att journalföra det. (Tips: man kan beställa kopia på hela sin förlossningsjournal)

Det var visuellt en moderkaka som kom ut, men om det verkligen var en, eller om det var två som växt ihop, det vet vi inte. Nu är de DNA-testade enäggs så troligen var det en enda moderkaka. På UL under graviditeten kunde de inte avgöra om de var enäggs eller tvåäggs. De hade hinnor mellan sig och det var viktigast.

• Superbia

Min moderkaka var tydligen väldigt stor, så de visste inte om det var en eller två som växt ihop. Det var väl en av orsakerna till att de inte kunde svara på om de var enäggs eller inte. Det verkade inte heller som att de vågade säga något säkert utifrån ultraljuden som gjordes, de tittade på hinnor och skiljevägg osv, men ingen vågade säga något bestämt. Jag förstår att dom inte vill lova saker som kanske inte stämmer, men det gör även att jag tappar förtroendet för läkarna när de inte kan svara på ens frågor ordentligt.

Morten & Vidar 091029
  • martenanna
    Purelyplatonic skrev 2010-04-26 16:00:04 följande:
    De gjorde ingen moderkaks analys på mig heller fast de trodde det var enäggs. Men vad jag har fattat det som är att om det bara är en moderkaka så är det enäggs (finns något undantag) om det inte är två sammanväxta moderkakor. Eller har jag fel?Om du nu bara hade en moderkaka som då inte var två från början så borde det vara enäggstvillingar om du nu inte skulle tillhör undantagsgruppen.Jag håller med att det är märkligt att det är så olika från sjukhus till sjukhus hur man behandlas och vad som görs som rutiner etc. Ska inte alla sjukhus agera på samma sätt egentligen?
    Den enda gången dom med säkerhet kan säga att det är enäggs är när dom delar hinnsäck, alla andra former (en eller två moderkakor och flera hinnor emellan sig kan vara både en- och två-äggstvillingar)
  • Goffer
    martenanna skrev 2010-05-01 21:03:45 följande:
    Den enda gången dom med säkerhet kan säga att det är enäggs är när dom delar hinnsäck, alla andra former (en eller två moderkakor och flera hinnor emellan sig kan vara både en- och två-äggstvillingar)
    Det stämmer!
    Mina killar delade hinnsäck så mellan v.18 till v.32 klassades det som en högriskgraviditet.
    Man får dessutom inte gå längre än v.32.
Svar på tråden DNA testa tvillingar?