Övergång från A-kassa till Aktivitetsstöd orsakar ekonomiska problem
Hej!
Jag är arbetslös och har tidigare fått ersättning från A-kassan på 680kr/dag (10060kr per månad efter skatt). I april skrevs jag av från A-kassan, då Arbetsförmedlingen bestämde att jag skulle få min ersättning från Försäkringskassan istället (Aktivitetsstöd).
Detta orsakar problem för min ekonomi. Jag ska förklara varför:
Eftersom jag skrevs av från A-kassan den 2:a april så får jag 4434kr från A-kassan (normalt har varit 5030kr). För att jag sedan skulle hinna få ersättning från Försäkringskassan innan månadens slut så var jag tvungen att skicka in papper för begäran av utbetalning till Försäkringskassan den 12:e april och bad därför om ersättning från den 2:a till och med den 12:e april. Detta ger mig en utbetalning på 3521kr den 28:e (normalt 5030kr).
Övergången från A-kassa till Försäkringskassan gör alltså att jag får 7955kr i ersättning under april månad när jag egentligen ska ha 10060kr, vilket innebär att jag får över 2000kr mindre i ersättning i april!
Detta innebär att jag kommer bli tvungen att skjuta upp vissa räkningar till nästa månad om jag ska ha råd att köpa bl.a. mat åt mig och min dotter och dessutom bl.a. nya kläder till henne. Detta resulterar i sin tur att jag alltid kommer ligga ca 2000kr efter med mina räkningar och ALLTID kommer bli tvungen att skjuta upp räkningar, varje månad, ända tills jag slutar få ersättning från Försäkringskassan!
Nästa utbetalning från Försäkringskassan blir självfallet på normalt belopp, men då ligger jag redan 2000kr efter med räkningarna, vilket gör att jag kommer fortsätta bli tvungen att skjuta upp räkningar för att kunna överleva utan att få betalningsanmärkningar!
Varför ska dom alltid krångla till saker som förvärrar situationen ännu mer! Det är tillräckligt illa att gå från att tjäna över 280.000kr per år till att tjäna 180.000kr per år, och nu så blir det ännu värre pga. krångel.
Även om jag skulle lyckas klara mig i april utan att skjuta upp några räkningar så har jag fortfarande fått över 2000kr mindre i ersättning i april. Dessa pengar får jag (förhoppningsvis?) tillbaka när jag slutar få ersättningen från Försäkringskassan (pga. deras långa handläggningstid), men det blir inte förrän jag börjar studera i augusti.
Pengarna behövs nu - inte om fyra månader.
Finns det något man kan göra? Kan jag begära att få gå tillbaka till att få min ersättning från A-kassan istället, då detta skulle lösa problemen?