-
Vilket skitsnack!Pregga skrev 2010-04-20 22:37:44 följande:det stämmer mkt bra, det är allmänt kännt att JV vänder ryggen till dom som lämnar, tom deras egen fam. sen betalar varje vittne 10% av sin lön, eller om det va 20 % till församlingen, en viss % av pengarna fr affären Rusta går åxå till JV.Dom som inte har råd att betala dessa % får gå å knacka dörr å sprida budskapet.Jv är helt klart för mig en sekt, som styrs av pengar.
-
Klickade iväg för fortMatillin skrev 2010-04-21 09:08:02 följande:Vilket skitsnack!
Jv betalar inte 10% av sin lön till organisationen.
Pengar man ger gör man frivilligt och anonymt.
Det finns inget vång att ge pengar överhuvud taget men man bör ju givetvis bidra till att få in pengar till hyra för lokaler och annat som man vistas i.
Och det där med Rusta? Vad har du fått det ifrån, drivs den av vittnen menar du?
Och det stämmer heller inte att man knackar dörr för att få in pengar?
Man anser att precis alla i församlingen ska gå i tjänsten eftersom det är att efterlikna jesus som gick runt och predikade för människor.
Och ingen får pengar eller är tvingad att göra så.
Organisationen drivs verkligen inte av pengar.
Sen stämmer det du skriver om uteslutningar. -
Jv tror att jesus är gud son, och att gud skickade sin son till jorden.Mrs Charles skrev 2010-04-20 22:56:37 följande:Nä alltså jag vill veta på riktigt, för jag hade också uppfattningen om att ni inte tror att Jesus är Guds son och då förstår jag ju varför men nu vet jag ärligt talat inte anledningen till det så du får gärna berätta det för mig om du har lust.
Dom tror inte att gud skickade sig själv till jorden.
Dom tror på gud jesus och den heliga anden med som separata ting inte som samma sak.
Det var någon gång på 300-talet som det bestämdes av dom kristna på den tiden att jesus var gud alltså då som treenigheten "bildades"
Det var stor osämja för dess men efteråt så ansågs alla som inte trodde på treenigheten för ickekristna.
Jesus kristi kyrka eller mormonerna som också anses vara en kristen grupp tror även dom att jesus var guds son och tror alltså inte på treenigheten som härstammar från hedniska egyptiska läror från början.
Om man läser bibeln så förstår jag helt klart varför man tror att jesus var guds son och inte gud själv. -
Vem hoppar jag på, har du läst dina egna inlägg i tråden?Pregga skrev 2010-04-21 12:06:17 följande:Du får tro vad du vill, tycker du ska ta reda på fakta innan du angriper folk.
Läs dom igen annars för dom är inte direkt snälla och det reagerade jag på?
Hoppar jag på dig för att jag skriver att det är skitsnack det du skrivit, det är ju sant till skillnad från det du skriver.
Jag har full insyn i organistationen så jag vet precis hur det funkar.
Du kan inte ha det eftersom du skriver tex detta med 10% för då måste du ha rört ihop det med någon annan organisation?
Du skrev även felaktiga saker om att dom inte tror på jesus.
Detsamma med dörrknackandet som inte heller det stämmer.
Även det där med rusta låter som strunt och jag undrar vart du fått det ifrån?
Enda tänkbara är att ägaren för rusta är ett jv och därför lägga vinsten på organisationen? -
Tycka vad man vill om dörrknackning, det är ju inte direkt populärtPregga skrev 2010-04-21 12:13:07 följande:Du kommer in i en tråd som handlar om tro på gud oavsett religon, svär som en borsbinde å e allmänt otrevlig?! Nej jag skrev igår om man backar i tråden att jag dömer inte ngn men jag håller inte heller med Jv, å jag förstår dom inte-SÅ skrev jag, inget annat. Sen att jag ser det som en sekt mer än en religon? ja jesus var en mkt ennkel man som endast hade i ägo vad han bar på sin kropp. Tror inte tanken var att man som Jv skulle samla in pengar å tvinga sig på folk på dörrar. Som du säjer själv, detta är ett forum där alla åsikter får komma till tals, även min vare sig du håller med eller inte, oavsett om du hatar vad jag skriver eller inte. den som skrev ang jehovas, jag har inte angripit denna pers på ngt vis, var ser du det? eled menar jag nu! du har jelt rätt, det är MIN åsikt å jag påstod inget annat.Men att du kommer in å använder det språket å sättet du gör, säjer betydligt mer om dig än mig .
Men vittnen går inte och knackar dörr för att samla in pengar, vad har du fått det ifrån?
Dom tar ju inte ens betalt för litteraturen dom lämnar ut vid dörrarna??
Är det din vän som sagt allt detta?
Låter ju konstigt att hon skulle vilja gå med om det är hon som uttryckt det så? -
Ja hon har uppenbarligen fått en hel del om bakfoten.Pregga skrev 2010-04-21 12:22:36 följande:som sagt, min mammas mormor e vittne, min väninna ska konvertera till dom å går på möten för att lära sig, såå ja den infon jag har kommer direkt fr Jv. jag sa inte att dom inte tror på jesus för det gör dom, men dom erkänner INTE han som guds son!! du skriver att du har full insyn, me tanke på vad du skriver så kan jag inte annat än tro att det ÄR skitsnack! det med 10 % stämmer visst, då min väninna fick det mkt klart för sig att hon sklulle betala eller gå å knacka dörr om hon inte hade råd.
Att dom erkänner jesus som guds son är ju precis det dom gör, däremot erkänner dom inte att jesus och gud är samma person.
Vittnena har till och med en egen bok som heter "den största människan som någonsin levat"
Den handlar om jesus "Guds son"
Jag är uppvuxen inom organisationen och har gått på 1000-tals möten under min uppväxt och flera sammankomster.
Jag tror jag vet lite mer än du om det här om det nu inte är så att dom helt ändrat trosuppfattning dom senaste åren?
Och nej man ska inte lämna 10% av sin lön.
Om din vän fått höra det så är det någon senil gammal gubbe på mötet som tror att det är så.
-
http://www.watchtower.org/z/archives/index.htm#economics_employment
Här kan man läsa lite om deras trosuppfattningar.
Du kan även där läsa vad dom tror om jesus om du är intresserad.
Hittade inget där om kollekt eller dylikt. -
Okej fast det stämmer heller inte.Pregga skrev 2010-04-21 12:33:45 följande:ja asså jag hade verkeligen inte för avsikt att kränka dig eller förlöjliga din tro på ngt vis, å jag e ledsen om det uppfattades så. Givetvis så har du lika stor rätt till din tro som jag till min.. nej nej nu har du missuppfattat mig, dom som inte har råd att betala 10% av sin lön får ist gå å knacka dörr å sprida budskapet, så menade jag inte att dom knackar dörr för att samla in pengar för det vet jag att det inte e så.
Alltså jag undrar vem din vän har pratat med eller om hon helt enkelt har missförstått allting?
Men hon är ju ny i detta som du skriver så det kanske är lätt att röra ihop det då?
Vittnet i tråden skriver ju till och med att detta inte stämmer så du kanske kan ta och lite på henne?
Man gör lika i alla församlingar i sverige och runt hela jorden.
ALLA vittnen ska knacka dörr, gammal, ung, rik, fattig det spelar ingen roll vad du har för inkomst eller hur mycket pengar du ger till jv.
Vad du ger är inte ens offentligt utan det finns anonyma bössor i riketssalen där man helt anonymt lämnar sitt bidrag.
Det finns inget tvång om att gå i tjänsten oavsett om man lämnat pengar eller ej.
Hon är alltså helt fel ute. -
Ja om hon är ny så har hon antagligen blandat ihop en del.Pregga skrev 2010-04-21 12:36:10 följande:ok, hm...min väninna går som sagt på dessa möten, jag tror det e 1 gng i veckan å läser med flera andra fr Jv å lyssnar på ngn som pratar å informerar å detta vad exakt vad hon sa till mig, å att hon fortsätter att fundera på att gå över, ja det e hennes val...
Det finns ju en hel del trosuppfattningar att lära sig inom jv så hon har väl helt enkelt inte kommit in i det hela ännu -
Vem har sagt att hon ljuger, det har väl ingen skrivit i tråden vad jag sett?Pregga skrev 2010-04-21 12:55:52 följande:din fam pratar inte ens med dig, åå men det låter ju kärleksfullt å måste ju vara ett budskap fr gud! Nu har jag inget mer å säja dig! hahaha heej gumman :)så vi möts igen, asså jag kan ju haft fel å jag e inte mer än människa å kan fela jag med, å skulle det vara så då anser jag att det är upp till den som vet att tillrättavisa mig på ett bra sätt. Vilket inte gjortds här inne. Jag har som sagt en bästa väninna som har vart med i pingstvännerna i hela sitt liv, men ska nu gå över till jehovas, jag litar ju såklart på det hon säjer...men vissa tycker ju tydligen att jag ska utgå ifrån att hon är en lögnare.
Däremot har du lite burdus ton och har skrivit en massa faktafel i tråden som folk reagerat över, det är väl ändå inte så konstigt?
Din väninna har fel antingen har hon missuppfattat det som sagts eller så har du missuppfattat det hon sagt.
Kanske är det så att hon studerar med någon i församlingen som har sina EGNA ideer om hur det ska fungera och att det är vad in kompis fått höra?
Är det förresten inte så att pingstvännerna skänker 10% av sin lön, eller är det något gammalt?
Både jag och andra har ju erfarenhet av jv på det personliga planet så jag tror nog du kan lita på att det vi säger stämmer.
I länkarna i tråden kan du själv läsa mer om du är intresserad.
Det är jehovas vittnens officiella hemsida där alla deras trosuppfattaningar står. -
Kan bero på att hon är den enda som är jv i trådenPregga skrev 2010-04-21 13:02:50 följande:nej nej jag tog det inte som att du kallade mig för lögnare, däremot så blir jag förvånad över att dom som kallar sig Jv går på så hårt som dom gör, ist för att helt sakligt förklara att jag e felinformerad. den enda som gjort det på ett sakligt sätt är ju hon edel, eller va hon kallade sig å nu du.Ok, kan ju åxå vara så att jag blandat ihop pingstvännerna med jehovas då hon just nu har en fot i bägge världarna typ....Nu är du fånig, vem har hoppat på dig i tråden?Pregga skrev 2010-04-21 13:06:39 följande:jo det e ju möjligt,men å andra sidan så e det ju ett ypperligt tillfälle att förklara att man har fel uppfattning om dom...vilket blir svårt å tro efter alla påhopp här inne.hahahaahahah gör du så :)
-
Tack för att du tog dig tid att skrivaErevnaPär skrev 2010-04-21 13:46:21 följande:Hejsan. Kan inte låta bli och svara på det du har skrivit. Alla länkar jag hänvisar till är artiklar som jag själv har skrivit så tro inte att jag är en sådan person som länkar till andras artiklar för att undvika frågorna, utan snarare för att inte behöva återfinna hjulet flera gånger om och om."Jv tror att jesus är gud son, och att gud skickade sin son till jorden."Låter väldigt bra, och det tror kristna också på. Men vad innebär det att vara Guds Son? erevna.nu/"Dom tror inte att gud skickade sig själv till jorden."Vi tror att Fadern skickade Sonen. Fadern skickade inte Fadern. Tre distinkta personer som utgör en Gud. Gud är en, men han är ingen unitarisk varelse utan JHVH kan identiferas med tre personer: Fader, Son och Ande. Notera att Skriften säger att Jehova skall skicka Jehova: "Jubla och gläd dig, du Sions dotter, ty se, jag kommer och jag skall bo i dig" säger JHVH. "Många hednafolk skall på den dagen sluta sig till JHVH och jag skall bo i dig. Då skall du förstå att JHVH har sänt mig" (Sak 2:10-11) I Skriften så är det tydligt att JHVH är JHVHs budbärare. Detta är bara en av flera liknande texter: Se erevna.nu/"Dom tror på gud jesus och den heliga anden med som separata ting inte som samma sak."Helige Ande är inte en person enligt JV utan Guds opersonliga kraft. Jesus är ärkeängeln Michael, den främste (och första) av Jehovas skapelser. JV använder sig ofta av Kol 1:15 för att få stöd för deras påstående om att Jesus är skapad. Men det är inte vad Kol 1:15 lär, se: erevna.nu/ Att Jesus är evig framgår från flera texter t.ex Joh 1:1 (imperfekt formen av eimi tyder på en pågående handling i det förflutna: dvs, innan begynnelsen är så finns sedan Ordet. Och Ordet är personligt vilket framgår av v. 3, 10f, 14), och Fil 2:6 (se erevna.nu/ ), m.fl."Det var någon gång på 300-talet som det bestämdes av dom kristna på den tiden att jesus var gud alltså då som treenigheten "bildades""Guds treeniga natur finner vi i Skriften. Även om ordet inte förekommer (precis som "inkarnation", "bibeln", "jungfrufödelse", "allvetande") så finns konceptet där. Kristna (iaf protestanter) anser inte att dessa kyrkomöten är auktorativa, men då de fastslår vad Bibeln lär säger vi gärna amen till dem. Vår tro på Fadern, Sonen och Anden utgör en och samma Gud vilar inte på något kyrkomöte utan på Skriften allena. Vid Nicea slog församlingen fast en formulering mot de irrläror som hade spridits. Behovet att formulera doktrinen mer tydligt var ett måste då nya irrläror hade dykt upp. Vid Nicea erkänns vad den sanna församlingen alltid trott på. För övrigt, gällde inte frågan om Jesus var Gud eller inte, utan om han var ett väsen med Fadern."Det var stor osämja för dess men efteråt så ansågs alla som inte trodde på treenigheten för ickekristna."Skriften är tydlig med att den som inte bekänner Jesus som Herre (dvs, JHVH/Jehova) inte är frälst. erevna.nu/ Jag kan visa tidiga kyrkofäder som tydligt hävdar att Jesus är Gud, och att det bara finns en Gud."Jesus kristi kyrka eller mormonerna som också anses vara en kristen grupp tror även dom att jesus var guds son och tror alltså inte på treenigheten som härstammar från hedniska egyptiska läror från början."Mormonerna är långt från att kunna anses vara kristna. Med "Guds son" så menar de att Jesus var 'elohims bokstavliga avkomma (och Lucifer är Jesu andebror). De tror på ett oändligt antal gudar, som alla tidigare har varit människor. JHVH och 'elohim är två olika gudar.Att dra paralleller till hedniska gudatriader kan jag tyvärr inte ta seriöst, då dessa triader inte är samma sak som treenighetsläran. Jag undrar JV som anser dessa länkar vara giltiga, svarar på de anklagelser om att Jesus är en mytologisk person som kom till genom influenser från Mithras, Osiris och Dionysus-kulten. Visserligen anser jag dessa påståenden vara helt galna men om de använder liknande argument för att stödja tanken om att treenighetsläran är hednisk, så är de inte konsekventa om de förkastar de dessa påstådda Jesus-paralleller. "Om man läser bibeln så förstår jag helt klart varför man tror att jesus var guds son och inte gud själv."Jesus var Guds Son. Men att påstå sig vara Guds unika Son var att göra sig jämlik Gud (Joh 5:18) att utge sig för att vara Gud (Joh 10:30-36), dvs, att häda (Joh 19:7). Samtidigt som titeln visar att Jesus till sin natur är Gud, så urskiljs han från Gud Fadern. Skriften är tydlig med att identifiera Jesus som Guds Son men också med att identifiera honom med den ende sanne Guden: Joh 1:1, 18; 12:41; 20:28, 1 Joh 5:20, Tit 2:13, 2 Pet 1:1, Hebr 1:8-14, Markus 1:2 m.fl (återigen se, erevna.nu/ ). För att inte nämna hur Skriften tillskriver Guds unika attribut till Jesus, att alla skapade varelser (vilket talar emot att Jesus själv är skapad) skall ge honom ära och tillbedjan som endast skall ges åt JHVH (Upp 5:11-14, jämför med ängeln i samma bok: 22:8-9). Utöver detta får hans Gud namn och titlar. Men främst av allt identifierar honom med Skaparen (Hebr 1:10-12, Kol 1:16f, 1 Kor 8.6, Hebr 1:2, Joh 1:3 etc), när Skriften är tydlig med att ingen var med JHVH när han skapade (Jes 44:24). Vi kan även be till Jesus, något som är för Gud allena: erevna.nu/Så finns gott om bevis för att Jesus är Gud med stort G. :)ErevnaPär
Jag tycker bibeln är lite motsägelsfull eftersom den på vissa ställen antyder att dom är densamme och i många antyder att dom är helt skilda.
Det är en disskusion jag haft många gånger förut. -
..och inte orkar ha igen kanske jag skulle skrivit med
-
Ja som ett vittne ska man vara saklig och inte brusa upp så där är hon ett föredömmePregga skrev 2010-04-21 14:35:58 följande:jo det e möjligt att det e så att det beror på att hon e den enda i tråden som är Jv å trygg med sig själv, å inte har ett hävdelsebehov av att vara bättre än ngn annan.om du backar lite i tråden så e det ngn mamlicius eller nåt å hon kamillan som både svär å gör påhopp, vilket jag anser mkt onödigt! men du har din rätt å tycka att jag e fånig, helt ok :)
Jo jag förstår nu att du kände dig lite påhoppas hade inte läst det alla skrivit förut.Jag tror detErevnaPär skrev 2010-04-21 14:28:33 följande:Förstår hur du ser på det, eftersom jag tidigare i livet också ansåg Bibeln vara motsägelsefull men efter en lång vandring med Herren och djupare studier (både privat och på universitetet) så har jag insett att Bibeln är mer i harmoni med sig själv än jag någonsin kunnat tro. Jag personligen tror att Bibeln är ofelbar, något som jag skulle kunna argumentera för rent teologiskt men om vi glömmer det för en stund och ser till Guds bilden i Skriften: Som du säger verkar det som om Fadern och Sonen är ett men ändå skilda. Treenigheten lär ut att Fadern och Sonen är samma Gud men samtidigt så är de "skilda" i det att de utgör olika personer (eller medvetanden om nu vill använda en sådan term) i samma gudom. Guds natur är komplex och vi måste se vad hela Skriften har att säga om det hela. Jesus ansåg Skriften vara Guds ord, Guds egna tal till människorna, och GT var ofelbar och kunde inte brytas (Se, t.ex Matt 22:29, 31, Joh 10:35). Likaså ansåg apostlarna, de som umgåts med Jesus och blivit utsända av sin Herre, att Skrifterna var utandade av Gud själv (2 Tim 3:16), och de insåg även att Gud i detta skeende arbetade med texter till det nya förbundet (1 Tim 5:18, 2 Pet 3:16). Min tro hänger inte på att Bibeln är ofelbar, men hittills har jag inte funnit någon anledning att betvivla Jesu vittnesmål och låter därför textarna så i harmoni med varandra precis som jag inte försöker få nutida författare att säga emot sig själv utan gör dem rättvisa och läser i allt i sitt sammanhang och systematiserar. Men även om du nu ser Bibeln som motsägelsefull, inte tror du väl att en och samma författare kan ha en så otrolig motsägelsefull bild av Jesus så att i ena stunden är han Gud och i nästa är han inte? :)Bara mina tankar.Är du själv troende? -
Angående detta med att jesus skulle vara gud.
Hur ser ni på det att jesus då skulle ha pratat till sig själv när han var på jorden.
Han bad väl vid några tillfällen till sin fader så han skulle väl vara smått scizofren om han stod och bad till sig själv?
Han sa väl också att han inte var lika stor som sin fadern och påpekade att det inte var han som skulle bli tillbedd utan fadern i himmelen osv? -
1 tim 2:5,6
Gud är en, och en är förmedlaren mellan Gud och människor, människan Kristus Jesus, 6som gav sig själv till lösen för alla, vittnesbördet när tiden var inne,
-Finns massa skriftställen som tyder på att gud och jesus inte är densamme när man kikar runt lite.
Just här står det att gud är en och att jesus är en och att han är förmedlaren mellan människor och gud? -
Förlåt men jag tycker att det där med treenigheten är lite komiskt på något vis, men kanske är det för att jag inte förstår den alls
Känns som att det är något ingen kan förklara riktigt men ändå är det bara så?
Jag förstår liksom inte poängen med den om du förstår vad jag menar?
Om gud, anden och sonen inte är densamma varför då säga att dom ändå är samma sak eller väsen?
Gud skickade sin son till jorden medan han själv var kvar i himlen, dom är alltså på två olika platser vid samma tillfälle eller?
Alltså inte samma person men ändå samma väsen?
Jag ser det mer som att jesus heliga anden och gud är del av samma familj precis som jag har en mamma och en pappa.
Jag är en del av min mamma och pappa eftersom jag fått deras gener och blod men vi är ju inte samma väsen för det?
Du får gärna förklara vad treenigheten går ut på lite mer detaljerat om du har lust -
Vad jag inte förstår i treenigheten är hur samma "väsen" eller "person" kan vara flera saker och på olika platser på samma tillfälle.McIris skrev 2010-04-22 14:59:55 följande:Treenigheten är Gud i olika former, som skaparen, människan och anden. Människan hade börjat alienera sig från Gud och därför blev han människan som förkunnade en ny ödmjuk lära för att återvinna människornas själar. Den heliga anden är det som fyller männniskan när man följer Guds ord.
I en familj så tillhör alla som delar blod varandra eftersom barnen kommer ifrån sina föräldrar men dom är ju inte samma väsen utan skilda saker och individer?
Sen undrar jag varför några som är del av samma sak tilltalar varandra som om dom vore två skilda personer?
Som tex jesus gjorde när han var på jorden?
Han bad ju innerligt till sin fader om att få slippa dö för mänskligheten, varför göra det om dom är densamme?
Det borde väl räckt med telepati om dom vore samma individ varför en bön?
Förstår inte? -
Erevnapär
Nu blev det lite mer klart med treenigheten.
Skillnaden med jv om jag minns det rätt är väl det att dom inte tror att herren är detsamma som jhvh?
Alltså att dom tolkat bibeln lite annorlunda och därför har en annan syn på jesus och gud?